389
جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)

محمد‌بن ‌مسعود عیاشی - عالم نامدار امامیه در ماوراءالنهر - نیز به آموزه‌های هشام‌بن‌ حكم و یونس و نقد افكار و اندیشه رهبران مخالف این جریان مانند زراره توجه نشان داده، ۱ و این گرایش از ارتباط وی با هواداران این جریان ناشی شده است. او نزد جبریل‌بن ‌احمد فاریابی - مدافع هشامیان در كش - دانش آموخته و روایات وی در مدح و تمجید هشام و یونس و نیز در ذمّ اندیشه زراره و هم‌فكرانش را انتشار داده است.۲ بنا بر برخی گزارش‌ها، عیاشی با فضل‌بن‌ شاذان و شاگردانش به طور مكاتبه‌ای در ارتباط بوده است۳ و از ملاقات حضوری او با فضل چیزی دانسته نیست. احتمالاً وی تحت تأثیر فضل، به این جریان تمایل نشان داده است. به نظر می‌رسد، عیاشی بیشتر به واسطه جبریل فاریابی و محمد‌بن‌ نصیر كشی، از هواداران جریان فكری هشام و یونس در عراق ‌- مانند محمد‌بن ‌عیسی‌بن‌ عبید - تأثیر پذیرفته است. عیاشی در پی كسب دانش به مراكز مهم علمی امامیه، مانند بغداد، كوفه و قم سفر كرده است،۴ ولی روایات وی از مشایخ مقیم قم، در مصادر روایی یافت نمی‌شود كه تأمل ‌برانگیز است.

عیاشی با تشكیل كانون مهم علمی در سمرقند، شاگردان فراوانی از شرق اسلامی در آنجا گرد آورد كه شیخ طوسی در رجال، نزدیک به چهل نفر از آنان را با تعابیری چون: «غلمان، تلمیذ و اصحاب» عیاشی یاد كرده است.۵ محمد‌بن‌ عمر كشی - از اندیشوران امامیه - یكی از آن شاگردان به شمار می‌رود كه به جریان كلامی هشام و یونس وابسته بوده است. وی افزون بر دانش‌آموزی در محضر عیاشی، با سفر به سایر نواحی خراسان و ماوراءالنهر، از سایر عالمان امامی نیز بهره

1.. همان، ج۱، ص۳۶۵-۳۶۶؛ ج۲، ص۵۴۹-۵۵۱، ۵۵۴-۵۶۰، ... .

2.. همان، ص۳۶۴-۳۶۶، ۵۴۲-۵۴۳، ... .

3.. همان، ص۳۷۷؛ ج۲، ۴۷۳، ۶۶۸ - ۶۷۷، ۶۹۸، ۶۳۹ -۶۴۰‌، ... .

4.. نجاشی، رجال، ص۳۵۱.

5.. شیخ طوسی، رجال، ص۴۰۷، ۴۱۷، ۴۱۸، ... .


جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
388

گمارد.۱ همچنین او روایات قابل توجهی را در نکوهش اندیشه و شخصیت زرارةبن ‌اعین و هم‌فكرانش - كه به نوعی رقیب جریان فكری هشام‌بن حكم به شمار می‌رفتند - در ماوراءالنهر منتشر كرد.۲ فاریابی در «كَش» مركزی علمی دایر كرد و در آنجا به پرورش شاگرد اشتغال داشت، ۳ كه عیاشی - عالم مشهور امامیه و از هواداران جریان هشام - از جمله دانش‌آموختگان این حوزه به شمار می‌رفت.

‌احمد، مشهور به ابن‌تاجر سمرقندی و از متکلمان امامیه نیز هم‌زمان با فضل در سمر‌قند می‌زیست. هرچند از ارتباط او با فضل چیزی دانسته نیست، ولی در طرق روایی ابن ‌تاجر افرادی چون عبیدی و یونس قرار دارند؛ حتیٰ در تمجید هشام و یونس و طعن زراره، روایاتی را نقل كرده و عیاشی و كَشی نیز به اخبار وی توجه نشان داده‌اند؛۴ با این حال، نمی‌توان راجع به هم‌سویی وی با خط كلامی فضل و یونس، نظر قاطعی ارائه داد. طاهر‌بن‌ عیسی الوراق كَشی، از نویسندگان امامی نیز در زمره شاگردان برجسته ابن ‌تاجر قرار داشته۵ كه اخبار فراوانی را از او نقل كرده است.۶ از دیدگاه كلامی وی نیز چیزی نمی‌دانیم. سهل‌بن ‌بحر فارسی ‌-‌ مقیم کش، ۷ از شاگردان فضل‌بن‌ شاذان - یكی از رواج‌دهند‌گان اندیشه فضل در ماوراءالنهر به شمار می‌رود و روایات باقی‌مانده او -‌ گاهی در مدح یونس - همگی از طریق فضل‌بن‌ شاذان است؛۸ وی سلسله‌تبار علمی فضل تا هشام‌بن‌ حکم را نقل کرده است.۹

1.. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۵۴۲-۵۴۳، ۷۸۳-۷۸۵.

2.. همان، ج۱، ص۳۵۶-۳۵۷، ۳۶۴-۳۶۵، ۳۷۳، ۳۹۳-۳۹۴، ... .

3.. ابن‌حجر، لسان المیزان، ج۲، ص۹۴-۹۵.

4.. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۱، ص۱۳۸، ۳۵۸؛ ج۲، ۵۹۷، ۷۲۵، ۷۸۱.

5.. شیخ طوسی، رجال، ص۴۲۸.

6.. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۱، ص۶۲، ۳۱۱، ۳۲۰، ۳۵۸، ...؛ ج۲، ص۴۷۱، ۵۷۸، ۶۳۷، ...‌ .

7.. شیخ طوسی، رجال، ص۴۲۷.

8.. شیخ طوسی، اختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۷۵۶، ۷۷۹-۷۸۰، ۸۱۸.

9.. همان، ص۸۱۸.

  • نام منبع :
    جریان‌شناسی فکری امامیه در دوران فترت(میانۀ مدرسۀ کوفه و مدرسۀ بغداد)
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1398
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 10037
صفحه از 478
پرینت  ارسال به