در جهان اسلام رایج بود به شمار میرفت، مورد اقبال عمومی قرار گرفت. هر چند شیعیان در تمام سالهایی که در بغداد سکونت داشتند، اغلب مورد آزار خلفا بودند و همواره در اقلیت قرار داشتند، اما این موضوع چیزی از اشتیاق زیاد آنان به بغداد کم نمیکرد. خلفای عباسی در بدو تأسیس این شهر، به منظور توسعه دانش، شرایط را برای بروز و ظهور جریانهای مختلف اسلامی و غیر اسلامی فراهم میکردند. مناظرات علمی که در حضور خلفا و کارگزاران عباسی انجام میشد، دلیل دیگری بر این رویکرد آنان بود؛ رویکردی که بغداد را در یک فاصله کوتاه با سرعت چشمگیری در شمار شهرهای مهمی همچون بصره و کوفه قرار داد.
بغداد اولین مقصد مهاجرت کوفیانی بود که حتیٰ در دوران اقتدار مدرسه کوفه، به ارائه معارف و اندیشههای خود در خارج از کوفه تمایل داشتند؛ به همین علت فصل اول این رساله به این شهر اختصاص یافت. در بخش اول این فصل، شرایط عمومی فکری و فرهنگی بغداد در آن دورهها به طور گذرا توصیف شده است. بخش دوم، شناسایی و تحلیل جریانهای فکری امامیه که در بغداد حضور فعال داشتند را هدف گرفته است. حضور این جریانها در بغداد آنقدر پررنگ شد که کمکم این شهر به محلی برای تضارب آرای دانشمندان امامی و همچنین تبادل فکری آنها با اندیشمندان سایر مکاتب فکری تبدیل شد. بیشتر تمرکز این فصل علاوه بر شناسایی این جریانها، این هدف است که نقش جریانهای تفکر امامیه در میراثداری و حفظ تمام آنچه که به عنوان هویت امامیه مدّ نظرشان بوده، روشنتر شود.
نگاهی گذرا به جریانهای فکری و فرهنگی بغداد در سدههای سوم و چهارم
جریانهای فکری غیر شیعی بغداد
معتزله
جریان آزاداندیش معتزله یکی از مهمترین و بارزترین جریانهای فکری بغداد