53
میراث تفسیری حسین بن سعید اهوازی

هشام بن حکم، متوفّای سال ۱۹۹ ق۱ و یونس بن عبد الرحمان، متوفّای سال ۲۰۸ ق۲ است و دوران حیات حسین بن سعید۳ دوران پویایی و نشاط اندیشه‏های آن دو است. به بیان دیگر، حسین بن سعید در دورانی پا به عرصه دانش‏اندوزی نهاد که اندیشه‏های هشام و یونس در محافل علمی مطرح بوده و طرفدارانی داشته‏اند.

با این که هر دو از شخصیت‏های برجسته و نزدیک به امامان علیهم السلام هستند، به دلیل عقل‏گرایی و برخورد تحلیلی با روایات، دیدگاه‏هایی از ایشان در میان اصحاب مطرح می‏شد که به مذاق طرفداران جریان سنّتی و نص‏گرا خوش نمی‏آمد. این دیدگاه‏‏ها غالباً در سه حوزه برای محدّثان و راویان ناخوشایند بوده و موجب موضعگیری آنها شده است:

یک. شیوه برخورد با روایت: بر اساس برخی قرائن، یونس بن عبد الرحمان در پذیرش روایت، از معیار متداول که مبتنی بر سماع از راویان معتمد بود، عدول کرده و ملاک‏های دیگری را برای ارزیابی روایت لازم می‏دانسته است. او معتقد بوده برای تشخیص احادیث ساختگی جاعلان و جلوگیری از آمیخته شدن آنها با آموزه‏های اهل بیت علیهم السلام، باید روش‏های دیگری به کار گرفته شوند. به همین دلیل، برای پذیرش روایات، معیارها و ملاک‏هایی به کار می‏گرفت که به موجب آنها، بسیاری از روایات، قابل پذیرش نبودند. این مسئله، بر گروهی از طرفداران نص‏گرایی - که برای نصوص روایات ارزش فراوانی قائل بودند - گران آمد و به او اعتراض کردند. محمّد بن عیسی بن عبید می‏گوید: گروهی از اصحاب به یونس گفتند: «چه چیزی تو را به سختگیری در پذیرش حدیث وا داشته و موجب شده تا تو بسیاری از روایات اصحاب را انکار کنی و به ردّ احادیث بپردازی؟». یونس در پاسخ گفت:

از هشام بن حکم شنیدم که امام صادق علیه السلام فرمود: «حدیثی را از ما نپذیرید، مگر آن

1.. ر.ک: رجال النجاشی: ص ۴۳۳ ش ۱۱۶۴.

2.. ر.ک: خلاصة الأقوال: ص ۲۹۶.

3.. بر اساس روش طبقات‏نگاری آیة اللّٰهبروجردی، حسین بن سعید از افراد طبقۀ هفتم شمرده می‏شود که تولّدشان در حدود سال‏های ۱۸۵ تا ۲۰۰ق است (ر.ک: إطالة علی الرجال و الحديث: ص ۳۰).


میراث تفسیری حسین بن سعید اهوازی
52

بر اساس این تحلیل، در زمان حیات حسین بن سعید، دو حرکت شاخص در میان اصحاب ائمّه علیهم السلام و دانشمندان شیعه در جریان بوده است. جریان نخست، همان جریان سنّتی نقل و سماع احادیث است که پیش از این نیز، در میان محدّثان رایج بوده است. موافقان این جریان، با این که در اخذ روایت از مصادر نامعتبر و راویان ضعیف پرهیز داشتند، از به کارگیری استدلال‏های عقلی برای دریافت احکام و آموزه‏های عقیدتی،‏ و نیز نقّادی حدیث با ملاک‏های عقلی پرهیز داشتند. از نگاه آنان، یگانه منبع دریافت آموزه‏های دینی، نصّ قرآن و حدیث است و کوشش‏های فکری و عقلی در استنباط آموزه‏های دینی، جایگاهی ندارد. به همین دلیل، این جریان، با عنوان نص‏گرایی شناخته می‏شود.

در مقابل، جریان دیگری (عقل‏گرایی) در این دوران به حوزه حدیث شیعه وارد شد که طرفدار به کارگیری عقل و کوشش فکری در تقویت مذهب و نهایتاً گونه‏ای اجتهاد در قبول و ردّ روایات است. از قضا جریان نخست که خود را اصیل و بر حق می‏دانست، میانه خوبی با جریان عقل‏گرا نداشته و پیوسته با این جریان نو در ستیز بوده است. مقابله جریان نص‏گرا با جریان عقل‏گرا و نپذیرفتن آن را باید ناشی از پیامدهای گرایش عقلی دانست که در فهم مسائل عقیدتی، دریافت احکام و شیوه برخورد با روایات نمایان می‏شدند. برای کسانی که یگانه حجّت در مسائل دینی را قول معصوم علیه السلام می‏دانستند، چنین تحوّلی در فهم احکام دین و نیز برخورد با روایات، پذیرفتنی نبود.

مرکز جریان عقل‏گرا حوزه بغداد است که به وسیله گروهی از متکلّمان شیعه هدایت می‏شد. این افراد که خود از راویان حدیث و اصحاب مخصوص ائمّه علیهم السلام هستند، در مبارزه با افکار انحرافی کوشش‏های فراوانی داشته‏اند.۱ پیش از دوران حسین بن سعید، این جریان با افرادی چون هشام بن حکم و یونس بن عبد الرحمان تقویت می‏شد.۲

1.. برای نمونه هشام بن حکم آثار فراوانی در ردّ صاحبان اندیشه‏های منحرف زمان خود نگاشته است، مانند ردهایش بر زنادقه، هشام جواليقی، معتزله، ارسطاليس و ... (ر.ک: رجال النجاشی: ص ۴۳۳ ش ۱۱۶۴).

2.. هشام از متکلّمان اصحاب امام صادق علیه السلام است که با مناظرات و گفتگوهای کلامی و عقلی شناخته می‏شود و در فقه، کمتر اثری از او دیده می‏شود. بر خلاف او، یونس بن عبدالرحمان افزون بر(( وجهۀ کلامی، از فقهای برجستۀ شیعه و از پایه‏گذاران فقه استدلالی شمرده می‏شود.

  • نام منبع :
    میراث تفسیری حسین بن سعید اهوازی
    سایر پدیدآورندگان :
    صدیقه سادات میردامادی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1541
صفحه از 336
پرینت  ارسال به