191
کلام شیعه در پژوهش‌های غربی - دفتر دوم

دینشان را پسندیده است.۱ هم‌چنین شفاعت در آخرین موقف از مواقف قیامت به کار می‌رود و گناهکار با شفاعت مشمول آمرزش قرار می‌‌گیرد و اصلاً داخل آتش نمی‌‌شود و یا آن‌که بعد از داخل شدن در آتش با شفاعت نجات می‌‌یابد.۲

نتیجه این‌که در مسیحیت اعتقاد بر آن است که قبل از‌ آن‌که بشر بخواهد یا بتواند کاری برای نجات خویش انجام دهد، خداوند به وسیله فدا و مرگ عیسی بر صلیب، این مهم را به انجام رسانده و از این رو تمام پیروان عیسی از اسارت گناه و مرگ رها شده و نجات یافته اند، اما از دیدگاه اسلام، هر کس خودش باید با تمسک به قرآن کریم و اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و اله و با تلاش و کوشش خود و با انجام اعمال صالح و کسب فضایل اخلاقی و تهذیب نفس و پرهیز از گناه در طول حیات دنیوی به آن دست یابد. بنابراین از دیدگاه مسیحیت، «نجات» هم اکنون برای پیروان عیسی حاصل و فراهم است؛ ولی در اسلام، «نجات» در گرو ایمان واقعی به اصول محوری دین حق و اعمال صالح است که انسان حاصل آن را در عالم پس از مرگ خواهد دید.۳

عشاء ربانی: مورد دیگری که او براساس پیش زمینه فکری مسیحی به آن پرداخته است، یکی شدن با امام علیه السلام و شریک گشتن با او در مصائبش به وسیله انجام اموری مثل سینه‌زنی و زنجیرزنی می‌‌باشد: «بعضی قفسه سینه‌هایشان را با دستانشان می‌زنند (سینه‌زنی)، دیگران پشت‌هایشان را با زنجیر می‌زنند (زنجیرزنی) و هم‌چنین گروه‌های دیگر با شمشیر یا چاقو بر سرهایشان می‌زنند به طوری که خون بر روی صورت، گردن و سینه‌هایشان جاری می‌شود (قمه‌زنی)..... تمام این موارد برای اثبات غم و اندوه افراد برای زخم‌های رسیده به شهدای کربلا انجام می‌شود. خودزنی آنها کوششی است برای یکی کردن خودشان با رنج حسین علیه السلام

1.. علامه طباطبایی، المیزان، ج۱، ص۲۵۹.

2.. همان، ص۲۶۴.

3.. طالبی، «نجات شناسی از دیدگاه اسلام و مسیحیت»، ص۱۰۷.


کلام شیعه در پژوهش‌های غربی - دفتر دوم
190

توضیح بیشتر آن‌که یکی از اساسی‌ترین عقاید مسیحیت را آموزه «فدا»، یعنی نجات بشریت به وسیله مرگ عیسی مسیح علیه السلام تشکیل می‌‌دهد.۱ وی شهادت امام حسین علیه السلام را نیز از همین سنخ دانسته و آن را برای رهایی مسلمانان از گناه می‌‌داند. این سخن اشکال عمده‌ای دارد چرا که میان این دو مسئله تفاوت روشنی وجود دارد.

تفاوت عمده فدا با شفاعت در این است که به عقیده مسیحیان، عیسی کفاره گناه انسان را یک‌باره و برای همیشه محقق ساخت و با تسلیم شدن کامل به خدا، دیواری را که گناه بین خدای بی‌نهایت شایسته و انسان متمرد قرار داده بود، منهدم کرد.۲ از این رو خدا به وسیله مرگ مسیح، کیفر تمام کسانی را که به عیسی ایمان آوردند، پرداخته است. مرگ عیسی بر صلیب هم باعث آمرزش گناهان بشر و هم باعث خشنودی کامل خداوند و مصالحه و آشتی او با بشریت گردید.۳

در حالی که شفاعت در شیعه شرایطی دارد و مفهوم آن، آن‌چنان نیست که در مسیحیت گفته می‌شود. شفاعت به عنوان یکی از اسباب نجات انسان از عذاب دوزخ، در قرآن کریم و روایات معصومان علیهم السلام مورد ‌تأکید فراوان قرار گرفته است. بنا به گفته علامه طباطبایی، اخبار دال بر وقوع شفاعت، همگی بر این مطلب دلالت دارند که در روز قیامت افرادی گناهکار از اهل ایمان شفاعت می‌شوند، یعنی یا از دخول در آتش نجات می‌یابند و یا بعد از داخل شدن در آتش از آن بیرون می‌شوند.۴ از مجموع آیات شفاعت استفاده می‌شود کسانی که در قیامت مشمول شفاعت قرار می‌گیرند، عبارتند از گناهکاران دین‌دار و متدینان به دین حق، و یا گناه‌کارانی که خدا

1.. گلن و مرتن،کتاب مقدس، باب ۳، آيه ۱۶-۱۹.

2.. طالبی، «نجات‌شناسی از دیدگاه اسلام و مسیحیت»، ص۱۰۷.

3.. همان.

4.. علامه طباطبایی، المیزان، ج۱، ص۲۷۷.

  • نام منبع :
    کلام شیعه در پژوهش‌های غربی - دفتر دوم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 741
صفحه از 302
پرینت  ارسال به