145
اندیشه‌های ‌کلامی خاندان اعین

«مستطیعون» تفسیر کرده است.۱ از این دو روایت که مستقیماً از زراره نقل شد، نمی‌توان به نظریه زراره در مورد استطاعت پی برد؛ فقط دانسته می‌شود که وی استطاعت را از جنبه فقهی آن آغاز کرده و آن را به معنای صحت (سالم) می‌دانسته است. با وجود این، تنها راه برای فهم اندیشه زراره مطالعه روایاتی است که سایر اصحاب در مورد اندیشه زراره نقل کرده‌اند.

یكی از بهترین گزارش‌ها را کشی نقل كرده که در آن زیاد بن‌ابی‌حلال سخن زراره در مورد استطاعت، که زراره آن را برگرفته از امام صادق علیه السلام عنوان می‌کرده است، را به امام علیه السلام عرضه می‌کند. وی به امام علیه السلام بیان می‌کند که زراره از شما در مورد آیه (وللّه علی الناس حج البیت من استطاع إليه سبيلا) پرسیده است که اگر کسی امکانات داشته باشد و سالم باشد، ولی حج نکند آیا او مستطیع بوده است و شما آن را تأیید کرده‌اید. امام علیه السلام نحوه سؤال زراره و پاسخ خویش را انکار می‌کند و می‌فرماید: «او از من سؤال کرد آیا کسی که مقدمات سفر حجش مهیا بوده وحج انجام نداده باشد، مستطیع است و من هم پاسخ دادم حج بر او واجب است. دوباره زراره پرسید آیا او مستطیع است كه گفتم حج بر او واجب است، نگفتم مستطیع است. او اصرار کرد و گفت آیا او مستطیع است؛ من هم گفتم نه، مستطیع نیست تا به او اذن داده شود».۲

1.. ید، [التوحید] بهذا الْإسناد عن ابن عیسى عن علی بن حدید عن جمِیل عن زرَارَة عن أَبی عبداللّه علیه السلام فی قول اللّه عزّو جل و یدعون إلى السجود فلا یستطیعون قال صارت أَصلابهم كصیاصی البقر یعنی قرونها و قد كانوا یدعون إلى السجود و هم سالمون قال و هم سالمون و هم مستطیعون (علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۵، ص۳۴). مرحوم مجلسی در بحارالأنوار این روایت را از کتاب التوحید شیخ صدوق نقل کرده است؛ اما در نسخه‌های ‌چاپ شده معاصر این کتاب، این روایت وجود ندارد. باید در نظر داشت که امکان بهره جستن مرحوم مجلسی از نسخه‌هایی ‌که امروزه وجود ندارد، بسیار زیاد است.

2.. حدثنی أبو جعفر محمد بن قولویه، قال حدثنی محمد بن أبی القاسم أبو عبداللّه المعروف بماجیلویه، عن زیاد بن أبی الحلال، قال قلت لأبی عبداللّه علیه السلام إن زرارة روى عنك فی الاستطاعة شیئا فقبلنا منه و صدقناه و قد أحببت أن أعرضه علیك فقال هاته قلت فزعم أنه سألك عن قول اللّه عزّو جل وَ للّه عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَیتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَیهِ سَبِیلًا، فقلت من ملك زادا و راحلة، فقال كل من ملك زادا و راحلة فهو مستطیع للحج و إن لم یحج فقلت نعم. فقال لیس هكذا سألنی و لا هكذا قلت، كذب علی و اللّه كذب علی و اللّه، لعن اللّه زرارة لعن اللّه زرارة، لعن اللّه زرارة، إنما قال لی من كان له زاد و راحلة فهو مستطیع للحج قلت و قد وجب علیه، قال فمستطیع هو، فقلت لا حتى یؤذن له... (کشی، اختیار معرفة الرجال، ص۱۴۷).


اندیشه‌های ‌کلامی خاندان اعین
144

در مورد آغاز اندیشه‌ورزی خاندان اعین در مسئله استطاعت، وجود تک روایتی که زراره در زمینه استطاعت از امام باقر علیه السلام نقل کرده است،۱ از شروع این تکاپوی علمی در عصر آن حضرت علیه السلام نشان دارد، ولی فراوانی روایات از امام صادق علیه السلام ۲ و مباحثات اصحاب در مورد اندیشه زراره در این زمینه۳ گواه بر تمرکز اصلی این بحث در دوران امام صادق علیه السلام است.

نکته دیگر اینکه در بسیاری از اندیشه‌های ‌اعتقادی زراره، اثری از سایر افراد طبقه نخست خاندان اعین، به‌خصوص حمران، وجود دارد، اما در این موضوع اثری از دیگر افراد طبقه نخست این خاندان نیست؛ هرچند نسل دوم و سوم خاندان اعین در این مورد روایاتی به صورت سؤال نقل کرده‌اند که خبر از توجه‌شان به این مسئله دارد.۴ شاید دلیل این مسئله اين باشد که موضوع استطاعت از اندیشه‌های ‌اصیل شیعی نبوده و شبهه تفویض نیز داشته است.۵ از سوی دیگر، چون عمده بحث آن در دوران امام صادق علیه السلام مطرح شده و در این دوران برادران بزرگ‌تر زراره کهن‌سال بوده‌اند، توجهی به این مسئله نشان نداده‌اند.

حضور اندیشه استطاعت در جامعه، زراره را نیز به فکر واداشته بود. در اولین گزارش از زراره و خاندانش در این مسئله، زراره اندیشه استطاعت را در قالب یک سؤال از امام باقر علیه السلام، از اشتراط قدرت در وجوب تکلیف می‌پرسد و امام علیه السلام آن را تأیید می‌کند.۶ دومین گزارش مربوط به سؤال زراره از امام صادق علیه السلام در مورد آیه (وَ قَدْ كانُوا یدْعَوْنَ إِلَى السجُودِ وَ هُمْ سالِمُونَ) است که امام علیه السلام «سالمون» را به

1.. شیخ صدوق، التوحید، ص۳۴۷.

2.. برای نمونه نک: همان، ص۲۲۷، ۳۴۶ ۔۳۴۷.

3.. کشی، اختیار معرفة الرجال، ص۱۴۶۔۱۴۸.

4.. برای نمونه نک: شیخ صدوق، التوحید، ص۳۴۶۔۳۴۷.

5.. در صفحات بعد، مسئله‌های استطاعت و تفويض تبیین شده‌اند.

6.. شیخ صدوق، التوحید، ص۳۴۷.

  • نام منبع :
    اندیشه‌های ‌کلامی خاندان اعین
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1095
صفحه از 208
پرینت  ارسال به