- عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام یقُولُ الْإِیمَانُ فِی الْقَلْبِ وَالْیقِینُ خَطَرَات.۱
۰.- «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: إِنَّ أَمْرَنَا صَعْبٌ مُسْتَصْعَبٌ لَا یحْتَمِلُهُ إِلَّا مَنْ کتَبَ اللَّهُ فِی قَلْبِهِ الْإِیمَانَ».۲
طرحواره ظرفیت به شکلهای گوناگونی در قلب تجلی یافته است. مرکزیترین شکل ظرفیت دربرگیرندگی تام و کامل است؛ به گونهای که قلب احاطه کامل بر ایمان داشته باشد.
۰.وَقَالَ علیه السلام لَیسَ الْإِیمَانُ بِالتَّحَلِّی وَلَا بِالتَّمَنِّی وَلَکنَّ الْإِیمَانَ مَا خَلَصَ فِی الْقُلُوبِ وَصَدَّقَتْهُ الْأَعْمَال.۳
اما طرحواره ظرفیت به شکلهای متنوعی در احادیث انعکاس یافته است. برای نمونه در روایتی رابطه ظرفیت به شکل نوعی انحلال نظیر حل شدن نمک در آب نشان داده شده است.
۰.وَعَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: مَا مِنْ مُؤْمِنَینِ إِلَّا وَبَینَهُمَا حِجَابٌ فَإِنْ قَالَ لَهُ لَسْتَ لِی بِوَلِی فَقَدْ کفَرَ فَإِنِ اتَّهَمَهُ فَقَدِ انْمَاثَ الْإِیمَانُ فِی قَلْبِهِ کمَا ینْمَاثُ الْمِلْحُ فِی الْمَاء.۴
حل شدن نمک در آب نوعی از طرحواره ظرفیت است که در این گونه از ظرفیت آب دربرگیرنده نمک خواهد بود؛ اما این ظرفیت به گونه اختلاط شکل گرفته است. به همین ترتیب رابطه میان قلب و ایمان تصویرسازی شده؛ به این معنا که ایمان با تار و پود قلب درآمیخته است. این طرحواره از رابطه میان قلب