گری میکند و صورتها را درهم و گرفته میسازد. خداوند ابرار را از شر چنین روزی در امان میدارد؛ زیرا آنها از شر آن روز هراسان و بیمناک بودند.
وقتی ابرار در خوف از این روز سخت باشند، در مقابل خداوند ایشان را از شر آن روز نگهداری میکند. به عبارتی اینجا ترس از شر روز قیامت در برابر ایمنی از آن شر قرار گرفته است و بین این ترس و آن امنیت رابطهای دوسویه بر قرار نموده و روشن میسازد اگر ترس از روز قیامت باشد، ایمنی از آن نیز خواهد بود.
در نگاه قرآن و جهانبینی الهی، شری که باید همواره به دنبال حل آن بود و متفکران و عارفان باید پیجوی راهحلی مناسب برای آن باشند، شر روز قیامت است؛ زیرا آن شر با توجه به اوصاف قرآنی آن فراگیر، تند و خشن جلوهگری خواهد نمود:
در حدیثی در العین میخوانیم:
۰.اذا رأیتم الفجر المستطیل فکلوا ولا تصلوا وَاذا رأیتم الفجر المستطیر فلا تأکلوا ولا تصلوا.
این حدیث میگوید زمانی که فجر مستطیر شد، غذا نخور. مستطیر در این روایت یعنی وقتی سپیده صبح در آسمان پخش گردید. پس مستطیر به معنای پخش شدن و فراگیر گردیدن است.
طریحی «شره مستطیرا» را «منتشرا» معنا نموده است؛ یعنی شر در روز قیامت منتشر و فراگیر خواهد بود.۱ برخی معتقدند مستطیر برای غایت انتشار به کار برده میشود؛۲ گویا استعمال واژه استطار به جای واژه «طار» به این دلیل