115
میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی

مستقیم تفسیر شده است.۱ دانشیانی که حدیث را مورد توجّه قرار داده‏اند۲ نیز از آن انحصار آیه در این مصداق را برداشت نکرده‏اند. بر این اساس روایت از گونه «تفسیری - تبیینی» است. این حدیث از اسحاق بن عمّار در مصادر دیگر نیز گزارش شده است.۳

ائمّه علیهم السّلام مصداق امّت وسط و شهید (بقره: آیه ۱۴۳)

۲.طریق ۹، عَن الحُسَینِ بن سَعیدٍ، عَن جَعفَرِ بن بَشیرٍ، عَن عَمرِو بن أبی المِقدامِ، عَن مَیمونٍ البانِ، عَن أبی جَعفَرٍ علیه السّلام‏؛ فی قَولِهِ تَبارَكَ وَ تَعالى: (وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلى ٱلنَّاسِ) قالَ: عَدلاً (لِّتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلى ٱلنَّاسِ) قالَ: الأَئِمَّةُ، (وَ يَكُونَ ٱلرَسولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًا) قالَ: عَلى الأَئِمَّةِ.۴

گونه‏شناسی و تخریج: در این حدیث، واژه «وسط» به «عدل» معنا گشته و از این رو، حدیث را می‏توان از گونه «معنا شناخت» بر شمرد. از دیگر سو، امّت و شهید بر ائمّه علیهم السّلام تطبیق یافته‏اند. چنان که برخی مفسّران گفته‏اند، امّت و بویژه وصف گواه بودن، تمام افراد امّت اسلام را در بر نمی‏گیرد؛ بلکه تنها خصّیصان امّت را در بر می‏گیرد۵ که بی شک، ائمّه علیهم السّلام مصداق اَتَم و اکمل آنان اند. چنان که در بخش اعتبارسنجی خواهیم گفت، این گونه تطبیق در ادبیّات روایی امامیّه، فراوان است. بدین سان می‏توان این حدیث را در شمار روایات «جری و تطبیق» نیز شمرد. مضمون این حدیث و حدیث بعدی، معرّفی ائمّه علیهم السّلام به عنوان مصداق اَتَمّ امّت وسط و شهید، در روایات بسیاری نمود یافته است.۶

1.. ر. ک: تفسیر المنسوب الی الامام العسکری علیه السّلام: ص۲۵۹.

2.. مرآة العقول: ج۱۱ ص۶۴، الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن: ج۱ ص۴۳۷، تسنیم: ج۴ ص۶۵۳.

3.. تفسیر العیّاشی: ج۱ ص۴۵ و ۱۹۶ (عن إسحاق بن عمار...)، المحاسن: ج۱ ص۲۵۶ (عنه، عن ابن سنان، عن إسحاق...)، قصص الأنبیاء، راوندی: ج۱ ص۱۸۱ (و عن ابن بابویه، حدّثنا محمّد بن علیّ ماجیلویه، عن عمّه محمّد بن أبی القاسم، عن محمّد بن علیّ الكوفیّ، عن محمّد بن سنان، عن إسحاق بن عمّار).

4.. بصائر الدرجات: ج۱ ص۸۲.

5.. ر. ک: المیزان فی تفسیر القرآن: ج۱ ص۳۲۱، الفرقان فى تفسیر القرآن بالقرآن: ج۲ ص۱۸۴ - ۱۸۵.

6.. برای نمونه، ر. ک: بصائر الدرجات: ص۶۳ ح۱، تفسیر فرات: ص۶۲ ح۲۶، تفسیر العیّاشی: ج۱ ص۶۲ - ۶۳، ح۱۱۰ - ۱۱۲، الکافی: ج۱ ص۱۹۰ - ۱۹۱، ح۲ و ۴.


میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
114

گفتار پنجم:

بازیابی روایات تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید

آنچه در ادامه خواهد آمد، روایاتی با محتوای تفسیری است که بودن آنها در کتاب التفسیر عبیدی احراز نشده است. در این روایات هم چون روایات کتاب التفسیر پس از نقل هر روایت به گونه‏شناسی و تخریج آن نیز پرداخته شده است.

سوره بقره

عاملیّت در قتل انبیا با انتشار سخنان ایشان (بقره: آیه ۶۱)

۱.طریق ۳، عَن یونُس، عَنِ ابنِ سِنانٍ، عَن إِسحاقَ بن عَمّارٍ، عَن أبی عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام‏؛ وَ تَلا هٰذِهِ الآیَةَ - (ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمْ كَانُوا يَكْفُرُونَ بِٔايَاتِ ٱللَّهِ وَ يَقْتُلُونَ ٱلنَّبِيِّينَ بِغَيْرِ ٱلْحَقِّ ذَٰلِكَ بِمَا عَصَوا وَّكَانُوا يَعْتَدُونَ)، قالَ: وَ اللّٰهِ ما قَتَلوهُم بِأَیدیهِم وَ لا ضَرَبوهُم بِأَسیافِهِم، وَ لٰكِنَّهُم سَمِعوا أَحادِیثَهُم فَأَذاعُوها فَأُخِذُوا عَلَیها فَقُتِلُوا، فَصارَ قَتلاً وَ اعتِداءً وَ مَعصِیَةً.۱

گونه‏شناسی و تخریج: ظاهر حدیث، «قتل انبیا» را نه مباشرت در قتلِ انبیا، بلکه دخیل بودن در مقدّمات و موجبات قتل ایشان می‏داند. این حدیث در «باب الإذاعة» از کتاب الکافی آمده است که جهت‏گیری کلّی احادیث آن، منع از افشای سرّ و حدیث اولیای الهی اعم از انبیا و اولیا و انگاشتن انتشار آن چون قتل است.۲ در چنین فضایی به نظر می‏رسد که معصومان علیهم السّلام از آیه یاد شده، در راستای تبیین یکی از مصداق‏ها و نه مصداق انحصاری قتل پیامبران و اولیا بهره جسته‏اند. شاهد این مطلب، آن که: در برخی روایات، «قتل» به قتل

1.. الكافی: ج۲ ص۳۷۱.

2.. ر. ک: همان: ج۲ ص۳۶۹ - ۳۷۲.

  • نام منبع :
    میراث تفسیری محمّد بن عیسی بن عبید یقطینی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1209
صفحه از 291
پرینت  ارسال به