مرتبه در سیاق مثبت آمده: «سپس مردی از قوم فرعون که عقیده خود را پنهان میداشت، گفت...» (سوره غافر، آیه ۲۸). جای تعجب نیست که رفتار این فرد (پسرخاله [یا پسرعموی] فرعون و خزانهدار وی به نام حبیب یا حزقیل) الگویی شد که شیعیان از آن پیروی کنند.۱ فعل أذاعَ (پخش کردن، منتشر کردن) یک بار [در قرآن] آمده است: «و هنگامی که خبری از امنیت یا ترس به آنها برسد، آن را پخش میکنند (أذاعوا به)» (سوره نساء، آیه ۸۳)؛ این هشداری در مورد افشای رازهاست.۲
فقدان توصیههای صریح قرآنی در مورد نیاز به کتمان، موجب شد مفسران شیعی چنین توصیههایی را به غلط از برخی آیات استنباط کنند. برای مثال واژههای «حسنة» و «سیّئة» در آیه ۳۴ سوره فصلت («کردار نیک و کردار بد یکسان نیستند») به ترتیب بر اساس معانی کتمان و افشا تفسیر شدهاند.۳ گفته میشود که
1.. جهت ملاحظه روایات تفسیری اهل سنت و شیعه به ترتیب ر.ک: قرطبی، الجامع لأحکام القرآن، ج۱۵، ص۳۰۶ـ۳۰۹؛ بحرانی، البرهان فی تفسیر القرآن، ج ۴، ص۹۵-۹۶ و منابع مذکور در آن.
2.. برقی، المحاسن، ج۱، ص۲۵۶، ش۲۹۳؛ و به نقل از آن، علامه مجلسی، بحار الأنوار، ج۷۵، ص۳۹۷؛ بحرانی، البرهان فی تفسیر القرآن، ج۱، ص۳۹۶؛ عیاشی، التفسیر، ج۱، ص۲۵۹-۲۶۰، ش۲۰۴؛ و به نقل از آن، علامه مجلسی، بحار الأنوار، ج۲، ص۷۵؛ همو، التقیّه؛ و به نقل از آن، طبرسی، مشکاة الأنوار، ص۴۸؛ کلینی، الکافی، ج۲، ص۳۶۹-۳۷۰، ش۱؛ و به نقل از آن، علامه مجلسی، بحار الأنوار، ج۷۵، ص۸۴، و بحرانی، البرهان فی تفسیر القرآن، ج۱، ص۳۹۶.
3.. برقی، المحاسن، ج۱، ص۲۵۷، ش۲۹۷؛ و به نقل از آن، علامه مجلسی، بحار الأنوار، ج۷۵، ص۳۹۸؛ کلینی، الکافی، ج۲، ص۲۱۸، ش۶؛ و به نقل از آن، علامه مجلسی، بحار الأنوار، ج۷۵، ص۴۲۸، و بحرانی، البرهان فی تفسیر القرآن، ج۴، ص۱۱-۱۱۲؛ شیخ صدوق، معانی الأخبار، ص۳۶۶؛ شیخ مفید، الإختصاص، ص۲۰. طبق یکی از تفسیرهای این آیه، آیه به محمد[ صلی الله علیه و اله] دستور میدهد پیام خود را مخفی نگاه دارد. پیامبر[ صلی الله علیه و اله] از این دستور اطاعت کرد تا این که ۱۰ سال بعد به وی گفته شد پیام خود را اعلام کند تا همه بشنوند (أن یسدع بالأمر، قس: سوره حجر، آیه ۹۴). او پیش از فوتش به علی[ علیه السلام] دستور داد که با پیامش خارج نشود؛ علی[ علیه السلام] به این دستور عمل کرد تا این که به وی نیز به نوبه خود گفته شد پیامش را با صدای رسا اعلام کند. پس از درگذشت علی[ علیه السلام] هر امامی به امام بعدی دستور میداد که پیام (حق آنها در حکومت کردن) را علنی نکند؛ این پیام مخفی میمانَد تا قائم (یعنی مهدی[عج]) شمشیرش را از نیام خارج کند (محمدبنعباسبنجُحام، کتاب ما نزل من القرآن فی اهل البیت، (که در مورد آن ر.ک: Kohlberg, A Medieval Muslim Schalarat Work, p. ۳۶۹-۳۷۱, no. ۶۲۳)؛ و به نقل از آن، شرف الدین نجفی، تأویل الآیات الظاهرة، ص۵۳۹-۵۴۰؛ و به نقل از آن، علامه مجلسی، بحار الأنوار، ج۲۴، ص۴۷، و بحرانی، البرهان فی تفسیر القرآن، ج۴، ص۱۱۲).