فی قَولِهِ عز و جل: (يَا أَيَّتُهَا ٱلنَّفْسُ ٱلْمُطْمَئِنَّةُ * ٱرْجِعِى إِلىٰ رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً * فَادْخُلِى فِى عِبَٰدِى * وَ ٱدْخُلِى جَنَّتِى)، قالَ: نَزَلَت فی عَلِیِّ بن أبی طالِبٍ علیه السّلام.۱
گونهشناسی و تخریج: روایت، مفهوم عامّ آیه را به امیر مؤمنان علیه السّلام تطبیق داده و از نوع «جری و تطبیق» است. این روایت در تفسیر فرات نیز دیده میشود.۲
سوره بلد
علی علیه السّلام و حسنین علیهما السّلام مصداق پدر و فرزندان (بلد: آیه ۳)
۴۶.طریق ۱، عَن یونُس بن یَعقُوبَ، عَن عَبدِ اللّٰهِ بن مُحَمَّدٍ، عَن أبی بَكرٍ الحَضرَمِیِّ،۳ عَن أبی جَعفَرٍ علیه السّلام، قالَ: قالَ لی: یا أَبا بَكرٍ، قَولُ اللّٰهِ عز و جل (وَ وَالِدٍ) هُوَ عَلِیُّ بن أبی طالِبٍ، (وَمَا وَلَدَ) الحَسَنُ وَ الحسین علیهما السّلام.۴
گونهشناسی و تخریج: این قسمت از سوره، بر ابراهیم و اسماعیل، آدم و فرزندانش، آدم و پیامبران از دودمان او، هر پدر ومادری و... تطبیق شده است۵ و از باب «جری و تطبیق» در این روایت، بر علی و حسن و حسین علیهم السّلام تطبیق شده است. در کتابهای دیگر، مشابه این حدیث یافت میشود.۶
ولایت اهل بیت، عقبه و فکّ رقبه آزاد کردن مردمان از قید آتش (بلد: آیه ۱۱)
۴۷.طریق۱، عَن یونُس بن یَعقُوبَ، عَن یونُس بن زُهَیرٍ، عَن أَبانٍ، قالَ: سَأَلتُ أَبا عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام عَن هٰذِهِ الآیَةِ: (فَلَا ٱقْتَحَمَ ٱلْعَقَبَةَ) فَقالَ: یا أَبانُ، هَل بَلَغَكَ مِن أَحَدٍ فیها
1.. تأویل الآیات الظاهرة: ص۷۶۹.
2.. تفسیر فرات: ص۵۵۵ (فرات [بن إبراهیم الكوفیُّ]، قال حدّثنی علیّ بن محمّد الزّهریّ، [قال حدّثنی إبراهیم بن سلیمان، عن الحسن بن محبوب، عن عبد الرّحمن بن سالم]، عن أبی عبد اللَّه [جعفر بن محمّد] علیه السّلام...).
3.. عبد اللّٰه بن محمّد ابی بکر الحضرمی صحیح است و ظاهراً «عن» با توجّه به طبقات راویان صحیح نیست.
4.. تأویل الآیات الظاهرة: ص۷۷۲.
5.. تفسیر نمونه: ج۲۷ ص۹ به بعد، الفرقان فى تفسیر القرآن بالقرآن: ج۳۰ ص۳۲۴ به بعد، المیزان فی تفسیر القرآن: ج۲۰ ص۲۹۰ به بعد.
6.. برای نمونه، ر. ک: الكافی: ج۱ ص۴۱۴، شواهد التنزیل: ج۲ ص۴۳۰، المناقب، ابن شهرآشوب: ج۳ ص۱۰۵، تأویل الآیات الظاهرة: ص۷۷۱ - ۷۷۲.