ٱلْأَرْضِ جَمِيعًا وَمِثْلَهُ مَعَهُ لَافْتَدَوْا بِهِ مِن سُوءِ ٱلْعَذَابِ يَوْمَ ٱلْقِيَامَةِ؛ ظالمان در روی زمین کاری نمودند که مستوجب عذابی هستند آنها مایلند در برابر آن عذاب، تمام زمین را فدیه دهند تا خداوند از آنها راضی گردد).۱
بیان فدیه دادن همه اموال زمین برای نجات خویش از عذاب اخروی، بیان از میزان سختی و فشار بر روی کافران دارد. با توجه به معادل قرار دادن هر آنچه در زمین است در برابر تحمل «سوء العذاب»، میشود سنگینی این عذاب سوء را درک کرد؛ عذابی بس شدید که مجرمین حاضرند نهتنها اموال و پدران خویش را، بلکه آنچه در زمین قرار دارد، فدیه دهند تا از این عذاب دردناک رهایی یابند.
نتیجهگیری
بیان شد که بین شر و رنج در جهانبینی قرآن رابطه تساوی برقرار نیست، اما برخی دشواریها در قرآن شر تلقی میشوند و شر به عنوان پدیدهای وجودی برای امتحان بشر رخ میدهد. به طور کلی آیات قرآن برای تبیین هویت و لایههای مفهومی دشواریها از واژگانی چند بهره میبرد. واژگان، کرب، ضر، ضراء بأس، بأساء و سوء از واژگانی هستند که دارای وجه اشتراک قوی و نزدیک با واژه شر هستند و به عنوان واژگان جانشین شر قابل تحلیل مفهومی از طریق میدانهای معناییاند. باید توجه داشت که این واژگان بیانکننده تمام ابعاد معنای شر نیستند، بلکه تنها جنبه دشواری از مفهوم شر را بیان میکنند. در تحلیل جانشینی بین واژگان، هممعنایی به طور کامل منظور نیست؛ زیرا هیچگاه بین دو واژه هم معنایی کامل وجود ندارد. همین که وجه اشتراکی بین دو واژه وجود داشته باشد که وجه اشتراک کلام با توجه به آن منعقد شده باشد،