107
اندیشه‌های ‌کلامی خاندان اعین

مسئله ایمان و کفر نظریه‌پردازی كردند. برخی مسائل ایمان و کفر، مورد اتفاق نظر همه آنان بود، از جمله فرق بین اسلام و ایمان. در نگاه آنان، اسلام اعم از ایمان و باعث حفظ و حرمت جان و مال و ناموس شخص و ازدواج و ارث بود و ایمان در درجه‌‌ای بالاتر از اسلام، تقرب و در نتیجه ورود به بهشت را در پی داشت. شیخ مفید در اوائل المقالات می‌نویسد:

امامیه بر این عقیده اتفاق نظر دارند که اسلام غیر از ایمان است و هر مؤمنی مسلمان است در حالی که هر مسلمانی مؤمن نیست؛ اما معتزله و بسیاری از خوارج بر خلاف این عقیده هستند و گمان کرده‌اند که هر مسلمانی مؤمن است و هیچ فرقی بین اسلام و ایمان در دین نیست.۱

در یكی از روایاتی که به این تفاوت اشاره دارد، از امام صادق علیه السلام وارد شده است: «با اسلام جان محفوظ می‌ماند، امانت ادا می‌شود و فروج بدان حلال می‌‌شوند؛ ولی ثواب و پاداش آخرت با ایمان است».۲ در روایت دیگری این تفاوت آشکارتر بیان می‌شود: «ایمان اقرار و عمل است، ولی اسلام فقط اقرار کردن است».۳

گویا در مورد ماهیت ایمان بین امامیان اختلاف نظر وجود داشته است. اشعری در مقالات الاسلامیین امامیه را در زمینه ایمان و کفر دارای سه نظریه دانسته است: دیدگاه نخست که از آنِ اکثر شیعیان بود، ایمان را اقرار به توحید، رسول خدا صلی الله علیه و اله، امامان صلی الله علیه و اله و هر آنچه كه آنان آورده‌اند، می‌دانست و معرفت به این موارد را نیز اضطراری می‌شمرد؛ پس آن که بشناسد و اقرار کند، مسلمان و مؤمن است و آن که اقرار کند در حالی که نمی‌شناسد، مسلمان است، ولی مؤمن نیست.۴ دیدگاه دوم از

1.. شیخ مفید، ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌الاوائل المقالات، ص۴۸.

2.. الإسلام یحقن به الدم و تؤدى به الأَمانه و تستحل به الفروج و الثواب على الإیمان (كلینى، كافی، ج ۲، ص ۲۴).

3.. همان.

4.. اشعرى، مقالات الاسلامیین، ص۵۳.


اندیشه‌های ‌کلامی خاندان اعین
106

شده‌اند. این روایات به خوبى نشان مى‌دهند كه معنای ایمان در عصر رسول صلی الله علیه و اله براى همگان معلوم بوده و اطلاع از متعلَّق آن مورد نیاز بوده است.

سرآغاز تبدیل شدن بحث ایمان و کفر به یک مسئله کلامی، نظریه خوارج پس از پایان جنگ صفین است. خوارج پس از خاتمه دادن به جنگ صفین، برای از میان برداشتن دشمنان‌شان، یعنی حضرت على علیه السلام و معاویه، با توسل به اینکه آنها مرتکب کبیره شده‌اند و مرتكب گناه كبیره كافر است،۱ آنان را ترور كردند. در برابر دیدگاه تند خوارج، کم‌کم اندیشه‌های دیگری در جامعه اسلامی شکل گرفت. اندیشه ارجاء در مسئله ایمان، در تقابل با اندیشه خوارج بود. مرجئه معتقد بودند كه ایمان تصدیق به قلب و اقرار به زبان است و گناهان هر اندازه هم که باشند، زیانی به آن نمی‌رسانند.آنان ایمان را اعتقاد قلبی صرف می‌‌دانستند و معتقد بودند كه اعمال و رفتار هیچ تأثیری بر ایمان ندارد و به همین دلیل مرتكبان گناه كبیره را مؤمن می‌‌دانستند.۲ واصل بن‌عطا، بنیان‌گذار مكتب معتزله، معتقد بود گناه کبیره با كفر یکسان نیست. وی مرتكب كبیره را فاسق می‌دانست و باور داشت كه فاسق نه ایمان دارد و نه كافر است.۳ در واقع مبنای او در تعریف ایمان، علت و منشأ نظریه منزلة بین المنزلتین شده است.

دانشوران امامی مدرسه کوفه برای نخستین بار با الهام از آموزه‌های ‌ائمه علیهم السلام در

1..اشعرى، مقالات الاسلامیین، ص ۸۶.

2.. بغدادى، الفرق بین الفرق، ص ۱۹۱۔ ۱۹۵.

3.. همان، ص ۹۸۔۹۹.

  • نام منبع :
    اندیشه‌های ‌کلامی خاندان اعین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1034
صفحه از 208
پرینت  ارسال به