الَّذینَ استَهزَؤوا بِهِ مِن بَنی أُمَیَّةَ، وَ ذٰلِكَ أَنَّ عَلِیاً علیه السّلام مَرَّ عَلى قَومٍ مِن بَنی أُمَیَّةَ وَ المُنافِقینَ فَسَخِروا مِنهُ.۱
گونهشناسی و تخریج: روایت از نوع «آیه شناخت» است. در روایات دیگر نیز مورد نزول این آیه، امیر مؤمنان علیه السّلام و افرادی از بنی امیّه یا منافقین معرّفی شدهاند که به استهزای ایشان میپرداختند.۲
سوره بروج
امیر مؤمنان علیه السّلام و شیعه، مصداق آیه (بروج: آیه ۱۱)
۴۲.طریق ۱، عَن یونُس، عَن مُقاتِلٍ، عَن عَبدِ اللّٰهِ بن بُكَیرٍ، عَن صَبّاحٍ الأَزرَقِ، قالَ: سَمِعتُ أَبا عَبدِ اللَّهِ علیه السّلام یَقولُ؛ فی قَولِ اللّٰهِ عز و جل: (إِنَّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا وَ عَمِلُوا ٱلصَّالِحَاتِ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا ٱلْأَنْهَارُ): هُوَ أَمِیرُ المُؤمِنینَ وَ شیعَتُهُ.۳
گونهشناسی و تخریج: روایت، مصداقی از مصداقهای آیه را بیان میکند و از نوع «جری و تطبیق» است. حدیثی مؤیّد این نقل، در تفسیر فرات وجود دارد.۴
سوره غاشیه
حساب شیعیان با ائمّه علیهم السّلام (غاشیه: آیه ۲۵ - ۲۶)
۴۳.طریق ۱، عَن یونُس بن یَعقوبَ، عَن جَمیلِ بن دَرّاجٍ، قالَ: قُلتُ لِأبی الحَسَنِ علیه السّلام: اُحَدِّثُهُم بِتَفسیرِ جابِرٍ؟ قالَ: لا تُحَدِّث بِهِ السَّفِلَةَ فَیُذیعوهُ؛ أ ما تَقرَأُ: (إِنَّ إِلَيْنَا إِيَابَهُمْ * ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنَا حِسَابَهُم)؟ قُلتُ: بَلَىٰ: قالَ: إِذا كانَ یَومُ القِیامَةِ وَ جَمَعَ اللَّهُ الأَوَّلینَ وَ الآخرِینَ وَلّانا حِسابَ شیعَتِنا، فَما كانَ بَینَهُم وَ بَینَ اللّٰهِ حَكَمنا عَلى اللّٰهِ فیهِ فَأَجازَ حُكُومَتَنا، وَ ما كانَ
1.. تأویل الآیات الظاهرة: ص۷۵۵ - ۷۵۶.
2.. برای نمونه، ر. ک: تفسیر فرات: ص۵۴۶، المناقب، ابن شهر آشوب: ج۳ ص۲۳۳، شواهد التنزیل: ج۲ ص۴۲۶ - ۴۲۸، تأویل الآیات الظاهرة: ص۷۵۵.
3.. تأویل الآیات الظاهرة: ص۷۵۹.
4.. برای نمونه، ر. ک: تفسیر فرات: ص۵۳ - ۵۴.