227
کلام شیعه در پژوهش‌های غربی - دفتر دوم

صادق [علیه السلام] به برخی از افراد عصر خود می‌‌گوید: «اگر دهان‌تان (نسخه بدل: زبان‌تان) با بند چرمین بسته شده بود، هر فرد را از آن‌چه که برای او رخ خواهد داد (بِما لَه) مطلع می‌‌ساختم».۱ رضا [علیه السلام] نیز به نوبه خود شیعیان را به افشای اسرار آموزه ‌‌امامت، متهم می‌کند، و بدون انتظار جواب می‌‌پرسد: «کدام یک از شما یک کلمه را که شنیده نزد خود نگاه داشته است (من الذی أمسَکَ حرفاً سَمعَه)؟!»۲ حتی افراد سرشناس جامعه نیز مرتکب إذاعة می‌شدند؛ برای مثال، ابوبصیر مجبور شد که اعتراف کند که حتی یک حدیث از احادیثی که از ‌‌امام [علیه السلام] شنیده، نزد خود نگاه نداشته است.۳ تلاش‌‌های پراکنده برای برگرداندن نکوهش از شیعیان ‌‌امامیه، از طریق مطرح کردن کیسانیه رقیب به عنوان مسئول افشای ‌‌‌عقاید شیعی‌ای که معمولاً مردم به آن‌ها اعتقاد دارند، نیز این تصویر را تغییر نداد.۴

داستان مُعَلّی بن خُنیس، خادم صادق [علیه السلام]، (که در سال ۱۳۳ق/۷۵۰م یا بین سال‌های ۱۴۵ق/۷۶۲-۷۶۳م و ۱۴۸ق/۷۶۵م اعدام شد)، به خاطر ماهیت شواهد مربوط او، پیچیده‌‌تر است. ‌این‌که وی محرم نزدیک ‌‌امام بوده را نقل‌های متعددی تأیید می‌کنند.۵ آیا وی مقررات کتمان را زیر پا گذاشته است؟ برخی نقل‌ها به طور

1.. نعمانی، الغیبة، ص۲۳؛ و نیز ر.ک: برقی، المحاسن، ج۱، ص۲۵۸، ش۳۰۴؛ و به نقل از آن، علامه مجلسی، بحار الأنوار، ج۲، ص۷۴ـ۷۵؛ صفار قمّی، بصائر الدرجات، ص۴۲۲ـ۴۲۳، ش۱ و ۳.

2.. کلینی، الکافی، ج۲، ص۲۲۴، ش۱۰؛ و به نقل از آن، علامه مجلسی، بحار الأنوار، ج۷۵، ص۷۸.

3.. صفار قمّی، بصائر الدرجات، ص۲۶۱، ش۵؛ نیز ر.ک: برقی، المحاسن، ج۱، ص۲۵۸، ش۳۰۵؛ و به نقل از آن، علامه مجلسی، بحار الأنوار، ج۲، ص۷۵. در روایتی مشابه (برقی، المحاسن، ج۱، ص۲۵۸، ش۳۰۶؛ و به نقل از آن، علامه مجلسی، بحار الأنوار، ج۲، ص۷۵)، صادق[ علیه السلام] با مشاهده ناراحتی ابو بصیر به وی می‌گوید نقل احادیث از امام برای همقطاران (أصحاب) شیعه مانعی ندارد؛ گناه إذاعة، در نقل چنین روایاتی برای افراد خارج از جامعه شیعی رخ می‌دهد.

4.. کلینی، الکافی، ج۲، ص۲۲۳، ش۶؛ و به نقل از آن، علامه مجلسی، بحار الأنوار، ج۷۵، ص۷۵ـ۷۶.

5.. در گزارشی، صادق‌[ علیه السلام] معلّی را از اهمیت نوروز مطلع می‌کند (احمد‌بن‌فهد، المهذّب؛ و به نقل از آن، علامه مجلسی، بحار الأنوار، ج۵، ص۲۳۷)، و در گزارشی دیگر به وی می‌گوید می‌توان به کمک علم هیئت، اطلاعات صحیحی به دست آورد (کلینی، الکافی، ج۸، ص۳۳۰، ش۵۰۷، که در Amir-Moezzi, Le guide divin dans le shi‘isme originel: aux sources de l‘ésotérisme en Islam, p. ۲۴۰ نیز آمده است). در گزارشی دیگر معلّی، که در مدینه با صادق‌[ علیه السلام] دیدار دارد، به وی می‌گوید در مورد خانواده‌اش در عراق به خاطر شیوع طاعون در آن‌جا نگران است؛ صادق‌[ علیه السلام] نیز به نحو معجزه‌آسایی وی را به خانه‌اش فرستاده و او در آن‌جا همه را سالم می‌یابد (قمّی، بصائر الدرجات، ص۴۰۶، ش ۸؛ قس: برقی، المحاسن، ج۱، ص۱۷۵-۱۷۶، ش۱۵۸؛ عیاشی، کتاب التفسیر، ج۲، ص۱۲۵-۱۲۶؛ و به نقل از آن، علامه مجلسی، بحار الأنوار، ج۶، ص۱۸۵-۱۸۶؛ کلینی، الکافی، ج۸، ص۳۰۴، ش۴۶۹؛ شیخ مفید، الإختصاص، ص۳۱۵). هم‌چنین ر.ک: شیخ طوسی، أمالی، ج۱، ص۳۰۸، ۳۱۰. گفته شده که صادق‌[ علیه السلام] نظر معلّی مبنی بر این که ائمه‌[ علیهم السلام] مقام انبیاء دارند را ردّ کرده است (کشّی، رجال، ص۲۱۳؛ ابن شهرآشوب، مناقب آل أبی طالب، ج۳، ص۳۵۴؛ Modarressi, Crisis and Consolidation in the Formative Period of Shī‘īte Islam: Abū Ja‘far ibn Qiba al-Razi and His Contribution to Imamite Shiite Thought, p. ۳۱).


