99
تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن

هستند که کفر ورزیدند، پس دیگر ایمان نمی‏آورند).۱ کافر در این آیه شر الدواب معرفی شده است و سبب آن را «لا یؤْمِنُونَ» می‏داند. لذا وقتی کافر شر الدواب باشد، کفر نیز شر تلقی می‏شود.

به طور کلی هر موضعی که انسان در آن به پناهگاه نیاز دارد، موضعی شرخیز است. از این رهگذر مراوده با نامحرم و بودن با او در جای خلوت شر تلقی می‏گردد. لذا در نظام قرآنی ضرورت پناه بردن به خدا در این مورد نیز ضروری انگاشته می‏شود:

(وَ رَاوَدَتْهُ ٱلَّتِى هُوَ فِى بَيْتِهَا عَن نَّفْسِهِ وَ غَلَّقَتِ ٱلْأَبْوَابَ وَ قَالَتْ هَيْتَ لَكَ قَالَ مَعَاذَ ٱللَّهِ إِنَّهُ رَبِّى أَحْسَنَ مَثْوَاىَ إِنَّهُ‏لَا يُفْلِحُ ٱلظَّالِمُونَ؛‏ و آن زنی که وی در خانه‏اش بود از او به رفق و فریب درخواست کام‏جویی کرد و درها را محکم بست و گفت: بشتاب، من از بهر تو آماده‏ام. یوسف گفت: پناه بر خدا، او مربّی من است که جایگاهم را نیکو کرده، و او پروردگار من است که مقام و منزلتم را نیکو ساخته؛ بی‏تردید ستمکاران هرگز رستگار نمی‏شوند).۲

خداوند پیامبرش را امر می‏فرماید تا بگوید من از شر «نفاثاتِ فی الْعُقَدِ» (زنان (جادوگر) دمنده در گره‏ها) به خدا پناه می‏برم.۳ «نفث» در لغت به معنای چیزی کمتر از «التفل» آمده۴ و «التفل» به پرتاب کردن آب دهان معنا شده است.۵ «نفاثات فی العقد» به سواحر نیز معنا شده است.۶

1.. انفال: ۵۵.

2.. یوسف: ۲۳.

3.. فلق: ۴.

4.. ابن درید، جمهرة اللغة، ج۱، ص۴۲۹.

5.. فراهیدی، العین، ج۸، ص۱۲۳.

6.. فراهیدی، العین، ج۲، ص۲۳۰.


تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن
98

در برخی آیات الهی، خداوند انسان را در برابر مفسده‏های شیطانی، به پناه بردن امر می‏کند: (وَإِمَّا يَنزَغَنَّكَ مِنَ ٱلشَّيْطَٰنِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ؛ و اگر از سوی شیطان وسوسه تحریک‏آمیزی تو را تحریک کرد، به خدا پناه جوی).۱ «النزغ» به معنای دخول در چیزی برای افساد آن چیز است.۲ هرگاه شیطان خواست وارد شود در امری و آن امر را فاسد نماید، به خدا پناه ببرید. گاهی همزات شیطان خطرآفرین است؛ لذا خداوند در برابر آنها پناهگاه است: (وݦَقُلْ رَبِّ اَعݧݧݧُوذُ بِكَ مِنݨْ هَمَزاٰتِ الݠشَّیاٰطٖینِ؛ بگو پروردگارا، از وسوسه و تحریکات شیطان‏ها به تو پناه می‏آورم).۳ در روایات، همزات به وسوسه‏های شیطان تفسیر شده است.۴

برخی آیات، خود شیطان را موجودی می‏دانند که از او باید به خدا پناه برد. دیگر صحبت از وسوسه‏ها و دخالت‏های او نیست، بله خود شیطان به عنوان پدیده‏ای مطرح می‏گردد که خطرآفرین است: (فَإِذا قَرَأْتَ الْقرآن فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ؛ پس هنگامی که قرآن می‏خوانی از شیطان رانده‏شده به خدا پناه ببر).۵ به عبارتی در برخی آیات خداوند وسوسه‏ها و دخالت‏های شیطان، و در برخی آیات خود شیطان را شر می‏داند. قرآن پناهنده شدن انسان به خدا در برابر شیطان را امر می‏فرماید. در جهان‏بینی الهی، شیطان به دلیل نافرمانی خداوند و جُحد در پذیرش حق و جِد در گمراهی از حق، به عنوان نماد شر مطرح می‏گردد.

در نظام تصوری قرآن، «کفر» نوعی شر تلقی می‏گردد: (إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الَّذینَ کفَرُوا فَهُمْ لا یؤْمِنُونَ؛ بی‏تردید بدترین جنبندگان نزد خداوند کسانی

1.. اعراف: ۲۰۰.

2.. راغب أصفهانی، المفردات فی غریب القرآن، ص۷۹۸.

3.. مؤمنون: ۹۷.

4.. قمی، تفسیر قمی، ج۲، ص۹۳.

5.. نحل: ۹۸.

  • نام منبع :
    تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1430
صفحه از 347
پرینت  ارسال به