135
منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)

معتزلیان را درباره عصمت و منشأ آن بیان نکرده است.

زمخشری (م۵۳۸ق) در تفسیر آیات مربوط به تصمیم حضرت یوسف علیه السّلام بر گناه، دیدگاه‏های اهل حدیث رادرباره این قسمت از داستان نقل می‏کند و به‏شدت رد می‏کند. وی امتناع آن حضرت از ارتکاب را نتیجه تصمیم خود آن حضرت می‏داند و در همین حال، مدد الهی را در این زمینه، مورد تأکید قرار می‏دهد.۱ وی در زمینه حضرت آدم علیه السّلام نیز ایشان را مرتکب صغیره می‏داند و تصمیم آن حضرت را در این کار دخیل می‏بیند.۲

ابن‏ابی‏الحدید (م بعد از ۶۵۰ق) تنها به نقل قسمتی از دیدگاه‏ها درباره تعریف عصمت پرداخته و به دفاع از نظری خاص روی نیاورده است. وی پس از نقل دیدگاه جبرگرایان درباره تعریف عصمت و کیفیت منشأ جبر در افعال معصوم از دیدگاه آنان، نظر جبرگرایان در این مسئله را دیدگاه اقلیت در میان اهل نظر قلمداد کرده است. وی سپس اکثر دانشمندان را در این مسئله قائل به اختیار معصوم در افعال خویش دانسته و درباره چگونگی تحقق این اختیار، دو تفسیر نقل کرده است. وی تفسیر دوم را به معتزله نسبت داده و از آنان با تعبیر اصحابنا یاد کرده است. تفسیر دوم از عصمت، هر لطفی است که مکلف با وجود آن با اختیار خود از قبیح دوری می‏گزیند. آشکارترین این الطاف عبارت‏اند از ملکه مانع از ارتکاب گناه که به عفت فرا می‏خواند، علم به زشتی گناه و ارزش طاعت، تقویت این علم با وحی از سوی خدا و سرزنش بر ارتکاب خطا در حال فراموشی یا سهو.۳

1.. الزمخشری، الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل، ج۲، ص۴۵۶ - ۴۵۸.

2.. همان، ج۳، ص۹۴.

3.. ابن‎ابی الحدید، شرح نهج البلاغة، ج۷، ص۷ و ر.ک: همان، ج۱۹، ص۲۶۰.


منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)
134

وی، مشابه دیدگاه او در این موضوع نیست تا تداوم اندیشه وی درباره این موضوع قابل اثبات باشد.۱ در پایان باید یادآور شد که وی در عبارت فوق، یکی از مصادیق عصمت بخشی خداوند برای پیامبران را دادن فطرت ناب یا نهاد پاک (صفاء الجوهر) دانسته است. این عبارت، برخی تعاریف فلاسفه برای عصمت را در ذهن تداعی می‏کند و ممکن است برگرفته از دیدگاه‏های آنان به شمار آید.۲

رکن‏الدین محمود بن محمد ملاحمی خوارزمی (م۵۳۶ق) در الفائق فی اصول الدین صفاتی را که لازم است پیامبر داشته باشد از این قرار می‏داند: کمال عقل، زیرکی، هوش و قدرت رأی.۳ از مجموع آنچه وی درباره این شرایط ابراز نموده، می‏توان برداشت کرد که این امور، هم لطف الهی است که ملاحمی آن را بر خداوند، واجب می‏داند و هم تعدادی از آنها وابسته به اراده مکلف است و بدون آن محقق نخواهد شد؛ مانند پرهیز از ارتکاب کبائر. وی در المعتمد فی اصول الدین به عصمت و منشأ آن نپرداخته است. او در تحفة المتکلمین فی الرد علی الفلاسفة با اینکه دیدگاه برخی فلاسفه درباره ویژگی‏های «نبی» را آورده و سربسته آنها را رد کرده،۴ اما دیدگاه خود و دیگر

1.. البته برخی اقوالی که فخر رازی و علامه حلی و فاضل مقداد نقل کرده‏اند، حاوی اشاراتی است که امتداد این دیدگاه به نظر می‏رسد. ر.ک: طوسی، تلخیص المحصل المعروف بنقد المحصل، ص۳۶۹؛ الحلی، کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد، ص۳۶۵؛ الفاضل المقداد، اللوامع الإلهیة فی المباحث الکلامیة، ص۲۴۴.

2.. برخی دیدگاه‏های فلاسفه درباره تعریف عصمت را در منبع زیر ببینید: حلی، اللوامع الإلهیة فی المباحث الکلامیة، ص۲۴۴.

3.. ر.ک: الملاحمی الخوارزمی، الفائق فی اصول الدین، ص۳۰۱ - ۳۰۲ و ص۳۰۵.

4.. همو، تحفة المتکلمین فی الرد علی الفلاسفة، ص۱۵۳ - ۱۵۴.

  • نام منبع :
    منشأ عصمت از گناه و خطا (نظریه ها و دیدگاه ها)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 991
صفحه از 258
پرینت  ارسال به