کلام شیعه در پژوهش‌های غربی - دفتر دوم
226

خانه بمانند؛ چون زیدیان‌‌‌ آن‌ها را از آسیب دیدن حفظ خواهند کرد.۱

فراوانی و فوریت چنین توصیه‌‌هایی به مشکلی جدی اشاره دارد که ائمه [علیهم السلام] هنگام تلاش برای قبولاندن قوانین کتمان به جامعه خود با آن روبرو بودند. در واقع در آثار متقدم اغلب با نظرات موهن نسبت به اعتبار جامعه شیعی یا برخی از اعضای آن مواجه می‌‌شویم. پس بدین جهت است که ‌‌امام علی زین العابدین [علیه السلام] آرزو می‌‌کند شیعیان را از دو عیب نجات دهد: یعنی بی‌‌ثباتی ایشان و ناتوانی‌‌شان در نگاه داشتن راز (قِلّة الکتمان).۲ پیام موجود در برخی احادیث خاص این است که شیعیان نسل‌های پیشین، توانایی بهتری در حفظ اسرار داشتند. همان‌‌گونه که صادق [علیه السلام] به یار نزدیک خود، ابوبصیر، می‌‌گوید، برخی از پیروان علی [علیه السلام] می‌‌دانستند که در آینده چه اتفاقی برای‌شان خواهد افتاد، که شامل چگونگی مرگشان نیز می‌‌شد (المنایا و البلایا)؛ این‌‌گونه اطلاعات به آن دلیل به ایشان داده می‌‌شد، که، به تعبیری کنایی، بر دهان‌شان نوار چرمین (أوکیه) داشتند.۳ در زمان حسین [علیه السلام] هنوز تعداد معدودی از این قبیل یاران یافت می‌‌شدند، اما دیگر چنین نیست.۴ طبق نقلی، زین العابدین [علیه السلام] از مطلع ساختن یارانش از زمان و چگونگی مرگ‌شان خودداری کرد و چنین اطلاعاتی دیگر تا ظهور قائم [عج] افشا نخواهد شد.۵

1.. کلینی، الکافی، ج۲، ص۲۲۵، ش۱۳. مجلسی مراد از این توصیه را این می‌داند که چون زیدیان کتمان را نپذیرفته و مخالفت خود با مقامات حکومتی را آشکارا ابراز می‌کنند، توجه‌ها را به سوی خود جلب کرده و امامیه را از کانون توجه خارج می‌کنند، و از این رو به طور ناخواسته از شیعیان حفاظت می‌کنند (بحار الأنوار، ج۷۵، ص۸۲). اما باید متذکر شد که برخی از شاخه‌های زیدیه در شرایط خاصی مدافع تقیّه (احتمالاً به معنای دورویی) بودند؛ ر.ک: ابن داعی، تبصرة العوام، ص۱۸۷ـ۱۸۸، ۲۰۹.

2.. کلینی، الکافی، ج۲، ص۲۲۱ـ۲۲۲، ش۱؛ و به نقل از آن، علامه مجلسی، بحار الأنوار، ج۷۵، ص۷۱ـ۷۲؛ شیخ صدوق، الخصال، ص۴۴ـ۴۵؛ و به نقل از آن، علامه مجلسی، بحار الأنوار، ج۷۵، ص۶۹.

3.. صفار قمّی، بصائر الدرجات، ص۲۶۰ـ۲۶۱، ش۱؛ به طور کلی قس: همان، ص۲۶۶ـ۲۶۹.

4.. همان، ص۲۶۱، ش۱ و ۴.

5.. همان، ص۲۶۲، ش۱.

  • نام منبع :
    کلام شیعه در پژوهش‌های غربی - دفتر دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 814
صفحه از 302
پرینت  ارسال به