و اما حالت سوم ، دست يافتن به «معناى واقعى حيات» است . هر چيزى را مى توان معناى زندگى قرار داد ؛ اما هر معنايى ، ارضا كننده و رضايت بخش نيست . در بازار معانى ، انسان موفق ، كسى است كه انتخابگر خوبى باشد . اشتباه در انتخاب معنا ، موجب ناكامى مى گردد و ناكامى ، به نارضايتى ختم مى شود . براى كاميابى بايد انتخابگر خوبى بود و انتخاب خوب ، متوقّف بر شناخت صحيح است . بدانيد كه دنيا به خاطر انسان و در خدمت انسان آفريده شده و همچون ابزارى براى زندگى واقعى اوست . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله مى فرمايد :
همانا دنيا براى شما آفريده شده و شما براى آخرت . ۱
امام على عليه السلام نيز در اين باره مى فرمايد:
همانا خداوند سبحان ، دنيا را براى پس از آن آفريده و اهل دنيا را در آن مى آزمايد تا معلوم شود كه چه كسى نيك كردارتر است . ما براى دنيا آفريده نشده ايم و به كوشش در آن (براى به دست آوردن حطام دنيوى) مأمور نگشته ايم . ۲
همچنين دنيا مزرعه آخرت دانسته شده ۳ و اين يعنى دنيا بستر حيات است ، نه هدف حيات . به همين جهت ، پيامبر خدا صلى الله عليه و آله مى فرمايد:
همانا براى دنيا فرزندانى است و براى آخرت ، فرزندانى . شما از فرزندان آخرت باشيد و از فرزندان دنيا مباشيد . ۴
وقتى خدا ، معناى زندگى شد ، انسان به خاطر خدا زندگى مى كند ، به خاطر او تلاش مى كند و براى رسيدن به او همه سختى ها را تحمّل مى كند.
1.ميزان الحكمة ، ج۴ ، ص۱۶۹۲ ، ح۵۷۵۳.
2.نهج البلاغة ، نامه ۵۵.
3.ميزان الحكمة ، ج۴ ، ص۱۶۹۱ ، ح۵۷۴۷.
4.بحار الأنوار ، ج۷۷ ، ص۱۸۸ ، ح۱۰.