317
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

محمد‌بن زکریای غلابی را باید یکی از برجسته‌ترین و فعال‌ترین مورخان در حوزه تاریخ‌نگاری بصره برشمرد. نویسندگان از او با تعابیری چون «صاحب حکایات و اخبار»، ۱ «کان اخباریاً واسع العلم»، ۲ «کان احد اصحاب السیر و الاحداث و المغازی و غیر ذلک من علوم الادب»، ۳ «کان راویه للاخبار علامه»۴ یاد کرده‌اند. همچنین گزارش‌های تاریخی فراوانی از او در منابع شیعه و سنی یافت می‌شود.

غلابی یکی از سرشناس‌ترین و تأثیرگذارترین مورخان در جریان تاریخ‌نگاری امامیه نیز محسوب می‌شود که گرایش‌های شیعی خویش را پنهان نمی‌کرد و در راستای اهداف مذهبی خود به نقل وقایع تاریخی می‌پرداخت. از این رو مخالفان، با تعبیر «غالیاً فی التشیع» از او نام برده‌اند.۵ غلابی، اخباری درباره فضایل اهل بیت‌‌‌ علیهم السلام خصوصاً امام علی علیه السلام۶ و همچنین درباره تنقیص خلفا و دشمنان اهل بیت علیهم السلام۷ در عرصه تاریخ‌نگاری بصره انتشار داده بود که مخالفان، آن اخبار را برنتافته۸ و با عنوان «مناکیر» از آنها یاد می‌کردند؛۹ از همین رو، او را به وضع حدیث متهم کرده و تضعیف نموده‌اند.۱۰ در مقابل، نویسندگان شیعی وی را به عنوان فردی

1.. ابن‌حبان، الثقات، ج۹، ص۱۵۴.

2.. نجاشی، رجال، ص۳۴۶.

3.. ابن‌ساعی، الدر الثمین فی اسماء المصنفین، ص۲۱۵-۲۱۶.

4.. ذهبی، تاریخ الاسلام، ج۲۱، ص۲۵۹.

5.. ابن‌جوزی، الموضوعات، ج۳، ص۲۷۸.

6.. برای نمونه نک: شیخ صدوق، علل الشرایع، ج۱، ص۱۳۷، ۱۳۸، ۱۷۸، ۲۰۹؛ شیخ صدوق، معانی الأخبار، ص۵۵، ۶۴؛ ابن‌شهرآشوب، مناقب آل ابی‌‌طالب، ج۲، ص۱۱؛ ابن‌بطریق، عمده عیون صحاح الاخبار، ص۳۵۹، ۳۶۹؛ طبرانی، معجم الکبیر، ج۳، ص۴۴؛ ابن‌عساکر، تاریخ مدینة دمشق، ج۴۲، ص۴۹، ۵۰؛ ذهبی، میزان الاعتدال، ج۳، ص۵۵۰.

7.. همان، ج۱، ص۳۷۹، ۳۸۰، ۴۲۱- ۴۲۲؛ ج۲، ص۴۴- ۴۵.

8.. ابن‌حبان، الثقات، ج۹، ص۱۵۴.

9.. ابن قطلوبغا، الثقات ممن لم تقع فی الکتب السته، ج۸، ص۲۹۴-۲۹۵.


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
316

در ادامه، آن نقل‌ها را با تعبیر «اراجیف و اباطیل» وصف کرده است.۱ با این حال ابوالفرج اصفهانی گزارش‌های قابل توجهی از آنها را در آثارش باز نشر داده است.

منقولات تاریخی باقی‌مانده از ابوالحسن نوفلی بصری، غالباً به موضوعاتی چون زندگی ائمه علیهم السلام و فضایل اهل بیت علیهم السلام و همچنین به سرگذشت بعضی علویان اختصاص دارد.۲ او شاگردان زیادی را در عرصه تاریخ‌نگاری بصره تربیت کرد. از جمله آنها احمد‌بن عبیداللّه ثقفی (م.۳۱۴ق) و احمد‌بن عبدالعزیز جوهری (م.۳۲۳ق) می‌باشند که در ادامه به آنان می‌پردازیم.

محمد‌بن زکریا غلابی (م.۲۹۸ق)

ابوعبداللّه محمد‌بن زکریا‌بن دینار غَلابی جوهری بصری۳ معروف به ابن‌ زکرویه، ۴ از جمله نامدارترین تاریخ‌نگاران امامیه در بصره به شمار می‌رود. او اهل بصره و از تبار قبیله بنی‌‌غلاب می‌باشد.۵ غلابی در میان جامعه امامیه بصره، از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است؛ تا جایی‌که رجال‌‌شناسان امامی با تعبیر «وجهاً من وجوه اصحابنا بالبصره» از او یاد کرده‌اند.۶

1.. «كان یقول بالإمامة فیحمله التعصب لمذهبه على الحیف فیما یرویه ونسبه من روى خبره من أهل هذا المذهب إلى قبیح الافعال، وأكثر حكایاته فی ذلك بل سائرها عن أبیه موقوفاً علیه لا یتجاوزه، وأبوه حینئذ مقیم بالبصرة لا یعلم بشئ من اخبار القوم. إلا ما یسمعه من السنة العامة على سبیل الأراجیف والأباطیل، فیسطره فی كتابه عن غیر علم»( ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، ص۵۶).

2.. برای نمونه نک: شیخ صدوق، عیون أخبار الرضا، ج۱، ص۷۰، ۷۳، ۷۷، ۸۲؛ ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، ص۲۷۸، ۲۹۴، ۳۰۹، ۳۲۴، ۳۴۴؛ شیخ طوسی، الأمالی، ص۳۲۶، ۴۶۳؛ نسائی، خصائص امیرالمؤمنین علیه السلام، ص۷۳-۷۴.

3.. در منابع گاهی با عنوان غلابی گاهی با عنوان جوهری از او یاد می‌شود (شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص۵۳۲).

4.. سمعانی، الانساب، ج۴، ص۳۲۱.

5.. نجاشی، رجال، ص۳۴۶.

6.. همان.

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9877
صفحه از 478
پرینت  ارسال به