صندوقچه از جنس الماس یا مروارید سفید، دارای دو در که با زنجیری طلایی قفل شده، و دارای دو دستگیره زمردین بود، و عهد و دیباج (العهد و الدیباجة) در آن قرار داشت.۱ گفته میشود که این تابوت برای اهداف پیامبرانه مورد استفاده قرار میگرفت. شیث [علیه السلام] که وصی پدرش آدم [علیه السلام] بود، تابوت را که از آدم [علیه السلام] به او رسیده بود، به منظور آگاهی از زمان ظهور نوح علیه السلام گشود.۲ هود نبی علیه السلامبه قومش امر کرد که هر سال یک بار وصیت (یعنی تابوت) را بگشایند.۳ همچنین گفته میشود که ابراهیم [علیه السلام] نیز برای آگاهی از آینده اعقابش تابوت را باز کرد.۴
البته تابوت به عنوان نشانهای از نبوت اسرائیلی، فقط در میان پیامبران بنیاسرائیل دست به دست گشته است. با این همه، شیعیان که ائمه [علیهم السلام] را ادامه نسل انبیای گذشته میدانستند، بعضی از علائم خود را معادل تابوت میدانستند. آنگونه که مشهور است امام علی [بن موسی] الرضا [علیه السلام] بیان کرد همانگونه که تابوت از پیامبری به پیامبر دیگر میرسید، زره محمد [صلی الله علیه و اله] نیز از امامی به امام دیگر منتقل میشد.۵
1.. مسعودی، إثبات الوصیة، ص۹۳؛ خرگوشی، شرف النبی، ۸ب؛ و نیز ر.ک: سورۀ بقره، آیه ۲۴۸، این تابوت محتوی «سکینه و آثار بر جای مانده از خاندان موسی و هارون» است. بر اساس افسانهای یهودی، نقل شده که آثار موسی[ علیه السلام] و هارون[ علیه السلام] که در تابوت بود، شامل الواح شکسته شریعت و همچنین عصای موسی[ علیه السلام]، لباسهای موسی[ علیه السلام] و هارون[ علیه السلام]، تورات، مَنَّة [گزانگبین یا ترنجبین] و ... میشد؛ ر.ک: طبری، تفسیر، ص۳۸۷ـ۳۸۸.
2.. مسعودی، إثبات الوصیة، ص۱۸ـ۱۹.
3.. همان، ص۲۸.
4.. خرگوشی، شرف النبی، ص۹، ستون دوم تا ص۱۰، ستون اول.
5.. ر.ک: مسعودی، إثبات الوصیة، ص۲۰۲؛ علامه مجلسی، بحار الأنوار، ج۲۳، ص۲۷۷: و السلاح فینا بمنزلة التابوت فی بنی إسرائیل. یدور مع الإمامة کیف دار. در مورد وسائل و لوازم ائمه شیعه[ علیهم السلام]، ر.ک: ابن شهرآشوب، مناقب آل ابی طالب، ج۱، ص۲۱۸. در حقیقت، از زمان مختار، پیروان یمنی وی آنچه که منبر علی[ علیه السلام] تلقی میشد را با تابوت بنی إسرائیل مقایسه میکردند. ر.ک: ادامه مطالب.