63
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

دستگاه خلافت بر اثر شکنجه، بر حذر داشته است.۱ بعید نمی‌نماید که او به سبب گرایش‌های کلامی، مورد آزار و اذیت خلیفه عباسی قرار گرفته باشد. البته گزارش زیادی از آرا و افکار کلامی محمدبن ‌یونس‌‌بن‌ عبدالرحمان در دست نیست؛ تنها از او روایتی مبنی بر تکذیب ابوبصیر - از اصحاب امامیه - و اندیشه نادرست واقفیان نقل شده است.۲

خط فقهی- اجتهادی یونس‌‌بن‌ عبدالرحمان

هر چند در سده دوم با تلاش‌های صادقین علیهما السلام، فقه امامیه در قالبی مدون عرضه شد، امّا میان برخی اصحاب امامیه در میانه سده دوم، چالش‌‌هایی در فهم اندیشه فقهی وجود داشته است. در این دوره اصحاب امامیه بر پایه موضع‌‌گیری‌های مربوط به کاربرد ادله گوناگون فقهی، به چند گروه متمایز تقسیم می‌شدند که در فقه، تحلیلی فراتر از متون روایات به کار می‌بستند.۳ یکی از شاخص‌ترین جناح‌های فقهی در سده دوم و سوم هجری، جناح هشام‌‌بن ‌حکم و یونس‌‌بن‌ عبدالرحمان می‌باشد که به «اجتهادگرایی» معروف بوده‌اند.۴ ناگفته نماند که کلام‌ورزی آنان در اندیشه‌های فقهی‌شان، بی‌تأثیر نبوده است. باید افزود که هشام‌‌بن‌ حکم در عرصه فقه نیز علاوه بر عرصه کلام، از موقعیتی والا برخوردار بوده است۵ و حتیٰ آثاری چون علل التحریم و الفرائض را در فقه تألیف کرده است.۶ با این حال، آرای فقهی - اجتهادی او‌، چندان در منابع بازتاب نیافته و دیدگاه‌های فقهی شاگردش یونس‌‌بن‌ عبدالرحمان، بیش از وی در

1.. نجاشی، رجال، ص۳۲۶؛ شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۸۵۵.

2.. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۷۷۳.

3.. پاکتچی، «امامیه»، ص۱۶۷ .

4..نک: پاکتچی، «گرایش‌‌های فقه امامیه در سدۀ دوم و سوم»، ص۲۱.

5.. شیخ مفید از هشام ‌بن حکم با تعبیر فقیه یاد کرده است. (شیخ مفید، الفصول المختارة، ص۵۲).

6.. نجاشی، رجال، ص۴۳۳.


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
62

بسیار نزدیک است.۱ شیخ طوسی روایتی ناقص و تأمل برانگیز از دیدگاه هشام مشرقی و یونس و زرارة‌‌بن‌ اعین، درباره انگاره استطاعت نقل کرده است.۲

علی‌‌بن ‌یونس‌‌بن ‌بهمن از اصحاب امام رضا علیه السلام۳ نیز - برخلاف پدرش یونس‌‌بن ‌بهمن -۴ در خط فکری هشام‌‌بن‌ حکم قرار داشته و در تأیید بعضی از اندیشه‌های هشام‌‌بن ‌حکم روایتی را منتشر کرده است.۵ جعفربن‌ عیسیٰ یقطینی - شاگردِ بنام یونس - نیز با وی مرتبط بوده است.۶ با توجه به صحبت علی‌‌بن‌ یونس‌‌بن‌ بهمن با امام رضا علیه السلام گمان می‌رود که او در دوران زعامت فکریِ یونس‌‌بن‌ عبدالرحمان می‌زیسته و احتمالاً بیشتر، تحت تأثیر تعالیم یونس قرار داشته است. شاید محمد‌‌بن‌ یونس‌‌بن‌ عبدالرحمان از اصحاب امام رضا علیه السلام و امام جواد علیه السلام۷ را نیز بتوان در خط فکری پدرش یونس قرار داد، به ویژه آنکه او روایتی در تمجید از پدرش نقل کرده۸ و فضل‌‌بن ‌شاذان نیشابوری - از رهبران جریان فکری هشام - نیز از وی حدیث شنیده است.۹ ظاهراً محمدبن ‌یونس در زندان هارون عباسی، هم‌بند محمدبن‌ ابی‌عمیر (م.۲۱۷ق) بوده و همو در آنجا، ابن‌ ابی‌عمیر را از اعتراف به نفع

1.. اقوام کرباسی، «نظریۀ استطاعت در مدرسۀ کلامی کوفه»، ص۳۹-۴۰.

2.. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۱، ص۳۵۷.

3.. شیخ طوسی، رجال، ص۳۶۳.

4.. یونس‌‌بن‌ بهمن از راویان امام صادق علیه السلام به غلو متهم بوده است (ابن‌غضائری، رجال، ص۱۰۱) همو اخباری را در مذمت یونس‌‌بن ‌عبدالرحمان انتشار داده بود. (شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۱، ص۳۵۷).

5.. «علی‌‌بن‌ یونس‌‌بن‌ بهمن قال: قلت للرضا علیه السلام: جعلت فداك ان أصحابنا قد اختلفوا فقال: فی أی شئ اختلفوا فیه احك لی من ذلك شیئا؟ قال: فلم یحضرنی الا ما قلت، جعلت فداك من ذلك ما اختلف فیه زرارة و هشام‌‌بن ‌الحكم، فقال زرارة: ان الهواء لیس بشئ ولیس بمخلوق وقال هشام: ان الهواء شئ مخلوق، قال، فقال لی: قل فی هذا بقول هشام، ولاتقل بقول زراره» (شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال،ج۲، ص۵۴۴).

6.. همان.

7.. شیخ طوسی، رجال، ص۳۶۶، ۳۷۸.

8.. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۷۷۹.

9.. همان، ص۷۷۳، ۷۷۹.

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9818
صفحه از 478
پرینت  ارسال به