203
میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی

۱۱۳. طریق ۱۰، عَن مُحَمَّدِ بن إِسماعِیلَ بنِ بَزِیعٍ، عَن مَنصورِ بن یونُسَ، عَن جَلِیسٍ لَهُ‏، عَن أبی حَمزَةَ، عَن أبی جَعفَرٍ علیه السّلام، قالَ: قُلتُ لَهُ: قَولُ اللّٰهِ تَعالَى: ( كُلُّ شَىْ‏ءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ)‏؟ قالَ: یا فُلانُ، فَیَهلِكُ كُلُّ شَی‏ءٍ، وَ یَبقَى الوَجهُ؟ اللَّهُ أَعظَمُ مِن أَن یُوصَفَ!‏ وَ لٰكِن مَعناها: كُلُّ شَی‏ءٍ هالِكٌ إِلّا دِینَهُ، وَ نَحنُ‏ الوَجهُ الَّذی یُؤتَى اللَّهُ مِنهُ،‏ لَن یَزالَ فی عِبادِ اللّٰهِ ما كانَت لَهُ فیهِم رَوِیَّةٌ، فَإِذا لَم تَكُن فیهِم رَوِیَّةٌ رَفَعَنا فَصَنَعَ ما أَحَبَ‏.۱

گونه‏شناسی و تخریج: با تبیین پیشین، حدیث از نوع «تفسیری - تبیینی» است. این روایت با اندک تغییراتی در مصادر دیگر نیز یافت می‏شود.۲

سوره روم

اسلام و توحید، فطرت الهی که خدا بر آن آفریده ‏است (روم: آیه ۳۰)

۱۱۴.طریق ۳، عَن یونُسَ، عَن عَبدِ اللّٰهِ بن سِنانٍ، عَن أبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام، قالَ: سَأَلتُهُ عَن

1.. الإمامة و التبصرة: ص۹۲ - ۹۳.

2.. بصائر الدرجات: ج۱ ص۶۵ (حدّثنا یعقوب بن یزید، عن ابن أبی عمیر، عن منصور، عن جلیس له، عن أبی حمزة قال ‏...)؛ همان: ج۱ ص۶۶ (حدّثنا أحمد بن محمّد عن الحسین بن سعید عن محمّد بن إسماعیل عن منصور عن أبی حمزة عن أبی جعفر علیه السّلام قال‏...)؛ تفسیر القمّی: ج۲ ص۱۴۷ (فإنّه حدّثنی أبی، عن ابن أبی عمیر، عن منصور بن یونس، عن أبی حمزة، عن أبی جعفر علیه السّلام...)؛ المحاسن: ج۱ ص۲۱۸ (عنه، عن محمّد بن إسماعیل بن بزیع، عن منصور بن یونس، عن جلیس لأبی حمزة الثّمالیّ، عن أبی حمزة، قال ‏...)، كمال الدین و تمام النعمة: ج۱ ص۲۳۱ (حدّثنا أحمد بن محمّد بن یحیى العطّار رضی الله عنه قال: حدّثنا سعد بن عبد اللَّه، قال: حدّثنا محمّد بن عیسى بن عبید، عن محمّد بن إسماعیل بن بزیع، عن منصور بن یونس، عن جلیس له، عن أبی حمزة، عن أبی جعفر علیه السّلام، قال...).


میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
202

می‏کنند اسم اعظم از حروفی تشکیل شده است، بیاناتی رمزگونه و مثال‏هایی برای تفهیم حقایق اند.۱ مضمون این حدیث، در احادیث دیگر نیز دیده می‏شود.۲

سوره قصص

ائمّه علیهم السّلام وجه الهی (قصص: آیه ۸۸)

