159
تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن

«ضاد» فتحه می‏گیرد، و هرگاه این واژه تنها بیاید «ضاد» ضمه می‏گیرد. البته این قانون جایی مطرح است که ضُر مصدر واقع نگردد؛ مانند «ضررت ضُرا».۱

در قرآن واژگان ضرا، الضرر، المضطر، ضار، ضرار، مضار، یضر و تضر با صیغه‏های متعدد مضارع، از این دو واژه مشتق شده‏اند که در این بخش هر کدام از واژگان در بحث تحقیق دخیل باشند، به تحلیل آنها پرداخته می‏شود.

«ضُر» در لغت به معنای «الهزال» و بد حالی ذکر شده۲ و «الهزال» را به معنای نقیض «السمن» دانسته‏اند؛ حال این حالت یا به سبب قلت غذا یا به علت ضعف قوه متصرفه در غذاست.۳ برخی هر سوءحال و فقری در بدن را «ضُر» و هر آنچه را ضد نفع باشد «ضَر» می‏دانند.۴ گاه گفته‏اند «ضُر» به معنای خصوص بلاهایی است که مستقیماً به جان آدمی رسد، مانند مرض و لاغری؛ اما «ضَر» همه انواع بلاها را شامل می‏شود.۵

قرآن واژه خیر را در برابر واژه «شر» قرار می‏دهد. (عَسݧݧݧݧݧݧݩٰٓى اَنْ تَكْرَهُوا شَیݨْئًا وَهُوَ خَیْرٌ لݦَكُمْ وَعَسݧݧݧݧݧݧݩٰٓى اَنْ تُحِبُّوا شَیݨْئًا وَهُوَ سݡݧݒَرݦݩّݨݨٌ لݦَكُمْ).۶ لذا واژه «خیر» در برابر واژه «شر» قرار می‏گیرد. از طرفی واژه «ضر» در مقابل واژه «خیر» آمده است: (وَاِنݧݨݨْ یَمݧݧْسݧَسْكَ اللّٰهُ بِضُرݦٍّ فَلاٰ كاٰشِفَ لَهݩݦُۥݨٓ اِلّاٰ هُوݩَ وَاِنݧݨݨْ یݧݩُرݪِݣݣدْكَ بِخَیݧْرٍ فَلاٰ رآٰدَّ لݫِڡݧݨݐَݡضݨْلِه؛ و اگر خداوند تو را ضرر و زیانی برساند، جز او برطرف‏کننده آن نیست، و اگر تو را خیری برساند همانا او بر هر چیزی تواناست).۷ با بیان اقوال لغویون و تبیین قرآن درباره این سه واژه، این

1.. فراهیدی، العین، ج۷، ص۶.

2.. جوهری، الصحاح، ج۲، ص۷۲۰.

3.. ازدی، عبدالله بن محمد، کتاب الماء، ج۳، ص۱۲۹۵.

4.. ازهری، تهذیب اللغة، ج۱۱، ص۳۱۴.

5.. طباطبائی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱۴، ص۳۱۴.

6.. بقره: ۲۱۶.

7.. یونس: ۱۰۷.


تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن
158

می‏شود تا آسایش مطلق اخروی بهای رسیدن به آسایش نسبی دنیوی نگردد.

آیاتی که از خلق انسان سخن می‏گویند بر دو دسته‏اند: دسته‏ای سخن از بخش سخت‏افزاری خلقت انسان دارند، مانند آیات (وَ لَقَدْ خَلَقْنَا ٱلْإِنسَانَ مِن صَلْصَٰلٍ مِّنْ حَمَإٍ مَّسْنُونٍ)۱ و (اِنّٖی خاٰلِقٌ بَشَرݦًݡا مِنݨْ طٖینٍ).۲ این دسته از آیات بیانگر اجزای مادی تشکیل‏دهنده انسان هستند؛ اما دسته دیگر آیات بیانگر بخش نرم‏افزاری بشرند. به عبارتی دسته نخست ناظر به اجزایی است که با چشم سر دیده می‏شوند و دسته دوم بیانگر ویژگی‏هایی است که ملازم با خلقت انسان‏اند و با چشم سر و نگاه مادی دیده نمی‏شوند؛ مانند: (خُلِقَ الݨْاِںݧݐݨْساٰنُ ضَعٖیفًا)۳ یا (اِنَّ الݨْاِںݧݐݨْساٰنَ خُلِقَ هݧَلݧُوعًا).۴ ضعیف و هلوع بودن از ویژگی‏های جدایی‏ناپذیر انسان و همراه با خلقت بشر است.

از این رهگذر حاصل می‏گردد؛ «کبد» و مشقت نیز ازآنجاکه بخش نرم‎افزاری خلقت انسان را تشکیل می‏دهند، ملازم با خلقت او هستند و همواره او را همراهی می‏کنند و مادام که او یک مخلوق باشد، دشواری‏ها او را همراهی می‏کنند. از افلاطون در این زمینه نقل می‏کنند که «الحوادث سهام والانسان هدف والرامی هو الله فأین المفر؟»؛۵ «حوادث تیرها هستند و انسان هدف، و پرتاب‏کننده خداوند، پس کجا فرار می‏کنید؟».

واژه «ضُرّ» و مشتقات آن

«ضَرّ» و «ضُرّ» دو واژه مستقل هستند. هرگاه این واژه با واژه «نفع» جمع شود،

1.. حجر: ۲۶.

2.. ص: ۷۱.

3.. نساء: ۲۸.

4.. معارج: ۱۹.

5.. طیب، اطیب البیان فی تفسیر القرآن، ج۱۴، ص۱۱۸.

  • نام منبع :
    تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1448
صفحه از 347
پرینت  ارسال به