موسى. وَیلَهُم! وَ اللّٰهِ إِنّی أَنا الَّذی أَنزَلَ اللَّهُ فِیَّ: (وَ تَعِيَهَا أُذُنٌ وَاعِيَةٌ)، فَإِنّا كُنّا عِندَ رَسولِ اللّٰهِ فَخَبَّرَنا بِالوَحیِ فَأَعیهِ وَ یَفُوتُهُمُ، فَإِذا خَرَجنا قالُوا: ماذا قالَ آنِفاً؟!۱
گونهشناسی و تخریج: روایت از نوع «آیه شناخت» است. نقل مرسل این روایت در تفسیر عیّاشی آمده است.۲
سوره جن
ترک امام حسن علیه السّلام و بیعت با معاویه، شرّ خواسته شده برای زمینیان (جن: آیه ۱۰)
۱۴۹.طریق ۳۲، عَن زِیادٍ، عَنِ الحَسَنِ بن عَلِیِّ بن فضّال، عَنِ ابنِ بُكَیرٍ، عَنِ الحُسَینِ بن زِیادٍ، قالَ: سَمِعتُ أَبا عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام یَقولُ فی قَولِهِ: (وَ أَنَّا لَا نَدْرِى أَشَرٌّ أُرِيدَ بِمَن فِى ٱلْأَرْضِ أَمْ أَرَادَ بِهِمْ رَبُّهُمْ رَشَدًا)، فَقالَ: لا، بَل وَ اللّٰهِ شَرٌّ أُریدَ بِهِم حینَ بایَعُوا مُعاوِیَةَ وَ تَرَكُوا الحَسَنَ بنَ عَلِیٍّ.۳
گونهشناسی و تخریج: آیه در باره ممنوعیت جنّیان از استراق سمع و قطع خبرهای آسمانی از آنهاست، به گونهای که برای زمینیان، هدایت خواسته شده است یا شر. امام علیه السّلام این آیه را بر ماجرای میان معاویه و امام حسن علیه السّلام تطبیق داده و شرّ خواسته شده برای زمینیان را بیعت با معاویه و ترک امام حسن علیه السّلام دانسته است. روایت از نوع «جری و تطبیق» است.
سوره انسان
پذیرش یا عدم پذیرش هدایت، نشانه شکر یا کفر (انسان: آیه ۳)
۱۵۰.طریق ۳، عن یونُسَ، عَن عَبدِ اللّٰهِ بن بُكَیرٍ، عَن زُرارَةَ، عَن حُمرانَ بن أَعیَنَ، قالَ: سَأَلتُ أَبا عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام عَن قَولِهِ عز و جل (إِنَّا هَدَيْنَاهُ ٱلسَّبِيلَ إِمَّا شَاكِرًا وَ إِمَّا كَفُورًا)، قالَ: امّا آخِذٌ فَهُوَ شاكِرٌ، وَ امّا تارِكٌ فَهُوَ كافِرٌ.۴