79
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

با این حال از ارتباط احتمالی او با معتزلیان خوزستان چیزی نمی‌دانیم. همچنین گفته شده که پس از مرگ ابوالهذیل علاّف، متکلم نامور معتزله، ابوهاشم جعفری خطاب به خلیفه عباسی گفته است: «ایها الامیر، موت ابی‌الهذیل ثلمة بطیء انسدادها».۱ شاید بتوان این گزارش را نشانه‌ای بر ارتباطات ابوهاشم با محافل عقل‌‌گرایان معتزلی تلقی کرد. ناگفته نماند که پدر او قاسم‌‌بن‌ اسحاق در قیام زیدیان اعتزال‌‌گرا حضور داشته و حتیٰ از سوی محمد نفس زکیه، به عنوان کارگزار به یمن فرستاده شده بود.۲

در این میان جانب‌‌داری ابوهاشم جعفری از جناح کلامی هشام‌‌بن‌ حکم و یونس‌‌بن‌ عبدالرحمان، بیش از هر چیزی قابل توجه است. در نیمه نخست سده سوم هجری که جوّ ضد هشام‌گرایی در میان امامیان شدت یافته بود، ابوهاشم جعفری می‌کوشید تا اخباری را از ائمه علیهم السلام در تأیید هشام‌‌بن حکم و یونس‌‌بن‌ عبدالرحمان منتشر سازد، که چنین اقداماتی در آن برهه حساس و تنش‌‌آفرین، تنها از پیروان فکری هشام و یونس بر می‌آمده است. او سعی داشت تا اتهامات اصحاب مخالف را درباره هشام‌‌بن‌ حکم و یونس‌‌بن ‌عبدالرحمان خنثیٰ نماید. از همین رو، راجع به آن دو به صراحت از ائمه علیهم السلام پرسش می‌کرده و پاسخ تأییدآمیز امامان را نیز نشر می‌داده است. همو است که از امام جواد علیه السلام درباره هشام پرسید و این جواب را شنید: «خدا او را رحمت کند، چقدر از این ناحیه (اهل بیت علیهم السلام) دفاع کرده است».۳

ابوهاشم پیرامون شخصیت یونس‌‌بن‌ عبدالرحمان نیز چنین اخباری را منعکس کرده است.۴ او در تأیید برخی از آثار یونس نقل کرده که امام هادی علیه السلام پس از

1.. قاضی عبدالجبار، فضل الاعتزال، ص۲۶۳.

2.. طبری، تاریخ الطبری، ج۶، ص۱۹۱؛ ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، ص۲۰۱.

3.. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۵۶، «أبی هشام الجعفری، قال، قلت لأبی جعفر علیه السلام: ما تقول فی هشام‌‌بن الحكم؟ فقال: رحمة اللّه ما كان أذبه عن هذه الناحیه».

4.. «أبی‌هاشم الجعفری قال: سألت ابا‌جعفر علیه السلام عن یونس؟ قال: رحمة اللّه؛ داودبن القاسم الجعفری، عن أبی‌جعفربن ‌الرضا علیه السلام قال: سألته عن یونس؟ فقال: مولى آل یقطین؟ قلت: نعم، فقال لی: رحمة اللّه كان عبداً صالحاً». (شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۷۸۱، ۷۸۲، ۷۸۳).


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
78

می‌رود.۱ او در زمره اصحاب امام رضا علیه السلام، امام جواد علیه السلام، امام هادی علیه السلام، امام عسکری علیه السلام و امام مهدی علیه السلام قرار داشته است۲ و ائمه علیهم السلام هماره وی را گرامی می‌داشتند، ۳ تا جایی‌که نجاشی درباره‌اش گفته است: «کان عظیم المنزلة عند الائمة علیهم السلام».۴ ابوهاشم جعفری با توجه به شخصیت علمی ممتاز و جایگاه برجسته اجتماعی‌ خود، نزد اغلب گروه‌های فکری مورد احترام بوده است: جریان‌های متهم به غلو، به منقولات و اخبار وی توجه نشان داده‌اند؛۵ مشایخ بزرگ حدیثی امامیه به نقل احادیث وی اهتمام ورزیده‌اند۶ و حتیٰ نویسندگان عامه با تجلیل از او یاد کرده‌اند.۷ از این رو تشخیص وابستگی فکری و جریانی وی قدری دشوار و پیچیده است. با این همه، برخی گزارش‌‌ها نشان از آن دارند که ابوهاشم جعفری فردی متکلم و خرد‌ورز بوده و با محافل آزاداندیش و عقل‌‌گرا در عراق ارتباط داشته است.

ابوهاشم جعفری در اواخر سده دوم هجری در ناحیه ایذج (ایذه) در منطقه خوزستان به سر می‌برده است.۸می‌دانیم که بخش‌هایی از خوزستان از جمله شهر رامهرمز (در ۱۲۰ کیلومتری ایذه) از پایگاه‌های مهم معتزله به شمار می‌رفته است.۹

1.. دربارۀ این شخصیت نک: مسعودی، مروج الذهب، ج۴ ص۶۳؛ خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۸، ص۳۶۵؛ ذهبی، تاریخ الاسلام، ج۱۹، ص۱۳۲.

2.. شیخ طوسی، الفهرست، ص۱۲۴.

3.. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۸۴۱.

4.. نجاشی، رجال، ص۱۵۶.

5.. ابن‌عیاش جوهری (م.۴۰۱ق) از مشایخ متهم به غلو دو اثر به نام‌های اخبار ابی‌هاشم داود‌بن القاسم الجعفری و شعر ابی هاشم تألیف کرده بود. (نجاشی، رجال، ص۸۶) همچنین حسین‌بن حمدان خصیبی از بزرگان غالیان نصیری برخی از منقولات وی را گزارش کرده است. (خصیبی، الهدایة الکبری، ص۹۴، ۲۵۷-۲۵۸، ۲۹۹، ۳۰۳، ۳۰۴، ۳۶۰).

6.. برقی، المحاسن، ج۱، ص۲۳۹؛ صفار، بصائر الدرجات، ص۳۵۸؛ ابن‌بابویه، الامامه و التبصره، ص۱۰۶، ۱۱۸؛ کلینی، الکافی، ج۱، ص۹۸، ۹۹، ۱۱۸؛ شیخ صدوق، التوحید، ص۸۲، ۸۳، ۱۱۲.

7.. خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۸، ص۳۶۵؛ ذهبی، تاریخ الاسلام، ج۱۹، ص۱۳۲.

8.. راوندی، الخرائج و الجرائح، ج۲، ص۶۶۱.

9.. نشوان حمیری، الحور العین، ص۲۱۲؛ ابن مرتضی، طبقات المعتزلة، ص۹۸.

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9980
صفحه از 478
پرینت  ارسال به