117
اندیشه‌های ‌کلامی خاندان اعین

حمران بن ‌اعین پاسخ می‌دهد كه فرشته‌ای در وجود انسان وجود دارد که او را به خیر و نیکی امر می‌کند.۱ امام علیه السلام در پاسخ به سؤال عبداللّه بن‌بکیر در این مسئله با استناد به «أَیدَهُمْ بِرُوحٍ مِنْهُ» بر مفارقت روح ایمان تأكید می‌کند.۲ عبید بن‌زراره از امام صادق علیه السلام می‌پرسد كه آیا تمام روح ایمان از زانی جدا می‌شود یا بعضی از آن و امام علیهم السلام بر جدا شدن تمام روح ایمان تأكید می‌ورزد.۳

توجه فراوان خاندان اعین به مسئله ایمان و وجود روایاتی که در آنها به هم‌فکر بودن زراره با ابوحنیفه اشاره شده است، برخی را به این گمان کشانده که زراره در مسئله ارجاء با ابوحنیفه وحدت نظر داشته است. فان‌اس می‌گوید که زراره قائل به ارجاء بوده و ایمان را به معنایی می‌گرفت که ابوحنیفه قائل بود.۴ ظاهراً مطلبی که فان‌اس را به این عقیده رسانده، وجود دو نقل کشی است که طبق آنها امام صادق علیه السلام زراره و اصحابش را در کنار ابوحنیفه و اصحابش مذمت كرده است.۵ علاوه بر این دو روایت، روایت دیگری نیز در تفسیر عیاشی آمده که در آن قدح زراره و اصحابش در کنار ابوحنیفه و اصحابش مطرح شده است.۶

1.. عده ای از علما، اصول الستة عشر، ص ۱۶۰.

2.. برقی، المحاسن، ج۱، ص۱۰۶.

3.. فان.اس، علم الکلام و المجتمع، ص ۴۴۵.

4.. برای نمونه به یکی از این روایات اشاره می‌کنیم: حدثنی محمد بن نصیر، قال حدثنی محمد بن عیسى، عن حفص مؤذن علی بن یقطین یكنى أبا محمد، عن أبی بصیر، قال قلت لأبی عبداللّه علیه السلام الَّذِینَ آمَنُوا وَ لَمْ یلْبِسُوا إِیمانَهُمْ بِظُلْمٍ قال أعاذنا اللّه و إیاك یا أبا بصیر من ذلك الظلم ذلك ما ذهب فیه زرارة و أصحابه و أبو حنیفة و أصحابه (کشی، اختیار معرفة الرجال، ص۱۴۵۔ ۱۴۶).

5.. هارون بن خارجة قال سألت أبا عبداللّه علیه السلام عن قول اللّه «وَ مَنْ یكْفُرْ بِالْإِیمانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ» قال فقال من ذلك ما اشتق فیه زرارة و أبو حنیفة (عیاشی، تفسیر العیاشی، ص۲۹۷).


اندیشه‌های ‌کلامی خاندان اعین
116

پیامبر صلی الله علیه و اله پرسش شده و امام علیه السلام پاسخ داده كه مؤمن نیز به سبب خطایا و گناهانی که دارد، نیازمند شفاعت است.۱ این روایت نشان می‌دهد که گناه نمی‌تواند ایمان شخص را زائل کند. عبداللّه بن‌بکیر با واسطه از امام صادق علیه السلام نقل کرده که با وجود ایمان هیچ گناهی تأثیر نمی‌کند و با وجود کفر رفتار نیک هیچ سودی نخواهد داشت.۲ این حجم از روایات که تنها بخشی از روایات خاندان اعین در مسئله ایمان و کفر است، به‌خوبی گویای تلاش آنان برای روشن کردن تمام ابعاد مسئله ایمان است.

از مسائل حائز اهمیت در این پژوهش، شناخت جایگاه خاندان اعین در اندیشه‌ورزی برای مسئله ایمان در جامعه شیعی آن روزگار است. شواهد گویای آن است که خاندان اعین در این دوره تاریخی از فعال‌ترین شیعیان در این مسئله بوده‌اند. با بررسی روایات مسئله ایمان و فروعاتش روشن می‌شود که بیشتر این روایات که عمیق‌‌ترین و دقیق‌‌ترین آنها است، را خاندان اعین از امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام نقل كرده‌اند. خاندان اعین تلاش فراوانی نیز برای حل مسائل مورد مناقشه اندیشه ایمان داشته‌اند؛ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌مثلاً چند تن از اعضای این خاندان درباره سخن رسول خدا صلی الله علیه و اله مبنی بر خروج روح ایمان از فرد زناکار۳ پرسیدند. اين بحث محل مناقشه برخی از گروه‌های فکری مسلمانان بود؛ برای نمونه مرجئیان معتقد بودند گناه باعث خروج از ایمان نمی‌شود.۴ امام باقر علیه السلام در باره این موضوع به

1.. عیاشی، تفسیر العیاشی، ج۲، ص۳۱۴.

2.. برقی، المحاسن، ج۱، ص ۱۶۶.

3.. «إذا زنى العبد خرج منه روح الْإیمان».

4.. در مورد اینکه آیا گناه موجب خروج از ایمان می‌شود یا نه، بین فرق مختلف اختلاف وجود داشت؛ مثلاً مرجئیانی همچون پسر قیص بن ماصر می‌گفتند گناه باعث خروج از ایمان نمی‌شود. ابن أَبی عمیر عن علی بن الزَّیات عن عبید بن زرارَة قال دخل ابن قیس الماصر و عمرو بن ذرّ و أَظن معهما أَبو حنیفة على أَبی جعفر علیه السلام فتكلم ابن قیس الماصر فقال إنَّا لا نخرج أَهل دعوتنا و أَهل ملَّتنا من الْإیمان فی الْمعاصی و الذُّنُوب قَال فقال له أَبو جعْفر علیه السلام یا ابن قیس أَما رسول اللّه صلی الله علیه و اله فقد قال لَا یزنی الزَّانی و هو مؤمن و لا یسْرق السَّارق و هو مؤمن فاذْهب أَنْت و أَصحابك حیث شئت (کلینی، الکافی، ج۲، ص۲۸۵).

  • نام منبع :
    اندیشه‌های ‌کلامی خاندان اعین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1055
صفحه از 208
پرینت  ارسال به