پیشبینی کرده بود.۱ عکسالعملی که از امام [علیه السلام] در برابر خبر اعدام معلّی روایت شده، حتی صریحتر است: «خداوند معلّی را رحمت کند! من انتظار چنین رویدادی را داشتم، زیرا او اسرار ما را برملا ساخته بود. گناه کسی که علیه ما جنگی را آغاز نماید، بیشتر از کسی نیست که اسرار ما را افشا کند؛ هر که اسرار ما را برای کسی که شایسته دانستن آن نیست، فاش کند، از این دنیا نخواهد رفت، مگر اینکه با سلاحها [ی دشمنان] مجروح شود و در غیر این صورت از دیوانگی (یا فلج، بِخَبَل) خواهد مرد».۲ بسیار عجیب اینکه ماهیت دقیق افشاسازیهای معلّی مشخص نشده؛ مجلسی، برخلاف سایرین، صرفاً میگوید امام [علیه السلام] نگران کشته شدن معلّی بود، چراکه اشتیاق وی را برای علنیسازی عقاید شیعه دیده بود، و معلّی پس از بیاعتنایی به هشدار امام [علیه السلام] کشته شد.۳
در گزارشی دیگر، صادق [علیه السلام] میگوید اموری را محرمانه با معلّی در میان گذاشته که معلّی بعداً آنها را برملا ساخت و همین امر موجب گرفتاری وی شد.۴ اما برخلاف تمام مطالب پیشگفته، طبق گزارشی دیگر، معلّی به اعتمادی که به وی شد خیانت نکرد، بلکه عموی منصور دوانیقی، یعنی داود بن علی (د. ۱۳۳ق/۷۵۰م) وی را تنها به خاطر این به کشتن داد که حاضر نشد اسامی پیروان صادق [علیه السلام] را افشا کند.۵ دلایل دیگری نیز برای اعدام معلّی به دستور داود
1.. کشّی، رجال، ص۳۲۴ـ۳۲۵.
2.. همان، ص۳۲۶. همچنین ر.ک: صفار قمّی، بصائر الدرجات، ص۴۰۳، ش۲؛ شیخ مفید، الإختصاص، ص۳۱۵-۳۱۶؛ در این منابع به جای بِخَبَل، چنین آمده: خَبلاً (در غل و زنجیر)، که البته معنای روشنتری دارد.
3.. علامه مجلسی، بحار الأنوار، ج۷۵، ص۷۷.
4.. نعمانی، الغیبة، ص۲۴؛ و به نقل از آن، علامه مجلسی، بحار الأنوار، ج۲، ص۸۰.
5.. خصیبی، الهدایة الکبری، ص۲۵۴؛ کشّی، رجال، ص۳۲۶؛ ابن شهرآشوب، مناقب آل أبیطالب، ج۳، ص۳۵۲-۳۵۳؛ مامقانی، تنقیح المقال، شرححال، ش۱۱۹۹۴؛ Jasim M. Hussain, The Occultation of the Twelfth Imam, p. ۷۹. گفته شده داوودبنعلی به صادق[ علیه السلام] گفت که رئیس مأموران وی یعنی سیرافی (نسخ بدل: سوراقی) بوده که معلّی را اعدام کرده است؛ و با پافشاری امام[ علیه السلام] متعاقباً سیرافی نیز اعدام شد (کشّی، رجال، ص۳۲۵؛ و به نقل از آن، قُهپائی، مجمع الرجال، ج۶، ص۱۰۸). طبق روایت امامی دیگری، داوود صبح روز پس از اعدام معلّی، و در نتیجه نفرین صادق[ علیه السلام] مُرد (کلینی، الکافی، ص۵۱۳، ش۵، ص۵۵۷، ش۵؛ al-Mufīd, al-Irshād, p. ۲۷۳, tr. I. K. A. Howard, p. ۴۱۲-۴۱۳؛ قس: خصیبی، الهدایة الکبری، ص۲۵۴-۲۵۵).