آیین رونمایی از کتاب مشق ارشاد با حضور رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث و رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث و رئیس بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی و رئیس پژوهشکده اخلاق و روان شناسی اسلامی و مولف کتاب برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، دکتر عبدالله عمادی، نویسنده کتاب مشق ارشاد، در آیین رونمایی از این کتاب ضمن تقدیر و تشکر از همه کسانی که در انتشار این اثر نقش داشتند، عنوان کرد: این آیین از دو جهت برای من مسرت بخش است اول اینکه لطف و محبت اساتید را میبینم که امیدوارم مورد رضایتشان باشد و دوم این که بذری که خداوند در اختیار بنده قرار داد امروز گل گرد و به بار نشست که امیدوارم قدردان آن باشم.
وی با اشاره به اینکه هر کتابی برای یک تغییر است، تصریح کرد: این کتاب برای کسانی است که در اصل امر به معروف تردید ندارند و دوست دارند امر به معروف کنند اما در عمل خود را مؤثر و کارآمد نمی بیینند و دوست دارند در روش های خود تغییر ایجاد کنند.
وی با بیان اینکه در آموزش امر به معروف درگیر دو نگاه کاهی (ساده اندیش) و کوهی (صعب اندیش) هستیم که مشق ارشاد سعی کرده است به این دو تعادل بخشد، گفت: در ماهیت امر و به معروف متقاعد سازی و اثرگذاری وجود دارد. اینکه بگوییم امر به معروف و نهی از منکر باید متقاعدکننده باشد، یک گزاره تحلیلی است چرا که امر و نهی در زبان عربی به معنای طلب و برانگیختن است بنابراین هر قول یا فعلی که وادارنده یا بازدارنده باشد را شامل می شود. اما برخی به اشتباه تصور میکنند که امر به معنای دستور است و امر به معروف حتما باید با ادبیات دستوری انجام شود. این ناشی از خلط زبانی عربی و فارسی است.
دکتر عمادی بیان کرد: این کتاب در شش فصل نوشته شده است که فصل اول به مفاهیم و مبانی امر به معروف، تأثیر گذاری و اقناع سازی و فصل دوم به ویژگیهای شخصیتی و منش آمر به معروف پرداخته است. نتیجه این فصل، یک الگوی ۱۸ عاملی است که مؤلفه های اصلی آن شش خصیصه خردمندی، صداقت، اقتدار، مهرورزی، انصاف و خوش خلقی اند.
وی ادامه داد: امروزه ما باید بر اساس این مدل نیروسازی کنیم. مثلا در اتفاقات اخیر شاهدیم که جبهه کفر و ضلال چطور برای خودش آدم می خرد و می سازد تا اهدافش را پیش ببرد اما ما در این زمینه ضعفهای زیادی داریم زیرا افراد عالم و دغدغه مند بسیاری داریم که ویژگی و توانایی این کار را ندارند و باید با نیروسازی تراز این خلأ را پر کنیم.
پژوهشگر گروه اخلاق کاربردی پژوهشکده اخلاق و روان شناسی اسلامی در ادامه به گزارش فصول بعدی کتاب پرداخت و افزود: فصل سوم وارد محتوای پیام شده است که شامل دو دسته است؛ پیامهای پیش اقناع گر که نقش مقدمه سازی و ارتباط سازی را دارند. و پیام های اقناعی که شامل درخواست اصلی از مخاطبند.
وی بیان کرد: فصل چهارم وارد بحث شکل ارائه و لحن پیام شده است و به قالب مکتوب، سؤال و داستان و تأثیر لحنهای خطابی و غیرخطابی، دستوری و توصیه ای، قاطعانه و طنز، توبیخی و تمنایی پرداخته است.
عمادی یادآور شد: فصل پنجم به شیوههای ارائه پیام هدایتگر و فصل ششم به موضوع امر به معروف در اماکن زیارتی پرداخته است و با محوریت سه مسأله حرمت شکنی، پوشش زائران و حمایت معنوی، ۱۰ امر به معروفی که خادمان و زائرین میتوانند انجام دهند را بیان کرده است.
این پژوهشگر اضافه کرد: مقارن شدن این اثر با این ایام را به فال نیک میگیریم اما تأسّف دارد که چرا اول باید هزینه کنیم تا احساس نیاز به وجود بیاید. در عین حال فرصت مناسبی است که بر اساس این کار که درآمدی به ادبیات علمی امر به معروف و نهی از منکر در حیطه کارآمدی و اثربخشی است، همایش ها و دوره ها و مقالات متعددی نگاشته شود تا ادبیات غنی تری به وجود بیاید. ایشان همچنین اظهار امیدواری کرد که اقدامات ترویجی مانند تولید محتوا و تهیه متون آموزشی عمومی بتواند به تحقق هدف این اثر و تقویت حکمرانی مردمی در این زمینه بینجامد.
لازم به ذکر است آیین رونمایی از کتاب "مشق ارشاد؛ تأثیر گذاری و متقاعد سازی در «امر به معروف و نهی از منکر" از آثار پژوهشگاه قرآن و حدیث، با حضور حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی قاضی عسکر، رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث و سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر رضا برنجکار، رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث و آقای دکتر احد فرامرز قراملکی، رئیس بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی و حجت الاسلام مهدی شریعتی تبار، مدیر گروه فقه بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی و حجت الاسلام و المسلمین دکتر عباس پسندیده، رئیس پژوهشکده اخلاق و روان شناسی اسلامی و آقای دکتر عبدالله عمادی، مؤلف کتاب امروز پنجشنبه ۱۹ آبان ماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۰ در سالن جلسات موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث برگزار گردید.