دست به دست شد تا خود موسی [علیه السلام] آن را از شعیب [علیه السلام] دریافت کرد.۱
جَفر ائمه شیعه [علیهم السلام]۲ نیز میراثی از انبیای پیشین تلقی میشود؛ و تنها انبیا یا اوصیا مجاز به نظر کردن در آن بودهاند.۳ گاهی از جفر قرمز که شامل سلاحهای محمد [صلی الله علیه و اله] است و گاهی از جفر سفید که مشتمل بر تورات موسی [علیه السلام]، انجیل عیسی [علیه السلام]، زبور داود [علیه السلام] و سایر کتب مقدس است یاد میشود.۴
اکنون به احادیثی میپردازیم که از روند همگانی انتقال در حقیقی اقلام گوناگون وصیت، سخن میگویند. یکی از این احادیث، نامهای تمامی حاملان میراث نبوی- امامی را میشمرد که اولین آنها آدم [علیه السلام] است. وصی آدم [علیه السلام] شیث [علیه السلام] بود که او نیز به نوبه خود این وصیت را به وصی خود داد، و این روند ادامه یافت تا اینکه به دومین پیامبر پس از آدم [علیه السلام] یعنی انوش [علیه السلام] رسید. پس از انوش [علیه السلام]وصیت به پیامبر بعدی یعنی نوح [علیه السلام] رسید که آن را از طریق اوصیا انوش [علیه السلام] دریافت کرد. وصی نوح [علیه السلام]، سام [علیه السلام] بود که این روند را ادامه داد تا اینکه ابراهیم [علیه السلام] وصیت را دریافت کرد. جانشین ابراهیم [علیه السلام] اسماعیل [علیه السلام] بود
1.. ابن سعد، الطبقات الکبری، ج۱، ص۳۵؛ ثعلبی، قصص الانبیا، ص۱۵۶. طبق روایت دیگری، آدم[ علیه السلام] عصاهای متعددی به شیث[ علیه السلام] داد که تعداد آنها با تعداد انبیاء متناظر است (سیوطی، الخصائص الکبری، ج۱، ص۱۷-۱۸). در جای دیگری گفته شده که آدم[ علیه السلام]عصای موسی[ علیه السلام]، انگشتر سلیمان[ علیه السلام]، حجر الاسود، سوسن اصغر شیرین و یک برگ انجیر از بهشت [به زمین] آورد (مثلاً ر.ک: العصامی، سمط، ج۱، ص۷۷-۷۸). حدیث ناظر به عصای موسی[ علیه السلام]، در یک منبع یهودی آمده است (به عنوان مثال ر.ک: Encyclopedia Biblica, IV, p. ۸۲۸).
2.. See e.g. Madelung, loc. cit.
3.. مسعودی، إثبات الوصیة، ص۱۹۶. در مورد جفر ر.ک: Vorlesungen, p. ۲۶۴, note ۴; Fahd, "Djafr" EI ۲, II, p. ۳۷۵ ff..
4.. ابن شهرآشوب،مناقب آل ابی طالب، ج۱، ص۲۱۸. همچنین ر.ک: Kister, loc. cit. p. ۲۳۲. همچنین در مورد نشانههای امویان و عباسیان که به ترتیب روی کار آمدند، ر.ک: Muslim Studies, II, p. ۶۰-۶۱.