آن روز انواع عذابهای روز قیامت است که در آیات بالا و دهها آیه دیگر بیان شده است.
در دو سوره پایانی از سورههای قرآن واژه «شر» با واژه «اعوذ» همنشین میشود. آنگونه که از آیات قرآن حاصل میگردد، بین اعراب جاهلی نیز مرسوم بوده که از وحشت شرور به چیزی استعاذه میکردند: (وَاَںݧݐݧݧَّهݩݧݧݩُۥ كاٰنَ رِجاٰلٌ مِنَ الݨْاِںݧݧݐݨْسِ یَعݧݩُودݩݐݩُونَ بِرِجاٰلٍ مِنَ الݨْجِنِّ؛ و مردانی از انس به مردانی از جن پناه میبردند، پس آنها (اجنّه) بر گناه و طغیان و ذلت اینان (انسانها) میافزودند).۱ برخی مفسران در تفسیر این آیه گفتهاند اگر عربی در جاهلیت به بیابانی بی آب و علف میرسید، میگفت:
۰.أعوذ بعزیز هذا الوادی من شرّ سفهاء قومه.۲
پناه میبرم به عزیز این بیابان از شر سفیهان قومش.
خدای سبحان در چند جای قرآن امر به استعاذه میکند.۳ در همه موارد خداوند در برابر شرور، خویش را مأمنی امن معرفی مینماید. در یک مورد هم که خداوند به عنوان پناهگاه مطرح نیست، پناهگاه اتخاذی از طرف مردم را مأمنی واهی و از روی بیعقلی معرفی میکند: (وَاَںݧݐݧݧَّهݩݧݧݩُۥ كاٰنَ رِجاٰلٌ مِنَ الݨْاِںݧݧݐݨْسِ یَعݧݩُودݩݐݩُونَ بِرِجاٰلٍ مِنَ الݨْجِنِّ فَرݦݩݩݐاٰدݩُوهݩُمݨݨْ رَهَقًا).۴ «رهق» به معنای جهالت و خفت عقل در انسان است.۵ تنها این مورد هم که پناه بردن به غیرخداوند مطرح شده، نتیجهاش جهل و کمعقلی بیان میگردد. نتیجه اینکه انسان با سختی روبهرو میشود و