73
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

قرابت فکری این متکلم امامی با هشام‌‌بن‌ حکم چیزی نمی‌دانیم. همچنین از فعالیت‌های کلامی احتمالی او پس از هشام‌‌بن ‌حکم در بغداد اطلاعی نداریم.

پیروان غیر امامی هشام‌‌بن‌ حکم

هشام‌‌بن‌ حکم علاوه بر پیروان امامی‌مذهبش، در میان غیر امامیه نیز علاقه‌‌مندان و طرفدارانی داشته است. شواهدی در دست داریم که عده‌ای غیرشیعی، در پاره‌ای از مباحث کلامی همانند هشام‌‌بن‌ حکم می‌اندیشیدند. از این رو برخی از مخالفان، آنان را در زمره امامیه برشمرده‌اند. یکی از این افراد داودبن ‌راشدبن ‌عبدالرحمان جواربی - از اهالی واسط -۱ از نظریه‌پردازان بزرگ اهل سنت است که پیروانش به «جواربیه» معروف بوده‌اند.۲ برخی از مقالات‌‌نگاران و نویسندگان عامه، داود جواربی را شیعه و از متکلمان بزرگ امامیه معرفی کرده‌اند.

ابن‌حزم اندلسی و به تبع وی ذهبی درباره جواربی گفته‌اند: «کان داود الجواربی من کبار متکلمیهم (امامیه)».۳ در حالی‌که هیچ‌ گاه او در دایره امامیان قرار نداشته است۴ و بزرگان امامی نیز وی را از خود ندانسته‌اند. به نظر می‌رسد آنچه موجب شده تا مخالفان، جواربی را در جرگه متکلمان امامی قرار دهند، شباهت فکری و یا احیاناً تأثیرپذیری جواربی در پاره‌ای از مسائل کلامی، از اندیشمندان امامیه بوده است. گفته شده که داود جواربی به نظریه «جسم لا کالاجسام» باور داشته۵ و حتیٰ ذهبی او را با تعبیر «رأس فی الرفض و التجسیم» معرفی کرده است.۶می‌دانیم که یکی از

1.. دربارۀ او نک: بحشل واسطی، تاریخ واسط، ص۱۷۶؛ ابن‌حجر، لسان المیزان، ج۲، ص۴۲۷.

2.. بغدادی، اصول الایمان، ص۲۶۵؛ ابوالثناء لامشی ماتریدی، التمهید لقواعد التوحید، ص۵۷.

3.. ابن‌حزم، الفصل، ج۴، ص۱۸۲؛ ذهبی، تاریخ الاسلام، ج۱۶، ص۴۳۶.

4.. ابوالحسن اشعری او را در زمرۀ مرجئیان یاد کرده است. (اشعری، مقالات‌الاسلامیین، ص۱۵۳).

5.. شهرستانی، الملل و النحل، ج۱، ص۱۰۵.

6.. ذهبی، میزان الاعتدال، ج۲، ص۲۳.


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
72

نمی‌دهند. اما در منابع عامه کم و بیش می‌توان از خاندان فقیمی اطلاعی کسب کرد. با توجه به نسبت فقیمی، احتمال می‌رود که او از تبار قبیله بنی فُقَیم بوده است.۱می‌دانیم که بخشی از فقیمیان در کوفه اقامت داشته و برخی از محدثان و عالمان اهل‌سنت نیز از تبار این خاندان بوده‌اند. از آن‌جمله می‌توان به عمرو فقیمی و فرزندانش فضیل‌‌بن‌ عمرو فقیمی (م.۱۱۰ق) و حسن‌‌بن‌ عمرو فقیمی (م.۱۴۲ق) اشاره کرد.۲ عمروبن‌ عبدالغفاربن‌ عمرو فقیمی (م.۲۰۲ق) نیز از همین خانواده می‌باشد که از کوفه به بغداد مهاجرت کرده و در آنجا مقیم بوده است.۳ وی شیعه بوده و احادیثی در فضایل امیرالمؤمنین علیه السلام نقل کرده است۴ که رجال‌‌شناسان مخالف نیز به سبب رفض، روایات او را ترک کرده‌اند.۵ به احتمال زیاد عباس‌‌بن‌ عمرو فقیمی - راوی هشام‌‌بن‌ حکم - فرزند همین عمروبن‌ عبدالغفار فقیمی است که ظاهراً در بغداد با هشام‌‌بن‌ حکم مرتبط بوده است.

حسین‌‌بن ‌نُعیم صحاف اسدی کوفی از اصحاب امام صادق علیه السلام، ۶ که نجاشی با تعبیر «متکلماً مجیداً» از او نام برده است، ۷ با هشام‌‌بن‌ حکم و علی‌‌بن‌ یقطین - در زمان امامت امام کاظم علیه السلام- در بغداد هم‌نشینی داشته است.۸ با این حال از

1.. درباره بنی فقیم نک: سمعانی، الانساب، ج۴، ص۳۹۶.

2.. بخاری، التاریخ الکبیر، ج۶، ص۳۸۳-۳۸۴؛ عجلی، معرفة الثقات، ج۱، ص۲۹۹؛ ج۲، ص۲۰۷؛ ابن‌حبان، مشاهیر علماء الامصار، ص۲۶۲.

3.. عجلی، معرفة الثقات، ج۱، ص۴۳؛ خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج۱۲، ص۱۹۷.

4.. ابن‌عدی، الکامل، ج۵، ص۱۴۶.

5.. ذهبی، میزان الاعتدال، ج۳، ص۲۷۲.

6.. شیخ طوسی، رجال، ص۱۸۳.

7.. نجاشی، رجال، ص۵۳.

8.. «الحسین‌‌بن‌ نعیم الصحاف قال: كنت انا وهشام‌‌بن ‌الحكم وعلی‌‌بن‌ یقطین ببغداد فقال علی‌‌بن‌ یقطین: كنت عند العبد الصالح موسى‌‌بن‌ جعفر علیهما السلام جالساً فدخل علیه ابنه الرضا علیه السلام فقال: یا علی هذا سید ولدى وقد نحلته كنیتی فضرب هشام براحته جبهته! ثم قال: ویحك كیف قلت؟ فقال علی‌‌بن یقطین: سمعت واللّه منه كما قلت لك فقال هشام: أخبرك واللّه ان الامر فیه من بعد» (شیخ صدوق، عیون أخبار الرضا، ج۱، ص۳۲).

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9833
صفحه از 478
پرینت  ارسال به