شیث [علیه السلام] پسر آدم [علیه السلام]، پدر انوش [علیه السلام] و افراد بسیاری بود. او وصیت خود را به انوش [علیه السلام] تحویل داد (و إلیه أوصیٰ شیث). انوش [علیه السلام] پدر کنعان [علیه السلام] و افراد بسیاری بود، و وصیت به کنعان [علیه السلام] (داده شد). کنعان [علیه السلام] پدر مهالیل [علیه السلام] و قوم وی بود و وصیت به مهالیل [علیه السلام] (سپرده شد). مهالیل [علیه السلام] پدر یارِد [علیه السلام] و قوم وی بود و وصیت به یارِد [علیه السلام] (تحویل داده شد)».۱
وصیت انوش [علیه السلام]، متوشالح [علیه السلام] و لمک [علیه السلام] نیز به همین صورت مطرح شدهاند.۲
مثالی روشنگر، از علاقهمندی شیعیان اولیه به تاریخ ادیان گذشته در کتاب یعقوبی، مؤلف شیعی، آمده است. همانگونه که معروف است این کتاب شامل احادیث مبسوطی در خصوص تاریخ جهان از زمان آدم [علیه السلام] میباشد. وصیت هر پیامبری نیز ذکر شده، و یعقوبی، برخلاف ابن اسحاق، گهگاه وصیت پیامبران جانشین نوح [علیه السلام] را نیز ذکر میکند. اما مبسوطترین شکل نظریه شیعی راجع به وصیت، که تصور میشود پی در پی از آدم [علیه السلام] از طریق انبیاء تا آخرین امام شیعی منتقل شده، در إثبات الوصیة مسعودی آمده است. دیدگاه منسجمی که در این کتاب ارائه شده، آنگونه که اکنون میتوانیم درک کنیم، مبتنی بر عناصری یهودی- مسیحی است که همان اوایل، نویسندگان شیعی به آثار اسلامی وارد کردند.
۴. انبیا و اجداد
نظریه شیعی وصیت در کاملترین شکل خود، تعارضی روشن با نظریه نور محمد [صلی الله علیه و اله] دارد. طبق نظریه شیعی وصیت، محمد [صلی الله علیه و اله] و ائمه [علیهم السلام] دارای میراثی