و ثانیاً این مطلب بیان میشود که دشواریها همیشگی نیستند؛ به مردم رحمت میچشانیم بعد از آنکه به آنها مشقتی رسید یا به آنها نعمت میدهیم بعد از آنکه به آنها مشقتی رسید. آیات تصریح دارند که دشواریها ماندگار نیستند. تأثیر روانشناختی این مطلب سبب میشود تا تحمل فرد رنج دیده در مصاف ناملایمات افزایش یابد.
حکمتی از وجود دشواریها
حسن و قبح افعال ذاتیاند.۱ از این رهگذر باید بررسی کرد که حکمت دشواریها و مشقتها در مرحلهای از زندگی و دلیل گشایشها و آسایشها در مرحلهای دیگر از زندگی بشر چیست؟ چرا خداوند سبحان بنده خویش را به مشقت مبتلا و سپس آن را از زندگی او مرتفع میسازد؟ این بحث با توجه به عبث نبودن افعال الهی و با توجه به حکمت خداوند دقیق و قابل تحلیل است.
واژه «ضر» در لغت به معنای بدحالی آمده است.۲ راغب بدحالی را در سه امر میداند: بدحالی یا در نفس انسان به خاطر کمی علم و فضل و عفت، یا بدحالی در بدن او به خاطر عدم جارحه و کمبودی در اعضا، یا بدحالی در حالت ظاهری انسان به دلیل کمی مال و جاه. البته در برخی موارد مانند آیه (فَکشَفْنا ما بِهِ مِنْ ضُرٍّ)۳ احتمال هر سه میرود.۴ با این تعاریف از واژه «ضر» این واژه، مترادف با واژه «ضراء» است؛ ازاینروی تحلیل و بررسی آیاتی که واژه «ضر» در آنها به کار رفته برای تحلیل و بررسی حکمت شرور، سودمند خواهد بود.
از لحن بیشتر آیات قرآن که واژه «ضر» در آنها به کار رفته، توجه و انابه و