105
تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن

تحلیل شر بر اساس همنشینی با واژه عقل

قرآن در مقام تعریض به کفار که می‏گفتند: (قاٰلُوا سَمِعْناٰ وَهُمݨْ لاٰ یَسݨݧْمَعݧݩُونَ؛ گفتند: شنیدیم، درحالی‏که (حقیقتاً) نمی‏شنوند)۱ می‏فرماید: (اِنَّ شَرݦّݨَ الدَّوآٰبِّ عِنْدَ اللّٰهِ الصݧݧُّمݨݨُّ الْبُكْمُ الَّذٖینَ لاٰ یَعْقِلُونَ؛ بدترین جنبندگان نزد خدا افرادی هستند که نه گوش شنوا دارند، و نه زبان گویا، و نه عقل و درک، کر و لال و بی‏عقل هستند).۲ اینها بدترین جنبندگان‏اند، زیرا جنبندگان دیگر اگر نمی‏شنوند، چون سمع ندارند؛ اگر نمی‏گویند چون قوه نطق ندارند. اینها همه قوا را دارا هستند، اما باز صم و بکم بوده، حق را نمی‏شنوند و به حق سخن نمی‏کنند.

شر در اصل «أشر» بوده و همزه آن بر اثر کثرت استعمال حذف شده است؛۳ از این جهت «شر» اسم تفضیل است. مراد از دواب معنای حقیقی آن است نه معنای عرفی. در عرف، انسان از حیوان برتری دارد؛ اما در جهان‏بینی قرآنی چنین نیست. گاهی انسان از بهائم پست‏تر می‏شود، زیرا بهائم اگر نمی‏بینند و نمی‏شنوند، ابزار دیداری و شنیداری ندارند؛ اما انسان با توجه به اینکه این ابزار را در اختیار دارد اما از آنها برای خویش و اطرافیان بهره نمی‏برد.

قرآن این‏گونه افراد را به "صم" متصف می‏کند، زیرا آنچه می‏شنوند قبول نکرده عمل نمی‏نمایند؛ پس در شنیده‏ها نفعی نمی‏برند و چون حجت بر آنها تمام شده اما تعقل و تفکر نمی‏نمایند، پس عقل ندارند. لذا در پایان می‏فرماید: (الَّذٖینَ لاٰ یَعْقِلُونَ).۴

در بین ادیان موجود، دین اسلام از برهان عقلی واضح و روشن برای دعوت به کلام حق بهره می‏برد. ازآنجاکه حقانیت اسلام به دلیل عقلی به اثبات رسیده، کسانی که با عناد از قبول حق سرباز می‏زنند، در نگاه قرآنی و دستگاه تصوری آن به

1.. انفال: ۲۱.

2.. انفال: ۲۲.

3.. نحاس، اعراب القرآن، ج۲، ص۹۴.

4.. ابن‏عاشور، التحریر و التنویر، ج۹، ص۶۲.


تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن
104

و این رنج‏ها در محضر او رخ می‏دهند و او قادر به رفع و دفع آنهاست، اما علم به عاقبت امور دارد و آن‏چه انجام می‏دهد خالی از مصلحت نیست، تحمل درد و رنج را برای فرد رنج دیده بسی سهل‏تر می‏نماید.

این آیه به علم خداوند درباره رنج بشر تصریح دارد و حتی اعلام می‏کند که خداوند با توجه به این آگاهی، رنج را برای بشر مقدر می‏نماید. در ابتدای آیه آمده است: (کتِبَ عَلَیکمُ الْقِتالُ) و در اثنای آیه آمده (وَهُوَ کرْهٌ لَکمْ). واو در این جمله حالیه است؛۱ پس معنای آیه چنین می‏شود: جنگ بر شما نوشته شده و حال آنکه به سختی آن برای شما علم داریم.۲ لذا در پایان آیه می‏فرماید: (وَاللَّهُ یعْلَمُ وَأَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ).

در رویارویی با پدیده‏های عالم دو علم و یک جهل وجود دارد: یکی علم ما به اینکه خداوند، عالِم به درد و فشار رنج است، و دیگری علم او به زوایای آشکار و پنهان رنج؛ اما چیستی حقیقت رنج و یا به تعبیری چهره پنهان رنج نکته مجهولی است که در پدیده رنج وجود دارد، و همین جهل بشر موجب برخوردهای جاهلانه یا معترضانه از سوی انسان رنج‏دیده می‏شود.

صاحب التحریر والتنویر می‏نویسد: اینکه خداوند بعد از «کُتِبَ عَلَیکمُ الْقِتالُ وَهُوَ کرْهٌ لَکمْ»۳ جمله «عَسی أَنْ تَکرَهُوا شَیئاً وَهُوَ خَیرٌ لَکمْ» را می‏آورد، در صدد تلطیف خاطر فرد رنج دیده است؛ وگرنه نیازی نیست خداوند برای کارهایش دلیل و علت بیاورد. او در جایگاه پروردگارعالمیان قرار دارد، پس امر می‏کند و باید اطاعت شود.۴

1.. دعاس، اعراب القرآن الکریم، ج۱، ص۹۰.

2.. ابن عاشور، التحریر و التنویر، ج۲، ص۳۰۳.

3.. بقره: ۲۱۶.

4.. ابن عاشور، التحریر و التنویر، ج۲، ص۳۰۴.

  • نام منبع :
    تصویر شر در دستگاه معنایی قرآن
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1537
صفحه از 347
پرینت  ارسال به