363
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

حضور داشتند، همچون بغداد، کوفه، قم و مصر به داد و ستد حدیثی مشغول بودند.

دو جریان فکری دیگر، یکی مربوط به غالیان و مدعیان بابیت امام دوازدهم علیه السلام می‌شود که در اواخر سده سوم و اوایل سده چهارم در بصره حضور داشتند و دیگری جریانی است که به غلو متهم شدند. پیشینه تاریخی جریان متهمان به غلو در بصره، به سال‌های ابتدایی سده دوم، شامل متهمان به غلو کیسانی همچون سید حمیری و عبداللّه‌‌بن ناوس باز می‌گردد. پس از آن در اواخر همان سده و اوایل سده سوم می‌توان به طور دقیق، فعالیت‌های این طیف از محدثان شامل شخصیت‌های تأثیرگذاری همچون عبداللّه‌‌بن اصم مسمعی و ابن جمهور عمی بصری را پیگیری کرد.

جریان فکری دیگری که به راستی تا کنون هیچ تحقیق مبسوطی درباره آنان و نقش آنها در مجادلات سیاسی و کلامی و همچنین نشر اخبار تاریخی کلامی انجام نشده، جریان تاریخ‌‌نگاران بصری است.

اکنون بعد از تحقیقات حاضر، چندان دور از انتظار نیست که مکتب تاریخی بصره را مستقل از مکتب کوفه به شمار آوریم. به سبب حضور قبایل گوناگون و نایکسان در بصره و نقش آن شهر در گسترش فتوحات و ‌همچنین وقوع رویدادهای چالش برانگیز سیاسی و فکری چون جنگ جمل در آن سامان، بصری‌ها بیش از هر چیزی به تاریخ‌‌نگاری توجه نشان داده‌اند. هر چند پیدایش مکتب تاریخ‌نگاری بصره تقریباً به سده اول هجری باز می‌گردد، اما در سده دوم و سوم دانش تاریخ‌نگاری در عرصه‌های مختلفی در بصره رشد فزاینده‌ای داشته است.

به نظر می‌رسد درگیری‌های فکری و کلامی در سده‌های دوم و سوم در بصره، موجب گسترش مباحثات تاریخی و تاریخ‌نگاری در این عصر شده است. به ویژه آنکه جریان مقتدر کلامی معتزله در کنار شیعه، خوارج و اهل حدیث در بصره فعالیت می‌کردند و رویداد‌های تاریخی چون ماجرای جانشینی پیامبر صلی الله علیه و اله و درگیری‌های صحابه، نیز بسترساز پاره‌ای از موضوعات بحث برانگیز کلامی گروه‌های مذکور بوده ‌است. از این رو نیاز بود که هر یک از این گروه‌‌های فکری در


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
362

عسکرمُکرَم که به نظر می‌رسد کاملاً از چشم پژوهشگران حوزه تاریخ تشیع پوشیده مانده است، شهرکی دانشگاهی در نزدیکی اهواز و تحت سیطره فرهنگی بصره بود که دانشمندان علوم مختلف، حتیٰ دانش پزشکی و همچنین جویندگان دانش‌های متعدد، در آنجا گرد هم آمده بودند. شیعیان دست کم در نیمه اول سده سوم هجری، پا به آنجا گذاشتند تا جایی که در طی سده‌‌های سوم و چهارم، شمار قابل توجهی از دانشمندان امامی در آنجا می‌زیستند؛ شخصیت‌هایی همچون ثبیت‌بن محمد عسکری، عبدالرحمان‌بن احمد‌بن جبرویه عسکری، محمد‌بن عبداللّه‌بن مملک اصفهانی در سده سوم و محمدبن علی‌‌بن عبدک در سده چهارم. احتمالاً سایر متکلمان امامی همچون ابومحمد و ابوسهل نوبختی نیز با جریان کلامی امامیه در عسکرمُکرَم ارتباط داشتند.

محدثان امامیه، جریان فکری بعدی بصره را شکل می‌دهند. تا پیش از مهاجرت اصحاب کوفی به بصره در اوایل سده دوم، صرف نظر از برخی اصحاب امیرالمؤمنین علیه السلام و در ادامه برخی اصحاب امام باقر علیه السلام نمی‌توان از یک جریان منسجم و فعال حدیثی در بصره سخن به میان آورد.

در خلال نیمه اول سده دوم تا اوایل سده سوم، هم‌‌زمان با آغاز فعالیت‌های کلامی معتزله در بصره و با فروکش کردن فضای عثمانی‌‌گرایی مخالف اهل بیت‌‌ علیهم السلام در آنجا، برخی محدثان سرشناس کوفه به بصره مهاجرت کردند. حضور هم‌‌زمان این دو گروه، سرعت افول عثمانی‌‌گرایی را دو چندان کرد. زندانی شدن امام کاظم علیه السلامدر بصره به مدت یک سال و ارتباطات ایشان از درون زندان با شیعیان و همچنین حضور امام رضا علیه السلام به مدتی کوتاه در این شهر، در تقویت این جریان بی‌‌تأثیر نبوده است. این جریان حدیثی پس از سال‌ها رکود و بعد از یک دوره نه چندان کوتاه تا زمان غیبت صغرا - که جریان حدیثی امامیه در بصره کم فروغ شد - در ابتدای سده چهارم و با کاهش فشارهای سیاسی، بار دیگر فعالیت خود را از سر گرفت. در کشاکش سده‌های سوم و چهارم، این جریان حدیثی با شهرهای مهم دیگر که شیعیان در آن

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9951
صفحه از 478
پرینت  ارسال به