مستقیم تفسیر شده است.۱ دانشیانی که حدیث را مورد توجّه قرار دادهاند۲ نیز از آن انحصار آیه در این مصداق را برداشت نکردهاند. بر این اساس روایت از گونه «تفسیری - تبیینی» است. این حدیث از اسحاق بن عمّار در مصادر دیگر نیز گزارش شده است.۳
ائمّه علیهم السّلام مصداق امّت وسط و شهید (بقره: آیه ۱۴۳)
۲.طریق ۹، عَن الحُسَینِ بن سَعیدٍ، عَن جَعفَرِ بن بَشیرٍ، عَن عَمرِو بن أبی المِقدامِ، عَن مَیمونٍ البانِ، عَن أبی جَعفَرٍ علیه السّلام؛ فی قَولِهِ تَبارَكَ وَ تَعالى: (وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلى ٱلنَّاسِ) قالَ: عَدلاً (لِّتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلى ٱلنَّاسِ) قالَ: الأَئِمَّةُ، (وَ يَكُونَ ٱلرَسولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدًا) قالَ: عَلى الأَئِمَّةِ.۴
گونهشناسی و تخریج: در این حدیث، واژه «وسط» به «عدل» معنا گشته و از این رو، حدیث را میتوان از گونه «معنا شناخت» بر شمرد. از دیگر سو، امّت و شهید بر ائمّه علیهم السّلام تطبیق یافتهاند. چنان که برخی مفسّران گفتهاند، امّت و بویژه وصف گواه بودن، تمام افراد امّت اسلام را در بر نمیگیرد؛ بلکه تنها خصّیصان امّت را در بر میگیرد۵ که بی شک، ائمّه علیهم السّلام مصداق اَتَم و اکمل آنان اند. چنان که در بخش اعتبارسنجی خواهیم گفت، این گونه تطبیق در ادبیّات روایی امامیّه، فراوان است. بدین سان میتوان این حدیث را در شمار روایات «جری و تطبیق» نیز شمرد. مضمون این حدیث و حدیث بعدی، معرّفی ائمّه علیهم السّلام به عنوان مصداق اَتَمّ امّت وسط و شهید، در روایات بسیاری نمود یافته است.۶
1.. ر. ک: تفسیر المنسوب الی الامام العسکری علیه السّلام: ص۲۵۹.
2.. مرآة العقول: ج۱۱ ص۶۴، الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن: ج۱ ص۴۳۷، تسنیم: ج۴ ص۶۵۳.
3.. تفسیر العیّاشی: ج۱ ص۴۵ و ۱۹۶ (عن إسحاق بن عمار...)، المحاسن: ج۱ ص۲۵۶ (عنه، عن ابن سنان، عن إسحاق...)، قصص الأنبیاء، راوندی: ج۱ ص۱۸۱ (و عن ابن بابویه، حدّثنا محمّد بن علیّ ماجیلویه، عن عمّه محمّد بن أبی القاسم، عن محمّد بن علیّ الكوفیّ، عن محمّد بن سنان، عن إسحاق بن عمّار).
4.. بصائر الدرجات: ج۱ ص۸۲.
5.. ر. ک: المیزان فی تفسیر القرآن: ج۱ ص۳۲۱، الفرقان فى تفسیر القرآن بالقرآن: ج۲ ص۱۸۴ - ۱۸۵.
6.. برای نمونه، ر. ک: بصائر الدرجات: ص۶۳ ح۱، تفسیر فرات: ص۶۲ ح۲۶، تفسیر العیّاشی: ج۱ ص۶۲ - ۶۳، ح۱۱۰ - ۱۱۲، الکافی: ج۱ ص۱۹۰ - ۱۹۱، ح۲ و ۴.