گرفتاریهای دنیوی را بیان میکند، حال آنکه وقتی صحبت از «الکرب العظیم» میشود مواردی که عذاب الهی نازل شده و قومی معذب به عذاب خداوند میشوند منظور میگردد. به عبارتی عذاب الهی مشقت را به «الکرب العظیم» تبدیل میکند، حال آنکه «کرب» در زندگی بشر فراوان روی میدهد و معمولاً بشر در طول زندگی با آن تماس دارد؛ اما تعبیر «الکرب العظیم» تنها در صورتی است که مشقت به صورت عذاب بر بندگان فرود آید.
از این رهگذر، مشقات و سختیها دارای مراتب شدت و ضعفاند، به گونهای که در موارد ضعیف آن به صورت مشکلات و گرفتاریها جلوه گری میکنند، که در قرآن به صورت «کل کرب» تعبیر شده است: (قُلِ ٱللَّهُ يُنَجِّيكُم مِّنْهَا وَمِن كُلِّ كَرْبٍ)؛۱ و در موارد شدید و قوی آن با تعبیر «الکرب العظیم» بیان میشود: (فَنَجَّيْنَاهُ وَ أَهْلَهُ مِنَ ٱلْكَرْبِ ٱلْعَظِيمِ).۲
واژه «سوء»
واژه «سوء» در قرآن به عنوان یکی از واژگان جانشین «شر» مورد استفاده قرار میگیرد. تبیین معنای پایه این واژه نیز همچون دیگر واژگان، پیش از تحلیل معنا شناسی ضروری مینماید؛ زیرا در معناشناسی واژگان دو معنا برای یک واژه لحاظ میگردد: معنای پایه و معنای نسبی، روشن بودن معنای پایه در فهم معنای نسبی بسیار مؤثر است.
خلیل بن احمد واژه «سوء» به ضم سین را صفت برای هر چیز پست میداند و اسم جامعی برای همه آفات و مرضها میشمارد. وی «ساء الشیء» را به معنای قبح میداند و سوء به ضم سین را صفت برای انسان و به فتح سین