در مورد آغاز اندیشهورزی خاندان اعین در مسئله استطاعت، وجود تک روایتی که زراره در زمینه استطاعت از امام باقر علیه السلام نقل کرده است،۱ از شروع این تکاپوی علمی در عصر آن حضرت علیه السلام نشان دارد، ولی فراوانی روایات از امام صادق علیه السلام ۲ و مباحثات اصحاب در مورد اندیشه زراره در این زمینه۳ گواه بر تمرکز اصلی این بحث در دوران امام صادق علیه السلام است.
نکته دیگر اینکه در بسیاری از اندیشههای اعتقادی زراره، اثری از سایر افراد طبقه نخست خاندان اعین، بهخصوص حمران، وجود دارد، اما در این موضوع اثری از دیگر افراد طبقه نخست این خاندان نیست؛ هرچند نسل دوم و سوم خاندان اعین در این مورد روایاتی به صورت سؤال نقل کردهاند که خبر از توجهشان به این مسئله دارد.۴ شاید دلیل این مسئله اين باشد که موضوع استطاعت از اندیشههای اصیل شیعی نبوده و شبهه تفویض نیز داشته است.۵ از سوی دیگر، چون عمده بحث آن در دوران امام صادق علیه السلام مطرح شده و در این دوران برادران بزرگتر زراره کهنسال بودهاند، توجهی به این مسئله نشان ندادهاند.
حضور اندیشه استطاعت در جامعه، زراره را نیز به فکر واداشته بود. در اولین گزارش از زراره و خاندانش در این مسئله، زراره اندیشه استطاعت را در قالب یک سؤال از امام باقر علیه السلام، از اشتراط قدرت در وجوب تکلیف میپرسد و امام علیه السلام آن را تأیید میکند.۶ دومین گزارش مربوط به سؤال زراره از امام صادق علیه السلام در مورد آیه (وَ قَدْ كانُوا یدْعَوْنَ إِلَى السجُودِ وَ هُمْ سالِمُونَ) است که امام علیه السلام «سالمون» را به
1.. شیخ صدوق، التوحید، ص۳۴۷.
2.. برای نمونه نک: همان، ص۲۲۷، ۳۴۶ ۔۳۴۷.
3.. کشی، اختیار معرفة الرجال، ص۱۴۶۔۱۴۸.
4.. برای نمونه نک: شیخ صدوق، التوحید، ص۳۴۶۔۳۴۷.
5.. در صفحات بعد، مسئلههای استطاعت و تفويض تبیین شدهاند.
6.. شیخ صدوق، التوحید، ص۳۴۷.