«ضاد» فتحه میگیرد، و هرگاه این واژه تنها بیاید «ضاد» ضمه میگیرد. البته این قانون جایی مطرح است که ضُر مصدر واقع نگردد؛ مانند «ضررت ضُرا».۱
در قرآن واژگان ضرا، الضرر، المضطر، ضار، ضرار، مضار، یضر و تضر با صیغههای متعدد مضارع، از این دو واژه مشتق شدهاند که در این بخش هر کدام از واژگان در بحث تحقیق دخیل باشند، به تحلیل آنها پرداخته میشود.
«ضُر» در لغت به معنای «الهزال» و بد حالی ذکر شده۲ و «الهزال» را به معنای نقیض «السمن» دانستهاند؛ حال این حالت یا به سبب قلت غذا یا به علت ضعف قوه متصرفه در غذاست.۳ برخی هر سوءحال و فقری در بدن را «ضُر» و هر آنچه را ضد نفع باشد «ضَر» میدانند.۴ گاه گفتهاند «ضُر» به معنای خصوص بلاهایی است که مستقیماً به جان آدمی رسد، مانند مرض و لاغری؛ اما «ضَر» همه انواع بلاها را شامل میشود.۵
قرآن واژه خیر را در برابر واژه «شر» قرار میدهد. (عَسݧݧݧݧݧݧݩٰٓى اَنْ تَكْرَهُوا شَیݨْئًا وَهُوَ خَیْرٌ لݦَكُمْ وَعَسݧݧݧݧݧݧݩٰٓى اَنْ تُحِبُّوا شَیݨْئًا وَهُوَ سݡݧݒَرݦݩّݨݨٌ لݦَكُمْ).۶ لذا واژه «خیر» در برابر واژه «شر» قرار میگیرد. از طرفی واژه «ضر» در مقابل واژه «خیر» آمده است: (وَاِنݧݨݨْ یَمݧݧْسݧَسْكَ اللّٰهُ بِضُرݦٍّ فَلاٰ كاٰشِفَ لَهݩݦُۥݨٓ اِلّاٰ هُوݩَ وَاِنݧݨݨْ یݧݩُرݪِݣݣدْكَ بِخَیݧْرٍ فَلاٰ رآٰدَّ لݫِڡݧݨݐَݡضݨْلِه؛ و اگر خداوند تو را ضرر و زیانی برساند، جز او برطرفکننده آن نیست، و اگر تو را خیری برساند همانا او بر هر چیزی تواناست).۷ با بیان اقوال لغویون و تبیین قرآن درباره این سه واژه، این
1.. فراهیدی، العین، ج۷، ص۶.
2.. جوهری، الصحاح، ج۲، ص۷۲۰.
3.. ازدی، عبدالله بن محمد، کتاب الماء، ج۳، ص۱۲۹۵.
4.. ازهری، تهذیب اللغة، ج۱۱، ص۳۱۴.
5.. طباطبائی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱۴، ص۳۱۴.
6.. بقره: ۲۱۶.
7.. یونس: ۱۰۷.