۱۱۲.طریق ۱۶، عَن مُحَمَّدِ بن إِسماعِیلَ بنِ بَزِیعٍ، عَن مَنصورِ بن یونُسَ، عَن جَلِیسٍ لَهُ، عَن أبی حَمزَةَ، عَن أبی جَعفَرٍ علیه السّلام، قالَ: قُلتُ فی قَولِ اللّٰهِ عز و جل‏ ( كُلُّ شَىْ‏ءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ)‏ قالَ: یا فُلانُ! فَیَهلِكُ كُلُّ شَی‏ءٍ وَ یَبقَى وَجهُ اللّٰهِ عز و جل؟ وَ اللَّهُ أَعظَمُ مِن أَن یُوصَفَ! وَ لٰكِن مَعناها: كُلُّ شَی‏ءٍ هالِكٌ إِلّا دِینَهُ، وَ نَحنُ الوَجهُ الَّذی یُؤتَى اللَّهُ مِنهُ، وَ لَن یَزالَ فی عِبادِ اللّٰهِ ما كانَت لَهُ فیهِم رُوبَةٌ. قُلتُ: وَ ما الرُّوبَةُ؟ قالَ: الحاجَةُ، فَإِذا لَم یَكُن لَهُ فیهِم رُوبَةٌ رَفَعَنا اللَّهُ فَصَنَعَ ما أَحَبَّ.۳

گونه‏شناسی و تخریج: روایت، ابتدا دلالت «وجه» بر معنای ظاهری خود در آیه را رد کرده و «وجه اللّٰه» را به معنای «دین خداوند» گرفته است و در پی آن، ائمّه علیهم السّلام را که دعوت کنندگان به دین الهی هستند، به عنوان وجه معرّفی کرده است. این تفسیر مبنی بر آن است که برای وجه، معنایی وسیع در نظر بگیریم که شامل ذات الهی و تمام متعلّقات ربّانی آن چون دین و داعیان به دین هم بشود.۴ بر این اساس، روایت از نوع «تفسیری - تبیینی» است. این روایت در منابع متعدّدی گزارش شده است.۵

1.. ر. ک: المیزان فی تفسیر القرآن: ج۶ ص‏۲۵۴، ج۸ ص۳۵۳ - ۳۵۴، ۳۵۶ و ج‏۱۵ ص‏۳۶۳.

2.. ر. ک: بصائر الدرجات: ص۲۰۸ - ۲۱۰.

3.. كمال الدین و تمام النعمة: ج۱ ص۲۳۱.

4.. ر. ک: الفرقان فى تفسیر القرآن بالقرآن: ج۲۲ ص۴۲۱ - ۴۲۲. علّامه طباطبایی بر آن است که اگر «وجه» به دین تفسیر شود، مراد از «هلاک» فساد و عدم اثر است (ر. ک: المیزان فی تفسیر القرآن: ج۱۶ ص۹۴).

5.. ر. ک: تفسیر القمّی: ج۲ ص۱۴۷ (فإنّه حدّثنی أبی، عن ابن أبی عمیر، عن منصور بن یونس، عن أبی حمزة، عن أبی جعفر علیه السّلام...)، المحاسن: ج۱ ص۲۱۸ (عنه، عن محمّد بن إسماعیل بن بزیع، عن منصور، بن یونس، عن جلیس لأبی حمزة الثّمالی، عن أبی حمزة، قال‏...) (روایت در این نقل تا عبارت((«... الوجه الّذی یُؤتى منه» آمده است، الإمامة و التبصرة من الحیرة: ص۹۲ (و عنه، عن محمّد بن عیسى، عن محمّد بن إسماعیل بن بزیع، عن منصور بن یونس، عن جلیس له‏، عن أبی حمزة، عن أبی جعفر علیه السّلام، قال‏...)، بصائر الدرجات: ج۱ ص۶۵ (حدّثنا یعقوب بن یزید، عن ابن أبی عمیر، عن منصور، عن جلیس له، عن أبی حمزة، قال‏...)؛ بصائر الدرجات: ج۱ ص۶۶ (حدّثنا أحمد بن محمّد، عن الحسین بن سعید، عن محمّد بن إسماعیل، عن منصور، عن أبی حمزة، عن أبی جعفر علیه السّلام قال‏...) (روایت در این نقل، تا عبارت «... و نحن الوجه الّذی یؤتى اللّٰه منه» آمده است)، تأویل الآیات الظاهرة: ج۱ ص۴۱۸ (و یؤیده ما رواه علی بن إبراهیم، عن أبیه، عن ابن أبی عمیر، عن منصور بن یونس، عن أبی حمزة، عن أبی جعفر علیه السّلام قال‏...).

  • نام منبع :
    میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1208
صفحه از 291
پرینت  ارسال به