«رحمت» با «اذاق» و همنشینی «نعمت» با «خول» این مطلب را میرساند که بنده در رحمت، بهره بیشتری از تفضل میبرد تا در نعمت. نعمت تنها مالک گردانیدن است و حال آنکه در رحمت انسان، طعم شیرین آن را درک مینماید. در معنای واژگان «مس» و «اذاق» و «خول» نکات ظریفی نهفته که با توجه به آن ظرافت معانی، مفهوم هر کدام از این واژگان روشنتر میشود.
واژه «رشد»
یکی از واژگانی که در قرآن با واژه «شر» تقابل دارد، واژه «رشد» است. یک آیه از آیات قرآن این واژه را در تقابل با واژه «شر» به کار میبرد و در آیه دیگر با واژه «ضَر» در تقابل با یکدیگر قرار میگیرد.
معنای لغوی واژه «رشد"
«رشد یرشد» به فتح شین در ماضی، نقیض «الغی» آمده و «رشد یرشد» به کسر شین در ماضی نقیض «ضلالت» است.۱ ابوهلال در تفاوت بین «ارشاد» و «هدایت» میگوید: ارشاد به نشان دادن راه و تبیین آن گفته میشود، ولی هدایت تمکین از رسیدن به آن راه است.۲ ابن فارس برای «شین و راء و دال» یک ریشه قائل است و میگوید: این کلمه بر استقامت در راه دلالت میکند.۳ راغب «الرَّشَد» را راهیابی و ثبات در حق، در برابر گمراهی معنا مینماید. واژه رشد همانند واژه هدایت به کار میرود. برخی الرّشد (به فتح راء) را اخصّ از الرّشد، (به ضم راء) میدانند؛ زیرا رشد (به ضم راء) در امور دنیوی و اخروی به کار میرود و «رشد» (به فتح راء) تنها در امور اخروی استعمال میشود.۴
1.. فراهیدی، العین، ج۶، ص۲۴۲.
2.. عسکری، فروق اللغویة، ص۲۰۳.
3.. ابنفارس، معجم مقاییس اللغة، ج۲، ص۳۹۸.
4.. راغب أصفهانی، مفردات الفاظ قرآن، ص۳۵۴.