قلمرو، و دیگری رابطه لایهای میان آن دو قلمرو.
فضای ذهنی اول: رابطه عقل و قلب به عنوان رابطه عامل و فرایند.
فضای ذهنی دوم: رابطه این همانی.
این رابطه به معنای آن است که قلب در این بعد همان عقل را در بر دارد و قرآن به جای آنکه از واژه «عقل» استفاده کند از کلمه «قلب» استفاده کرده است. مرحوم ملاصالح مازندرانی در شرح اصول کافی جانشینی عقل، با قلب را در آیه ۱۰ سوره ملک با آیه ۳۷ سوره ق نشان داده است.۱ شیخ طوسی نیز در بیان عقل، این آیه را در کنار آیاتی که شامل تعابیر «لِقَومٍ یَتَفَکَّرُونَ، لِقَومٍ یَعقِلوُنَ» قرار داده و مراد از «قَلْبٌ» در تعبیر «لِمَن کاَنَ لَهُ قَلْبٌ» را عقل تفسیر کرده است.۲ قرینه روایی نیز این برداشت را تقویت میکند. امام موسی بن جعفر علیهما السلام در روایتی طولانی در تفسیر این آیه، قلب را به عقل تفسیر کردهاند.۳ افزون بر این در روایات «العقل مسکنه القلب»۴ و «العقل من القلب»۵ قلب به عنوان مسکن و جایگاه عقل معرفی شده است. قول مفسران فریقین نیز مؤید تقارب معنایی میان این دو واژه است.۶
البته باید توجه داشت که هرچند مفسران با استناد به روایت امام کاظم علیه السلام فضای ذهنی دوم را ترجیح دادهاند، ولی میتوان در این روایت معنایی در نظر گرفت که با فضای ذهنی اول سازگار باشد؛ به این معنا که مقصود روایت این
1.. مازندرانی، شرح الکافی (الاصول و الروضة)، ج۱، ص۱۲۶.
2.. شیخ طوسی، الاقتصاد، ص۱۳.
3.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۱۶؛ حرانی، تحف العقول، ص۳۸۵.
4.. کلینی، الکافی، ج۸، ص۱۹۰.
5.. خزاز قمی، کفایة الاثر فی النص علی الائمة الاثنی عشر، ص۲۵۴.
6.. جصاص، احکام القرآن، ج۱، ص۲۲۸؛ نحاس، اعراب القرآن، ج۴، ص۱۵۴؛ اندلسی، البحرالمحیط، ج۹، ص۵۴۱؛ سمرقندی، بحر العلوم، ج۳، ص۳۳۹؛ ملا حویش آل غازی، بیان المعانی، ج۳، ص۳۳۹.