429
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

همگی ریشه در مدرسه فکری کوفه داشتند، مشترک بودند. جریان چهارم، امامیه اعتزال‌‌گرا بودند که با تأثیرپذیری از معتزله، در نیمه‌های سده سوم در عسکرمکرم و مدتی کوتاه پس از آن در بغداد، در میان امامیه شکل گرفتند و مسیر خود را تا حدی از جریان‌های اصیل امامیه جدا کردند. این جریان علاوه بر عراق، در منطقه خراسان نیز ظهور یافت، اما تحلیل‌های تاریخی و جریانی درباره دو مرکز و حوزه علمی بسیار قوی در این دوره، هنوز نیاز به مطالعات و پژوهش‌هایی دارد که جورچین این رساله را - که با هدف نشان دادن پیوستگی فکری امامیه پس از افول مدرسه فکری کوفه تا سر برآوردن مدرسه بغداد نگاشته شده - تکمیل نماید. پیشنهاد می‌شود که برای هر یک از این دو حوزه - یعنی قم و کوفه - پروژه‌هایی پژوهشی در دستور کار مراکز پژوهشی مرتبط قرار بگیرد.


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
428

حدیث‌‌گرای خراسان و ماوراءالنهر بود. این جریان نیز با بهره‌گیری از میراث روایی كوفیان، بسیار توانمند و فعال بود؛ به طوری که مشایخ محدث قم، خود را به حدیث خراسانیان، نیازمند می‌دیدند و از طریق مراودات علمی سعی می‌کردند از میراث حدیثی آنجا بهره‌مند شوند. جریان بعدی از نظر اهمیت، جریان امامیانی است که به اندیشه‌های اعتزالی متمایل شده بودند. این جریان که در حقیقت ادامه همان جریان اعتزال‌‌گرایان امامی در بغداد به شمار می‌رود، در این منطقه نیز درگیر اختلافاتی شدند که از ناحیه کوفیان ساکن بغداد، دامنگیرشان شده بود.

هر چند از غالیان مطرود در سرزمین خراسان و ماوراءالنهر گزارشی در دست نیست، ولی گروه متهم به غلو به عنوان چهارمین جریانی به شمار می‌رود که در آن ناحیه فعالیت داشتند. حتیٰ برخی از اینان، به دلیل فضای سخت‌گیرانه قم و در مقابل، فضای فکری بازی که در خراسان وجود داشت به آنجا کوچ می‌كردند. جالب است که سایر جریان‌های امامی در خراسان و ماوراءالنهر با وجود انتقاد به این خط فكری، آنها را طرد نمی‌کردند و حتیٰ با آنان مراودات علمی داشتند. گروه پنجم نیز، گروهی از اندیشوران در خراسان بودند که گرچه برای ما روشن است که اینان از دیگر گروه‌های اسلامی به مذهب امامیه گرویده بودند، اما از وابستگی جریانی آنان اطلاعاتی در دست نداریم و تنها می‌توان گفت آنها با تلاش و فعالیت جریان‌های اصیل امامی به امامیه گرویده بودند.

بدین ترتیب با توجه به نتایج بالا به نظر می‌رسد که در تمامی مناطق جغرافیایی مورد بحث در این رساله، همواره شاهد حضور چهار جریان عمده هستیم که هر یک با جریان هم‌‌نام خود، دارای رویکردی مشابه بودند. جریان هشام‌‌بن حکم که پس از کوفه به بغداد، بصره و آنگاه به خراسان و ماوراءالنهر منتقل شد. جریان محدثان که در نقطه مقابل جریان آزاداندیش هشام‌‌بن حکم قرار داشت، نیز در کنار جریان متهمان به غلو، همان سیر تاریخی را دنبال می‌کرد. این سه جریان در این که

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 9977
صفحه از 478
پرینت  ارسال به