بر عهده داشت.۱ خداوند همچنین پنجاه کتاب مقدس را بر او به عنوان پیامبر، نازل کرد.۲ وصیت آدم [علیه السلام] مشتمل بر مواردی بود که در معراج (فی معراج) قرار داده شده بودند تا نام خداوند فراموش نگردد. یکی از این اشیاء، شاخی بود که آدم [علیه السلام] از بهشت آورده بود.۳ ابن اسحاق در مورد انوش [علیه السلام] که جانشین پدرش شیث [علیه السلام] شد، میگوید:
انوش [علیه السلام] پس از درگذشت پدرش شیث [علیه السلام]، اداره قلمرو پادشاهی را عهدهدار شد و به جای پدرش شیث [علیه السلام]، بر مردمان قلمرو وی حکومت کرد. همانگونه که اشاره شد، او شیوه رهبری پدرش را، بدون هیچ تغییر و تحولی، ادامه داد.۴
ابن اسحاق از اهلالتوراة نقل میکند که انوش [علیه السلام]، یعنی ادریس [علیه السلام] و پسر یارِد [علیه السلام]، پیامبر بود، و خداوند ۳۰ کتاب مقدس را بر او نازل کرد. او با اخلاف قابیل جنگید و بعضی از آنها را اسیر کرد. انوش [علیه السلام] وصی پدرش یارِد [علیه السلام] بود و از وی تمامی چیزهایی را که او از پدرش به ارث برده بود، دریافت کرد.۵ ابن اسحاق به ادامه داستان اهل التوراة از بزرگان پرداخته و میگوید انوش [علیه السلام]، پسرش
1.. طبری، تاریخ، ج۱، ص۱۵۲: «... وکتب وصیّته فکان شیث فیما ذُکِر وصی أبیه آدم[ علیه السلام] وصارت الرئاسة من بعد وفات آدم لشیث».
2.. همان. طبق منابع دیگر، کتب مقدس قبلاً بر حضرت آدم[ علیه السلام] نازل شده بود. مسعودی، إثبات الوصیة، ص۱۸، و نیز ر.ک: ثعلبی، قصص الانبیاء، ص۸۸؛ علامه مجلسی، بحار الأنوار، ج۱۱، ص۴۳. در مورد کتب مقدس آدم[ علیه السلام]، شیث[ علیه السلام]، و انوش[ علیه السلام] در کتب نامعتبر مسیحیت، ر.ک:
Secrets of Enoch, XXXII, p. ۱۱.
3.. طبری، تاریخ، ص۱۵۹.
4.. طبری، تاریخ، ص۶۳: «وقام أنوش بعد مضی أبیه شیث لسبیله بسیاسة الملک وتدبیر من تحت یدیه من رعیته مقام أبیه شیث. ولم یزل فیما ذُکِرَ علی منهاج أبیه لا یوقف منه علی تغییر ولا تبدیل».
5.. طبری، تاریخ، ص۱۷۰.