شرور به طور کلی و عام مطرح میشوند. لذا در سوره فلق به شرور اختیاری و طبیعی اشاره دارد؛ اما در هر دو سوره خداوند را به عنوان پناهگاه برای شرور خاص و عام مطرح میکند.
شر در جهانبینی قرآن یک امتحان است: (وَ نَبْلُوكُم بِالشَّرِّ وَ ٱلْخَيْرِ فِتْنَةً؛ و ما شما را برای امتحان دچار خیر و شر میکنیم).۱ خداوند میفرماید: (أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ یتْرَکوا أَنْ یقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لا یفْتَنُون؛ آیا مردم گمان کردهاند به صرف اینکه بگویند ایمان آوردهایم رها میشوند و آزمایش نمیشوند).۲ این امتحان عمومیت مورد دارد، یعنی ماده امتحانی عام و فراگیر است، فراگیر است چون با واژه «الناس» بیان شده است و عام است چون اشاره به ماده امتحانی نشده است. لذا همنشینی واژگان «الناس» و «یفتنون» بیانگر عمومیت مورد، زمان و مکان امتحان است. از طرفی میفرماید: (لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی کبَدٍ؛ ما انسان را در رنج آفریدهایم).۳ این آیه نیز کبد را به طور نکره بیان نموده و افاده تمام سختیها دارد. از این رهگذر «کبد» یکی از موارد امتحانی است. کبد چیست؟ «الکبد» به معنای «شدة العیش» است.۴ سختی در زندگی یکی از مواد امتحانی است که نکره بیان میشود؛ لذا عمومیت دارد و شامل تمام سختیها میگردد. لذا سختیها به طور عام امتحانی از امتحانات الهی هستند.
انسانها در مواجهه با این امتحانات عملکرد مختلفی دارند. برخی ناامید میشوند؛ (إِن مَّسَّهُ ٱلشَّرُّ فَئَوسٌ قَنُوطٌ؛ چون شری و آسیبی به او رسد مأیوس و