حَتَّى تَقُولَ قَولاً عَدلاً.۱
گونهشناسی و تخریج: روایت، قول سدید و استوار را که سخنی مطابق واقع، دور از لغو و مانع در برابر امواج باطل است،۲ به سخن عادلانه بر گردانده که میتواند به مفاهیم گفته شده باز گردد. چنان که صلاح اعمال را هم به قبولی آنان تفسیر کرده که تفسیر به لازم معناست. پس این روایت از نوع «تفسیری - تبیینی» است.
سوره فاطر
دعا رحمت گشوده و بی مانع خدا (فاطر: آیه ۲)
۱۲۴.طریق۷، عَن زِیادٍ العَبدِیِّ،۳ عَن حمّاد بن عُثمانَ،۴ رَفَعَهُ إِلى أبی عَبدِ اللّٰهِ علیه السّلام؛ فی قَولِ اللّٰهِ تَبارَكَ وَ تَعالَى: (مَا يَفْتَحِ ٱللَّهُ لِلنَّاسِ مِن رَّحْمَةٍ فَلَا مُمْسِكَ لَهَا)، قالَ: الدُّعاءُ.۵
گونهشناسی و تخریج: حدیث، یکی از مصداقهای رحمت عام و گسترده خدا را بیان کرده و از نوع «تفسیری - تبیینی» است.
یکی بودن قول و فعل عالِم (فاطر: آیه ۲۸)
۱۲۵.طریق ۳، عَن یونُسَ، عَن حمّادِ بنِ عُثمانَ، عَنِ الحارِثِ بن المُغِیرَةِ النَّصرِیِّ، عَن أبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام؛ فی قَولِ اللّٰهِ عز و جل (إِنَّمَا يَخْشَى ٱللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ ٱلْعُلَمَٰؤُا)، قالَ: یَعنی بِالعُلَماءِ مَن صَدَّقَ فِعلُهُ قَولَهُ، وَ مَن لَم یُصَدِّق فِعلُهُ قَولَهُ فَلَیسَ بِعالِمٍ.۶
گونهشناسی و تخریج: روایت، ویژگی عالمانی را که در آیه یاد شدهاند، بیان میکند و از نوع «تفسیری - تبیینی» است.