29
اندیشه‌های ‌کلامی خاندان اعین

۴. در این مدرسه رقابت شیعه با رقیبان متوازن و برابر بود، یا دست‌كم می‌توان گفت شیعه متأخر از اهل سنت نبود. در این برهه متكلمان شیعه، مانند هشام بن‌حكم، جریان‌های مخالف را به چالش كشیدند؛ شهرستانی در این باره می‌گوید: «هشام بن‌حكم صاحب سخنان پیچیده و دو پهلو در كلام است و نمی‌توان از پیروزی او بر معتزله در جدل و واداشتن‌شان به قبول لوازم سخن خود غافل بود؛ شخصیت او فراتر از مسئله تشبیه خداوند است كه او اظهار كرده است».۱ شهرستانی در ادامه بیان می‌كند كه هشام چگونه ابوهذیل علاف، از بزرگان معتزله، را به چالش كشیده و محكوم كرده است.

۵. مدرسه کلامی كوفه در آغاز راه است؛ از اين رو، ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تألیفاتی جامع و منظومه‌وار از مسائل اعتقادی ندارد، بلكه در این عصر شاهد وجود تک‌نگاری‌های كلامی با رویكرد كلی مسئله‌محوری هستيم. شاهد این مسئله حجم انبوهی از كتاب‌های دانشمندان شیعه در این مدرسه است كه در كتب فهرست، از قبیل فهرست نجاشی و شیخ طوسی و ابن‌ندیم، بازتابیده است.۲

جریان‌های ‌کلامی کوفه

با وجود اشتراکات فراوان در اندیشه‌ورزی عالمان امامی کوفه، گروه‌ها ‌و

1.. شهرستانی در این باره می‌گوید: «و هذا هشام بن‌حكم صاحب عور فی الاصول لایجوز ان یغفل عن الزاماته علی المعتزلة فان الرجل وراء ما یلزم به علی الخصم و دون ما یظهره من التشبیه... و ذلك انه الزم العلاف فقال انک تقول...» (شهرستانی، الملل و النحل، ص ۲۱۷۔ ۲۱۸). همچنین برخی آثار هشام مانند كتاب الرد علی المعتزله و امامة المفضول در نقد نظرات معتزله بوده است.

2.. تألیفات هشام بن‌حكم می‌تواند شاهد این مدعا باشد. برای نمونه نک: نجاشی، رجال، ص ۴۳۳۔۴۳۴؛ شیخ طوسی، الفهرست، ص۱۷۴۔ ۱۷۶؛ همچنین برای تألیفات فضل بن‌شاذان نک: نجاشی، رجال، ص ۳۰۶۔ ۳۰۸؛ شیخ طوسی، الفهرست، ص ۱۲۴۔۱۲۵.


اندیشه‌های ‌کلامی خاندان اعین
28

که مطالعات جدیدتر، هیچ شکی در وجود مدرسه نظام‌یافته در کوفه که مهم‌ترین مدرسه فکری امامیه در سده دوم بود، باقی نمی‌گذارد. مدرسه کوفه به تبیین و تئوری‌پردازی معارف اعتقادی اهل‌بیت علیهم السلام اهتمام داشته و از آن در مقابل اندیشه‌های ‌رقیب دفاع می‌‌کرده است.۱ ویژگی‌های این مدرسه آن را از سایر مدارس متمایز می‌کند. ویژگی‌های خاص و برجسته مدرسه کوفه عبارت‌اند از:

۱. این مدرسه، با وجود اصرار بر بهره‌گیری از عقل، در تبیین نظریه ‌کاملاً به معارف ‌کتاب و سنت نظر دارد. شواهد زیادی برای این مسئله وجود دارد و توجه به بسیاری از روایات می‌تواند اثبات‌گر این مدعا باشد.۲

۲. متكلمان كوفه دارای معارفی عمیق بوده‌اند؛ شاهد این مدعا نظریه‌های اصحاب در باب استطاعت، امر بین امرین و مانند آنها و نیز نقل روایات بسیار دقیق و دارای معانی لطیف است که تا آن برهه از تاریخ بی‌سابقه بوده است.۳

۳. رویكرد عالمان امامی در کوفه بهره‌مندی توأم از عقل و نصوص دینی بود؛ با اين حال دو رویکرد کلامی در کوفه قابل پی‌گیری است. رویکردی به دنبال تبیین عقلانی معارف مدرسه اهل‌بیت علیهم السلام و دفاع از آن در مقابل جریان‌های فکری رقیب بود و رویکرد دیگر، در پی فهم دقیق همان معارف و عرضه آن به جامعه مؤمنان بود.۴

1.. برای مطالعه بیشتر در این زمینه نک: فان.اس، علم الکلام و المجتمع، ج۱، ص ۴۴۷؛ سبحانی، «کلام امامیه: ریشه‌ها ‌و رویش‌ها»، ص۲۶۔۲۸؛ اقوام کرباسی، «مدرسه کلامی کوفه»، ص ۳۸۔ ۶۲.

2.. مانند روایاتی كه در آن متكلمان كوفه جزئیات معارف را از امامان علیهم السلام می‌پرسند؛ مثل روایت كتاب توحید كافی كه هشام بن‌حكم برای پاسخ به عبداللّه دیصانی خدمت امام صادق علیه السلام رسید و پاسخ دیصانی را دریافت كرد.

3.. مانند روایاتی كه هشام بن‌حكم، زراره، ابن‌ابی‌عمیر و هشام بن‌سالم درباره اثبات خدا، عبادت اسم و معنای اسمای الهی و روایات دیگر مربوط به سایر مباحث اعتقادی نقل كرده‌اند یا سؤالات دقیقی كه مؤمن‌الطاق در مورد خدا از امام صادق علیه السلام پرسیده است.

4.. سبحانی، «کلام امامیه: ریشه‌ها ‌و رویش‌ها»، ص۲۷. این دو رویکرد در صفحات پیش رو به ‌تفصیل توضیح داده خواهند شد.

  • نام منبع :
    اندیشه‌های ‌کلامی خاندان اعین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1017
صفحه از 208
پرینت  ارسال به