337
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

علی‌بن جهم پدرش را به دلیل انتخاب اسم «علی» برای وی، سب می‌کرده است.۱ البته او به تبع مخدومش متوکل با معتزلیان نیز خصومت داشته و هنگامی که متوکل عباسی، احمد‌بن ابی‌‌دؤاد، وزیر اعتزال‌‌گرای عباسی را تبعید کرد، ۲ علی‌بن جهم نیز با اشعارش ابن ابی‌دؤاد معتزلی را نکوهش و هجو نمود.۳

در میدان شعر اعتقادی و کشاکش شاعران مذهبی، شعرای شیعه و هوادار اهل بیت‌‌ علیهم السلام نیز بی‌‌کار ننشسته و تنها نظاره‌‌گر نبوده‌اند، بلکه آنها نیز شجاعانه در این کارزار عقیدتی، به دفاع از آموزه‌های شیعی و حریم اهل بیت‌‌ علیهم السلام پرداختند. تا جایی‌که درباره کمیت‌بن زید اسدی (م.۱۲۶ق) شاعر مشهور عرب، گفته‌اند: «كان جدلاً و كان أول من ناظر فی التشیع».۴

خندق‌بن مره اسدی از شعرای شیعه و از دوستان کُثّیر عزه، در موسم حج، از جور و ستم‌هایی که به اهل بیت‌‌ علیهم السلام روا داشته بودند، سخن به میان آورد و از دو خلیفه نخستین برائت جست؛۵ البته در آنجا بر سرش ریختند و او را شهید کردند.۶ گفته شده ابوعباده بحتری (م.۲۸۴ق) در واکنش به اشعار توهین‌‌آمیز مروان‌بن ابی‌حفصه - شاعر دربار هارون عباسی - نسبت به امیرالمؤمنین علیه السلام، وی را با سرودن ابیاتی سرزنش نمود.۷ همچنین ابوالعیناء بصری (م.۲۸۲ق) در مقابل اشعار کینه‌توزانه علی‌بن جهم بغدادی راجع به امام علی علیه السلام واکنش تندی نشان داد.۸

1.. ذهبی، تاریخ الاسلام، ج۱۸، ص۳۵۷؛ البته کسان دیگری نیز بوده‌اند که به دلیل دشمنی با امیرالمؤمنین‌ علیه السلام پدران‌‌شان را ناسزا می‌گفتند، چرا که نام علی را برای آنان برگزیده است؛ که علی‌بن الجعد از جمله این افراد بوده است. (ابن‌کثیر، البدایة والنهایة، ج۲، ص۲۵۸).

2.. ابوالفرج اصفهانی، الاغانی، ج۱۰، ص۳۹۴.

3.. همان.

4.. ابن‌عساکر، تاریخ مدینة دمشق، ج۵۰، ص۲۳۲.

5.. ابوالفرج اصفهانی، الاغانی، ج۱۲، ص۳۹۳.

6.. همان.

7.. همان، ج۱۰، ص۳۸۴-۳۸۵.

8.. ابوالفرج اصفهانی، الاغانی، ج۱۰، ص۳۸۵.


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
336

در آن دوران با تمایلات مذهبی و گرایش‌های کلامی آمیخته بوده است، از همین رو شاعران خواه ناخواه به عرصه مجادلات کلامی و مذهبی کشیده می‌شدند.

یکی از نزاع‌های دامنه‌دار در سده‌های نخستین، نزاع اهل بیت علیهم السلام با خلفا و خط خلافت بوده است، که در این درگیری اعتقادی سیاسی، شاعران نیز به هواداری از طرفین وارد شده‌اند. بسیارند شعرایی که برای خوشایند دستگاه خلافت و در تخطئه اهل بیت علیهم السلام شعر سروده‌اند. مثلاً ابو‌سلمه خالد‌بن سلمه‌بن العاص مخزومی از رؤسای مرجئه، که از دشمنان امام علی علیه السلام به شمار می‌رفته، ۱ به نفع مروانیان شعر می‌سروده و حتیٰ رسول خدا صلی الله علیه و اله را نیز با سروده‌هایش هجو می‌کرده است.۲ همچنین مروان‌بن ابی‌‌حفصه (م.۱۸۲ق) شاعر ناصبی و دشمن خاندان نبوی۳ که با هجو و نکوهش علویان، خود را به هارون خلیفه عباسی نزدیک کرد.۴ همو است که بعضی از اشعارش - مبنی بر رد حقانیت اهل بیت علیهم السلام در ماجرای خلافت، - حضرت رضا علیه السلام را ناراحت و آزرده خاطر ساخته بود.۵

در روزگار متوکل عباسی، خلیفه‌ای که در دشمنی با اهل بیت علیهم السلام و به ویژه با امیرالمؤمنین علیه السلام شهره بود، شعرای درباری بیش از پیش به مبانی اعتقادی و اصول مذهبی شیعه حمله‌‌‌‌‌‌‌‌ور شدند. یکی از آنان علی‌بن جهم بغدادی (م.۲۴۹ق) شاعر معروف و از نزدیکان متوکل می‌باشد که ناصبی بود و با حضرت علی علیه السلام دشمنی داشته است؛۶ از این رو آن حضرت و شیعیانش را هجو می‌نمود.۷ به گفته مسعودی،

1.. ابن‌حجر، تهذیب التهذیب، ج۳، ص۸۳.

2.. همان.

3.. ابن‌معتز، طبقات شعراء المحدثین، ص۶۹.

4.. خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۱۳، ص۱۴۴؛ گمان می‌رود تمجید فراوان او از هارون‌‌الرشید و هجو مخالفان او موجب شده، او به مروان‌بن ابی‌‌حفصه رشیدی خوانده شود. (ابن‌ندیم، الفهرست، ص۱۸۲).

5.. شیخ صدوق، عیون أخبار الرضا، ج۲، ص۱۸۹.

6.. ذهبی، تاریخ الاسلام، ج۸۱، ص۳۵۶.

7.. ابوالفرج اصفهانی، الاغانی، ج۱۰، ص۳۸۴.

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9858
صفحه از 478
پرینت  ارسال به