295
تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن

پس چرا شبهه شرور هنوز حوزه الهیات را دچار مشکل می‏کند و متألهان را به زحمت پاسخ‏گویی می‏اندازد؟ باید اذعان نمود؛ عدم موفقیت برخی از این رهیافت‏ها به دلیل عدم تفکیک بین شر و رنج است. در رویکرد قرآنی، مشقت و رنج همواره شر تلقی نمی‏شود: (فَعَسَىٰ أَن تَكْرَهُوا شَئْا وَيَجْعَلَ ٱللَّهُ فِيهِ خَيْرًا كَثِيرًا؛ ممکن است شما از چیزی بدتان بیاید که خدا خیر بسیار را در آن نهاده باشد).۱ این درحالی است که برخی از پاسخ‏های موجود در مسئله شر ناظر به رنج است و اصلاً با شرور در ارتباط نیست. برای راه‏حل مسئله شر گفته می‏شود شر معبری برای رسیدن به خیر کثیر است. این رهیافتی است که در آن، بین رنج و شر خلط شده است. شر معبری برای خیر نیست، بلکه رنج و مشقت و تحمل و شکوه نکردن از وجود دشواری‏ها خود خیر است، نه اینکه دشواری‏ها برای رسیدن به خیر باشد. در جهان‏بینی قرآن رنجی که مایه سعادتمندی شود، شر به شمار نمی‏آید تا معبری برای خیر باشد، بلکه چنین دشواری و رنجی خیر است. لذا عدم تعریف صحیح شر، سبب شده تا پاسخ‏ها متناظر به شر واقعی نباشد و شبهه را مرتفع نسازد. حتی می‏توان ادعا کرد که راه‏حل‏ها در راستای شر واقعی ارائه نشده‏اند، بلکه این پاسخ‏هایی به شر پنداری‏اند.

پرسش بعدی که باید دنبال شود چیستی و هویت شر است. شر واقعی چیست و شر پنداری کدام است؟ چه چیز سبب می‏شود تا شر واقعی مورد غفلت قرار گیرد و چرا شر پنداری به جای شر واقعی شناخته می‏شود؟

تفاوت در رویکردها به مسئله شر، این خلط را ایجاد کرده است. گاه با رویکرد مادی و با معیار قرار دادن انسان و رفاه او، به دشواری‏ها نگریسته می‏شود، و گاهی با رویکردی الهی و توحیدی، در رویکرد نخست، انسان و لذت‏های زودگذر مادی او

1.. نساء: ۱۹.


تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن
294

دارد: یکی گزاره «خداوند وجود دارد» و دیگری «شر وجود دارد». این دو گزاره متناقض هستند؛ زیرا نمی‏شود شر در عالم وجود داشته باشد و در عین حال، خداوندِ عالمِ قادرِ خیرخواه نیز باشد. اگر خدا وجود دارد باید اثری از آن شرور نباشد و ازآنجاکه با اندک التفاتی در زندگی مردم، حکم به صحت گزاره «شر وجود دارد» می‏شود، گزاره دیگر، یعنی «خدا وجود دارد»، کاذب خواهد بود.

از طرفی مسئله شر به طور همگانی و فراگیر جامعه انسانی را درگیر خود ساخته است. فرد فرد بشر به نحوی با مشکلات و دشواری‏های مختلف دست و پنجه نرم می‏کنند. آفریدگار جهان و پدیدارکننده پدیده‏های عالم به این مطلب تصریح کرده است: (لَقَدْ خَلَقْنَا ٱلْإِنسَانَ فِى كَبَدٍ؛ به تحقیق ما انسان را در مشقّت آفریده‏ایم).۱ اولیای خداوند نیز دنیایی این‏چنینی برای بشر معرفی کرده‏اند: (الدّنیا دار بالبلاء محفوفة).۲

ازآنجاکه پیشرفت علم و تکنولوژی با رشد فکری و بالندگی معنوی همراه نیست، بشر را بیش از پیش با دشواری‏های عالم درگیر کرده است؛ لذا اگر مسئله شر به نحوی مطلوب پاسخ داده نشود، تحمل فشار دشواری‏ها برای بشر بسی سخت‏تر می‏گردد؛ لذا پاسخ‏ مناسب به مسئله شر ضمن دستاوردهای معرفت شناختی، تأثیرات مثبت و قابل توجه در حوزه روان‎شناختی نیز به دنبال خواهد داشت. از این رهگذر بشر می‏تواند فشار وارده بر خویش را راحت‏تر سبک نماید و بحران‏های زندگی را مدیریت کند.

دو پرسش بنیادی

با توجه به بررسی‏های گسترده و با وجود راه‏حل‏های متنوعی که ارائه شده است،

1.. بلد: ۴.

2.. تمیمی آمدی، غرر الحکم و دررالکلم، ص۱۰۴.

  • نام منبع :
    تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1416
صفحه از 347
پرینت  ارسال به