131
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

و تأثیرگذار قمی نیز سفری به بغداد داشته كه تلعكبری در طی آن سفر، با وی دیدار كرده است.۱ البته دو تن از شاگردان او به نام‌های جعفربن ‌مؤمن قمی و ابن ‌ابی‌‌جید قمی بسیاری از منقولات وی را در بغداد نشر ‌داده‌اند.۲ افزون بر این، احمدبن ‌محمد فرزند ابن ‌ولید قمی نیز فعالیت‌های علمی و حدیثی را در بغداد دنبال می‌كرده كه شیخ مفید از طریق وی به روایات قمی‌ها۳ و برخی آثار اصحاب نخستین دست پیدا كرده است.۴ ظاهراً ابن ‌بطه قمی كه از سوی برخی قمیان به ضعف و اختلاط در اسناد متهم شده بود، نیز به بغداد مهاجرت نمود و در محله نوبختیه آن شهر ساكن گردید.۵ احتمال می‌رود که او به دلیل اتهام یاد شده، قم را به سوی بغداد ترک كرده باشد.

به هر روی، این موج مهاجرت قمیان به بغداد، پس از نسل اول مهاجران نظیر احمدبن ‌ادریس، ابن ‌بابویه و كلینی، با ورود شاگردان آنها به بغداد همچنان تداوم یافت. در اواخر نیمه اول سده چهارم هجری، محمدبن ‌احمدبن ‌‌داود (د.۳۶۳ق) فقیه نامور و محدث برجسته قمی وارد بغداد گردید و تا زمان مرگش در آنجا مسكن گزید.۶ وی در قم از جایگاه بالای علمی برخوردار بود، تا آنجا كه نجاشی با تعبیر «شیخ هذه الطائفه و عالمها، و شیخ القمیین فی‌ وقته و فقیههم» از او یاد كرده است.۷ ابن‌ داود در پاره‌ای از مسائل فقهی با برخی فقهای قمی درگیری داشته است،۸ ولی نمی‌دانیم که مهاجرت وی به بغداد، به سبب این اختلافات بود یا نه. به هر روی

1.. شیخ طوسی، رجال، ص۴۳۹.

2.. همان.

3.. ناقل اكثر روایات وی شیخ مفید است. (خویی، معجم رجال الحدیث، ج۳، ص۴۲).

4.. شیخ طوسی، الفهرست، ص۱۵۰.

5.. نجاشی، رجال، ص۳۷۳.

6.. همان، ص۳۸۴-۳۸۵.

7.. همان، ص۳۸۴.

8.. او كتاب الرد على ابن‌ قولویه فی الصیام را در رد ابن ‌قولویه عالم برجستۀ قمی نوشته بود و ابن‌ قولویه نیز در ردّ وی كتابی به نام كتاب الرد على ابن‌ داود فی عدد شهر رمضان را نگاشته بود (نجاشی، رجال، ص ۳۸۴، ۱۲۴).


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
130

روایات برای عرضه آن، راهی بغداد به عنوان بزرگ‌‌ترین مركز علمی جهان اسلام شدند. به نظر می‌رسد كه از دهه‌های اولیه سده چهارم هجری با هجرت محدثان قمی به بغداد، فعالیت‌های حدیثیِ آنان درآن شهر آغاز شد۱ و تا سال‌های ۳۵۲ ق و ۳۵۵ ق با سفر ‌شیخ صدوق به بغداد، به نقطه اوج و نهایی خویش رسید. ظاهراً احمدبن ‌ادریس قمی (م.۳۰۶ق) نخستین فرد از محدثان قم می‌باشد كه در بغداد به نقل حدیث قمیان اهتمام ورزیده است.۲ گمان می‌رود که فرزندش حسین‌‌بن ‌احمد نیز در بغداد نقل حدیث می‌كرده است.۳

علی‌‌بن ‌بابویه (م.۳۲۹ق) یكی دیگر از عرضه‌‌كنندگان حدیث قم در بغداد به شمار می‌رود. او در سفرش به بغداد در سال ۳۲۸ق، اجازه تمام آثارش را به ابوالحسن كلواذانی یكی از علمای امامی مذهب آن شهر داد.۴ كسانی چون ابن‌ ابی‌الیاس كوفی - مقیم بغداد - و تلعكبری نیز از او حدیث فرا گرفته‌اند.۵ كلینی نیز با عرضه كتاب ارزشمند كافی، نقش مهمی برای نشر حدیث قم در بغداد داشته است. همچنین سلامةبن ‌محمد ارزنی(م.۳۳۹ق) از شاگردان علی‌‌بن ‌بابویه، ابن ‌ولید و ابن‌ ‌بطه قمی - در اواخر دهه ۲۰ سده چهارم - در بغداد رحل اقامت افكند.۶ او علاوه بر تحدیث و تعلیم حدیث در بغداد، ۷ نزد محدثان بزرگی چون ابن‌ ابی‌الثلج بغدادی حدیث آموخت.۸ ظاهراً ابن ‌ولید قمی (م.۳۴۳ق) محدث ممتاز

1.. در اواخر دهۀ سوم سدۀ‌ چهارم هجری جمع قابل توجهی از قمیان در بغداد حضور داشته‌اند. (شیخ طوسی، الغیبة، ص۳۲۲).

2.. تلعكبری راوی شهیر امامیه در منزل ابن‌ همام از او روایت شنیده است. (شیخ طوسی، رجال، ص۴۱۱).

3.. همان، ص۴۲۳.

4.. نجاشی، رجال، ص۲۶۱-۲۶۲.

5.. شیخ طوسی، رجال، ص۴۲۶-۴۲۷‌،۴۳۲.

6.نجاشی، رجال، ص۱۹۲.

7.. تلعكبری به سال ۳۲۸ ق در بغداد از او حدیث آموخته است. (شیخ طوسی، رجال، ص۴۲۷).

8.. نجاشی، رجال، ص۳۸۲.

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9993
صفحه از 478
پرینت  ارسال به