109
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

شخصیت مؤثر دیگری كه در تأسیس و توسعه جریان حدیثی بغداد نقش داشت، ابواحمد محمد‌بن ‌ابی‌عمیر‌(د.۲۱۷ق) شاگرد عبدالرحمان‌‌بن ‌حجاج است كه از او با عنوان «بغدادی الاصل و المقام» یاد كرده‌اند.۱ این محدث شهیر بغدادی نزد عالمان شیعه و سنی از جایگاه بلندی برخوردار بود۲ تا جایی‌كه جاحظ معتزلی(د.۲۵۵ق) از وی با تعبیر «وجهاً من وجوه الرافضه» نام برده است.۳ ابن‌ ابی‌‌‌عمیر افزون بر نقل حدیث از امام رضا علیه السلام و امام جواد علیه السلام، نزد بیش از ۶۰ نفر از اصحاب امام صادق علیه السلام و امام كاظم علیه السلام نیز اخذ روایت كرده بود.۴

با نگاهی به شمار راویان و شاگردانش می‌توان دریافت كه وی نقش پررنگی در گسترش حدیث امامیه در بغداد داشته است. به گفته احمدبن ‌محمدبن ‌خالد برقی، وی ۹۴ كتاب تألیف كرده بود.۵ او اصول حدیثی‌ فراوانی را در اختیار داشت كه حتیٰ پس از تلف شدن آنها - با تکیه بر حافظه قوی خویش- نزدیک به ۴۰ دفتر از آن اصول را احیا كرد.۶

امروزه تنها بیش از ۶۰۰ روایت از او در مصادر روایی امامی یافت می‌شود۷ كه این میزان نیز قابل ‌توجه است. شمار قابل‌ توجهی از آثار ابن‌ ابی‌‌عمیر از طریق راویان

1.. نجاشی، رجال، ص۳۲۶.

2.. نجاشی در این‌باره می‌نویسد: «جلیل القدر عظیم المنزلة فینا و عند المخالفین» (نجاشی، رجال، ص۳۲۶).

3.. نجاشی این مطلب را از كتاب البیان و التبیین جاحظ نقل می‌كند.(همان) البته در كتاب البیان و التبیین كه اكنون در دست است، با قدری تغییر بیان شده است. (جاحظ، البیان و التبیین، ج۱، ص۸۸) همچنین جاحظ در كتاب المفاخرة بین العدنانیة و القحطانیة (نجاشی، رجال، ص۳۲۶) در موضوع برتری عدنانی‌ها بر قحطانی‌ها، ابن‌ ابی‌عمیر را متقی‌ترین، با ورع‌ترین، عابدترین و یگانۀ اهل روزگار خویش وصف نموده است. (شیخ طوسی، الفهرست، ص۲۱۸).

4.. خویی، معجم رجال الحدیث، ج۱۵، ص۲۹۹-۳۰۰.

5.. نجاشی، رجال، ص۳۲۷.

6.. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۸۵۴.

7.. خویی، معجم رجال الحدیث، ج۱۵، ص۲۹۸.


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
108

دهه‌های نخستین سده سوم هجری به اوج خود رسید. با شروع نفوذ امامیه و گسترش اندیشه آن، به تدریج نگرانی از سوی دستگاه خلافت پیدا شد و فشارها بر گروه‌های شیعی آغاز گردید، ۱ تا جایی‌كه در بغداد جریان كلامی امامیه در اواخر قرن دوم بر اثر تنگناهای سیاسی به افول گرایید، ولی با این وجود، جریان حدیثی حدود نیم قرن در بغداد تداوم یافت، چه آنكه مواجهه با جریان‌های فكری رقیب در قالب مناظرات و ردیه‌‌نگاری‌ها، از مهم‌ترین كاركردهای دانش كلام است. از این رو با تنگ‌تر شدن فضای بیرونی، عملاً جریان كلامی به محاق رفت. اما جریان حدیثی امامیه در بغداد، به دلیل كاركرد درون مذهبی و انتشار پنهانی تا حد زیادی با چنین موانعی روبه‌‌رو نبوده است.

در راه‌‌‌اندازی و سامان‌‌دهی جریان حدیثی امامیه در بغداد، شخصیت‌های مهمی نقش‌آفرینی كرده‌اند. عبدالرحمان‌‌‌بن ‌حجاج كوفی (زنده در اوایل سده سوم) با اقامت در بغداد،۲ یكی از مهم‌ترین پایه‌گذاران كانون حدیثی بغداد است۳ كه نقش به سزایی در پویایی و شكوفایی عرصه نشرحدیث و پرورش شاگردان داشته است. افراد برجسته‌ای چون صفوان‌‌بن ‌یحییٰ و ابن‌ ابی‌ عمیر، حجم قابل توجهی از معارف حدیثی را از او فرا گرفتند. تأثیرگذاری عبدالرحمان‌‌بن‌ حجاج بر سایر اصحاب به قدری برجسته بود كه از وی با عنوان «استاد» شخصیتی چون صفوان‌‌بن‌ یحییٰ یاد كرده‌اند.۴ هم‌زمان با عبدالرحمان‌‌بن ‌حجاج برخی از اصحاب امام كاظم  علیه السلام مانند علی‌‌‌بن ‌ابی‌حمزه بطائنی كوفی و ظریف‌‌بن ‌ناصح كوفی نیز در بغداد حضور داشتند.

1.. برای نمونه: محمدبن ‌ابی‌‌عمیر مدتی را در زندان عباسیان گذراند و حتی تازیانه خورد. (شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۸۵۵؛ نجاشی، رجال، ص۳۲۶)

2.. نجاشی، رجال، ص۲۳۷.

3.. امام صادق علیه السلام به وی فرمود: «یا عبدالرحمن كَلِّم أهل المدینة فانی أحب أن یرى فی رجال الشیعة مثلك» (شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۷۴۱).

4.. شیخ طوسی، رجال، ص۲۳۶.

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10011
صفحه از 478
پرینت  ارسال به