نقل كرده است.۱ طبق برخی گزارشها، وی در ملاقاتهای یونس با امام رضا علیه السلام همواره ملازم استادش بوده است.۲ همو در سال ۱۹۹ قمری به همراه یونسبن عبدالرحمان و سایر آل یقطین، خدمت امام رضا علیه السلام رسیده و در حضور یونس از اتهامات اصحاب امامیه نسبت به جریان كلامی هشامبن حكم، نزد امام علیه السلام گلهگزاری کرده است؛۳ همچنین در آن ملاقات، یقطینی و هشام مشرقی بر انطباق دیدگاههای خود با آموزههای اهل بیت علیهم السلام تأکید ورزیدهاند.۴
جعفر یقطینی مانند استادش یونسبن عبدالرحمان با خط فكری غالیان رابطه خوبی نداشت و اخباری را در نكوهش كسانی مانند ابوالخطاب و مغیرةبن سعید نشر میداد.۵ باید افزود که امروزه، دیدگاههای کلامیِ زیادی از یقطینی در منابع یافت نمیشود.
ابوجعفر محمدبن عیسیبن عبید - از اصحاب امام رضا علیه السلام، امام جواد علیه السلام، امام هادی علیه السلام و امام عسکری علیه السلام - ۶ برادر کهتر جعفربن عیسیٰ یقطینی نیز در شمار شاگردان نامور یونسبن عبدالرحمان قرار داشته است.۷ او در محله سوق العطش۸ بغداد
1.. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۷۷۹.
2.. همان، ص۷۸۱-۷۸۲، ۷۸۹.
3.. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۷۸۹.
4.. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۷۹۰.
5.. همان، ص۴۸۹، ۸۲۹.
6.. خویی، معجم رجال الحدیث، ج۱۸، ص۱۱۹-۱۲۰.
7.. نک: کلینی، الکافی، ج۱، ص۴۰، ۴۲، ۵۷- ۵۸، ۷۰، ۳۸۸؛ شیخ صدوق، التوحید، ص۹۳، ۱۳۸، ۳۱۲، ۳۲۹، ۳۵۴.
8.. نجاشی، رجال، ص۳۳۴.