213
کلام شیعه در پژوهش‌های غربی - دفتر دوم

۲. تقیّه احتیاطی

به طور کلی می‌‌توان دو نوع تقیّه احتیاطی را از یکدیگر تمییز داد. تفاوت میان این دو نوع، از حیث مقدار است: نوع اوّل منفعلانه و مبتنی بر کتمان حقیقت - مانند کتمان برخی ‌‌‌عقاید یا متون یا هویت برخی از ائمه [علیهم السلام] - است. مشخصه نوع دوم که آن را «دورویی» می‌‌نامم، استفاده از کلمات یا حرکاتی با قصد گمراه‌سازی مخالفان شخص است.

۲.۱. کتمان

۲.۱.۱. ائمه [علیهم السلام]

شیعیان ‌‌امامی اولیه، برخلاف برخی دیگر از اقلیت‌‌های مذهبی، در حاشیه امپراتوری اسلامی زندگی نمی‌‌کردند و نمی‌‌توانستند به آسانی به مناطق دور‌‌دست پناهنده شوند. مهاجرت به پناهگاهی امن، برای آنان کاری دشوار و خطرناک بود و به همین خاطر هرگز چنین نمی‌کردند.۱ با این حال، همان‌‌گونه که می‌‌توان در گزارش‌‌های شیعیان از جوامع اولیه مؤمنان مشاهده کرد، آن‌ها می‌‌دانستند که چنین

1.. مقایسه کنید با سابقه زیدیان در بحث مهاجرت در:
Madelung, "The Origins of the Yemenite Hijra", Arabicus Felix: Luminosus Britannicus, p. ۲۵-۴۴, at p. ۲۵, repr. in Madelung, Religious and Ethnic Movements in Medieval Islam.


کلام شیعه در پژوهش‌های غربی - دفتر دوم
212

تشیع ‌‌امامی اولیه (یا به اختصار، «مکتب تشیع»)، ارتباط داده‌‌اند.۱ تقیّه از لحاظ درونمایه، به دو نوع اصلی تقسیم می‌‌شود: یکی مبتنی بر ترس از دشمنان خارجی است، و دیگری مبتنی بر نیاز به مخفی نگاه داشتن ‌‌‌عقاید رازآلود از غیرشیعیان. من نوع اول را «تقیّه احتیاطی» و نوع دوم را «تقیّه غیراحتیاطی» می‌‌نامم. در ادامه، می‌کوشم ابتدا انواع مختلف تقیّه احتیاطی را دسته‌‌بندی کرده؛ سپس، به شرح مدارک و اسناد دال بر وجود تقیّه غیراحتیاطی پرداخته؛ و سرانجام، در بخش نتیجه‌گیری، رابطه‌‌ای میان این دو نوع برقرار کنم.

واژه تقیّه به معنای «ترس» یا «احتیاط» است؛ اما اصطلاحاً معانی متفاوتی از جمله «دورویی احتیاطی (یا پرهیزکارانه، دینی، مصلحت‌آمیز، در ‌‌‌عقاید شخص)»، «مراقبت از خود با دورویی» و «حفظ اسرار» در ترجمه آن بیان می‌شود. تقیّه، در منابع شیعی، بر روش‌های مختلف ادامه دادن به دورویی، خصوصاً کتمان حقیقت و اعلام نادرست، دلالت دارد، و معمولاً فقط خود اوضاع و شرایط می‌‌تواند تعیین شکل خاصی از مراقبت از خود که تقیّه بدان ناظر است، را مشخص کند. کتمان (با معنای لغوی «پنهان‌کاری») معمولاً با تقیّه مترادف است، گرچه بیشتر در موقعیت کتمان حقیقت (suppressio veri) به کار می‌‌رود تا دورویی (suggestio falsi).۲

1.. خصوصاً ر.ک:
H. Corbin, En Islam iranien, Paris, ۱۹۷۱-۲, index, s.vv. ketmān, taqīyeh; Amir-Moezzi, index, s.v. taqiyya.

2.. کلینی در الکافی، در دو باب مجزّا ولی متوالی به تقیّه و کتمان پرداخته است (ج۲، ص۲۱۷-۲۲۱، ۲۲۱ـ۲۲۶). در احادیث ناظر به تقیّه که در آن‌جا آمده، این اصطلاح، هم برای اشاره به کتمان و هم در مورد دورویی به کار می‌رود؛ در مقابل، احادیث مربوط به کتمان، تنها به کتمان می‌پردازند. نویسندگان شیعی آثار متعددی با عنوان کتاب التقیّه نگاشته‌اند، اما من هیچ کتابی را با عنوان کتاب الکتمان نمی‌شناسم (مثلاً هیچ کتابی با این عنوان، توسط کتاب‌شناس برجسته شیعی، آغا بزرگ تهرانی (د. ۱۹۷۰م) در اثر جاودان وی، الذریعة الی تصانیف الشیعة ثبت نشده است). باید تعریف تقیّه به کتمان الحق (شیخ مفید، تصحیح الإعتقاد، ص۶۶) را نیز لحاظ کرد. سایر اصطلاحات مورد استفاده برای بیان ابعاد مختلف تقیّه عبارتند از: المُدافَعَة عن الأنفس، به معنای «حفاظت از خود» (شیخ صدوق، الإمامة، ص۹ و ۱۸)، خَوف به معنای «ترس» (جاحظ، عثمانیّة، ص۱۵۲؛ شیخ صدوق، الإمامة، ص۱۰؛ شیخ طوسی، الغیبة، ص۶۶، ۲۳۷)، خبأ به معنای «اختفاء» (شیخ صدوق، معانی الأخبار، ص۱۵۹) و اندفان با معنای لغوی «مدفون شدن» (مرتضی، الشافی، ص۱۰۴).

  • نام منبع :
    کلام شیعه در پژوهش‌های غربی - دفتر دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 817
صفحه از 302
پرینت  ارسال به