313
معناشناسی شناختی در کاربست متون وحیانی

والإرابة الاتهام و إساءة الظن یقال: رابنی منه کذا إذا أوجب فیه الشک و أرابنی کذا إرابة إذا حملک علی اتهامه وسوء الظن به.۱

بیان علامه شاهدی بر افزوده شدن مؤلفه اتهام‏زنی بر معنای پیش‏نمونه ریب در این آیه است.

در گسترش بعدی اتهام به پیامبر صلی الله علیه و اله به صورت مرضی در قلب رسوخ می‏کند که اگرچه به زبان آورده نمی‏شود اما در قلب ریشه دوانده، از شخص جدا نخواهد شد. این مرحله جایگاه منافقان را نشان می‏دهد که عدم تسلیم و عدم ایمان قلبی با اتهام همراه شده است و در مواردی عمل خارجی نیز ضمیمه آن می‏شود. قرآن از این ریب با عناوین شدیدی همانند ظلم، سرکشی و مانعیت خیر و گناه یاد کرده است:

(أَ فی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ أَمِ ارْتابُوا أَمْ یخافُونَ أَنْ یحیفَ اللَّهُ عَلَیهِمْ وَ رَسُولُهُ بَلْ أُولئِک هُمُ الظَّالِمُونَ؛۲

آیا در دل‌‌های آنان بیماری است، یا شک و تردید دارند، یا می‏ترسند خدا و رسولش بر آنان ستم کنند؟! نه، بلکه آنها خودشان ستمگرند).

بر اساس این آیه کسانی که ارتیاب دارند به مرض قلب دچارند و خداوند آنان را ستمکار خوانده است. وجود عمل خارجی در معنای گسترش یافته «ریب» در برخی آیات قرآن انکار‏ناپذیر است:

(مَنَّاعٍ لِلْخَیرِ مُعْتَدٍ مُریبٍ؛۳

آن کسی که به شدّت مانع خیر و متجاوز و در شک و تردید است).

1.. طباطبائی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱۰، ص۳۱۲.

2.. سوره نور، آیه ۵۰.

3.. سوره ق، آیه ۲۵.


معناشناسی شناختی در کاربست متون وحیانی
312

نشوید. این در نزد خدا به عدالت نزدیکتر و برای شهادت مستقیم‏تر و برای جلوگیری از تردید و شک (و نزاع و گفت‏وگو) بهتر می‏باشد).

در این آیه برای تردید از فعل ریب استفاده شده تا نشان‏دهنده تردید همراه با نگاه اتهام‏گونه باشد. با توجه به همین وجه بسیاری از مفسران در تفسیر واژه تَرْتابُوا عبارت‏هایی نظیر نزاع و گفت‏وگو، اختلاف،۱ ارتیاب در قلوب و بهتان،۲ انکار حق۳ و مانند آن را آورده‏اند. این تفسیرها نشان می‏دهد که مفسران به این مفهوم‏سازی الهی توجه داشته‏اند، اگرچه ممکن است دلیل آن را در معنای دیگری نظیر تهمت یافته بودند.

گسترش بعدی در ورود به معنای اتهام صورت گرفته است. در این معنا - که بیشتر در منازعه کافران با پیامبران نشان داده شده - کافران با اذعان به عدم تسلیم به محتوای رسالت، صریحاً پیامبران را متهم می‏کنند:

(قَالُوا يَٰصَٰلِحُ قَدْ كُنتَ فِينَا مَرْجُوًّا قَبْلَ هَٰذَا أَتَنْهَانَا أَن نَّعْبُدَ مَا يَعْبُدُ ءَابَاؤُنَا وَ إِنَّنَا لَفِى شَكٍّ مِّمَّا تَدْعُونَا إِلَيْهِ؛۴

گفتند: ای صالح تو پیش از این، مایه امید ما بودی. آیا ما را از پرستش آنچه پدرانمان می‏پرستیدند، نهی می‏کنی؟ در حالی که ما درباره آنچه به سوی آن دعوتمان می‏کنی در شک و تردید هستیم).

در این آیه کافران به صالح پیامبر اعلام می‏کنند پس از آن‏که وی مورد اعتماد و مایه امید آنان بوده پس از دعوت به خداپرستی نزد آنان متهم شده است. علامه طباطبائی نیز در تفسیر «مریب» ذیل این آیه چنین نگاشته است:

1.. طبرسی، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج۲، ص۶۸۲.

2.. فخر رازی، تفسیر کبیر، ج۷، ص۹۷.

3.. شیخ طوسی، التبیان فی تفسیر القرآن، ج۲، ص۳۷۶.

4.. سوره هود، آیه ۶۲.

  • نام منبع :
    معناشناسی شناختی در کاربست متون وحیانی
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد رکّعی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2178
صفحه از 369
پرینت  ارسال به