245
کلام شیعه در پژوهش‌های غربی - دفتر دوم

اساس دین را سست می‌‌کند نیز نمی‌‌تواند مجاز باشد.

در مناظرات داخلی شیعیان این نکته مطرح می‌‌شود که آیا پیامبر یا ‌‌امام می‌‌تواند در مواقع خطر مأموریت خویش را انکار کند. به نظر ابن بابویه، برخی شیعیان (قوم من أهل الحق) در این مورد میان این دو تمایز قائل شدند. پیامبر پیام خود را می‌‌آورد و برای مردم توضیح می‌‌دهد و‌‌‌ آن‌ها را به پذیرش آن دعوت می‌‌کند. اگر قرار بود که او حقیقت این پیام را (به روشنی بلافاصله پس از آوردن آن) انکار کند، هیچ کس نمی‌توانست به جای وی آن را توضیح دهد، و در نتیجه، این پیام ‌‌تأثیرگذاری خود را از دست می‌‌داد. در مقابل، ‌‌امام تنها می‌‌بایست بر پیامی که پیامبر قبلاً ابلاغ کرده، صحه بگذارد. نتیجه آن که، این پیام حتی اگر ‌‌امام سکوت کرده و ‌‌امامت خویش را انکار نماید، در هر صورت برای برخی شناخته خواهد شد.۱ نظر خود ابن بابویه این است که پیامبر و ‌‌امام از لحاظ دورویی یکسان هستند؛ هر دو می‌‌توانند بلافاصله پس از ابلاغ پیام‌شان دورویی کنند.۲

علاوه بر این، دورویی را شرایط حاکم مشخص می‌کند. گفته می‌شود تقیّه در عرصه فقه و دین، که گفته شده در زمان علی زین العابدین [علیه السلام] اجرا می‌‌شده، در

1.. شیخ صدوق، کمال الدین، ص۴۸ـ۴۹.

2.. شیخ صدوق، کمال الدین، ص۴۸. جهت ملاحظه برخوردی نسبتاً متفاوت با این موضوع ر.ک: سید مرتضی، الشافی فی الإمامة، ص۲۳۷. طبق برخی منابع غیرامامی، در مواقع خطر امام حق دارد اعلام کند که امام نیست؛ ر.ک: اشعری، مقالات الإسلامیّین، ص۱۷؛ عبدالجبار اسدآبادی، المغنی، ج۲۰، بخش۲، ص۱۷۶ (که از ابوالقاسم بلخی نقل می‌کند)؛ قس: ج۲۰، بخش۱، ص۱۱۹-۱۲۰، و (در مورد نظر خود عبد الجبار) ج۱۵، ص۲۸۴. از این موضوع در مجادلات ضدشیعی استفاده می‌شد. مثلاً محمد‌بن‌احمد سرخسی، عالم حنفی (د. ۴۸۳ق/۱۰۹۰م) در مبسوط خود (ج۱۴،‌ ص۴۵) مدعی است که برخی از شیعیان (بعض الروافض) این احتمال را می‌پذیرند که «این نوع تقیّه» (یعنی بیان عباراتی دال بر کفر) می‌تواند توسط انبیاء و رسل انجام شود، که البته از نظر سرخسی بی‌معناست، زیرا به وضعیتی منجر می‌شود که طی آن انسان نمی‌تواند مطمئن باشد که شریعت چیست. هم‌چنین ر.ک: ملطی، التنبیه و الرّد، ص۲۰.


کلام شیعه در پژوهش‌های غربی - دفتر دوم
244

نماز، لوازمی دارد. از این رو مؤمن با ‌این‌که به طور عادی مجاز به اقتدا به یک بی‌‌‌‌‌ایمان  [به مذهب تشیع] نیست، اما هنگامی که در خطر است باید این کار را انجام دهد. هنگامی که چنین موقعیتی پیش می‌‌آید وی نباید آن شخص بی‌‌‌‌‌ایمان  [به مذهب تشیع] را ‌‌امام جماعت تلقی کند، بلکه باید نمازش را فُرادیٰ به جای آورد. در صورت امکان، باید ابتدا نمازش را در خانه به جای آورده و سپس به فرد ملحد اقتدا کرده و این نماز را نماز مستحب (تطوّع) لحاظ نماید.۱ ‌‌امام زین العابدین [علیه السلام] از روی تقیّه در نماز جمعه با «سران پلیدی» (أئمة الجور) شرکت می‌‌کرد اما این نمازها را صحیح نمی‌‌دانست و پس از آن نماز ظهر را به تنهایی به جای می‌‌آورد.۲

در عین حال، ملاحظاتی اخلاقی و مذهبی‌ مطرح هست که انجام دورویی را محدود می‌‌کند. مثلاً، اگر استفاده از آن به خطر جانی بینجامد، باید ممنوع گردد،۳ و هم‌چنین نمی‌‌توان آن را بهانه‌‌ای برای رفتار گناه‌‌آلود عنوان کرد. شیعیان ‌‌امامی از این حقیقت که گفته می‌‌شود جعفر، برادر ‌‌امام یازدهم حسن عسکری [علیه السلام]، رفتار گناه‌آلودی داشته، برای دفاع از ادعای خود مبنی بر عدم صلاحیت وی برای جانشینی عسکری [علیه السلام] به عنوان ‌‌امام استفاده می‌کنند.۴ دورویی در مواقعی که اِعمال آن دقیقاً

1.. قاضی نعمان، تأویل الدعائم، ج۱، ص۲۴۱-۲۴۲، که به الناصب و الحروری (ضدشیعی و خارجی) اشاره دارد.

2.. قاضی نعمان، تأویل الدعائم، ج۱، ص۳۱۰. هم‌چنین ر.ک: van Ess, Theologie, I, p. ۳۱۳.

3.. Kohlberg, "Taqiyya", p. ۴۰۰a, ۴۰۱b.

4.. نوبختی، فرق الشیعة، ص۸۴؛ اشعری قمّی، المقالات و الفرق، ص۱۰۹. خصیبی، الهدایة الکبری، ص۳۸۲. قس: رفتار صوفیان ملامتی که وضعیت معنوی خود را با رفتار ناخوشایندی کتمان می‌کردند که هدف از آن ایجاد نارضایتی دیگران نسبت به خودشان بود - کاری که با عناوین تلبیس، کتم، کتمان، یا إخفاء الحال شناخته می‌شد - . ر.ک: سُلَمی، رسالة الملامتیّة، در اثر وی تحت عنوان الملامتیّة و التصوّف و أهل الفُتُوَّة، ص۸۹، ۱۱۷، و ترجمه آن با این مشخصات: R. Deladriere, La lucidite implacable, Arlea, ۱۹۹۱, p. ۱۹, ۱۲۴ ؛ ابو حفص السهروردی، عوارف المعارف، ص۷۲؛ و در مورد سابقه چنین نگرشی پیش از اسلام ر.ک: EI۲, art. "Malāmatiyya" (F. de long).

  • نام منبع :
    کلام شیعه در پژوهش‌های غربی - دفتر دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 776
صفحه از 302
پرینت  ارسال به